[ kontynuacja pracy z lutego ]
Muzykoterapia dziecięca od dłuższego czasu
znajduje zastosowanie w pedagogice specjalnej w odniesieniu do dzieci
niepełnosprawnych. Jej celem jest doprowadzenie do poprawy ogólnej kondycji
psychicznej i fizycznej dziecka, ułatwienie nawiązywania i utrzymywania
kontaktów z terapeutą oraz innymi osobami. Przykładem jest wykorzystanie muzyki
w procesie leczenia dzieci autystycznych. Biorąc pod uwagę zróżnicowany obraz
tego zaburzenia, szerokie spektrum jego objawów, należy w terapii uwzględniać w
całości indywidualny i wyjątkowy charakter każdej osoby autystycznej.
Autorzy zajmujący się problematyką autyzmu
zaznaczają, iż charakterystycznym objawem tego zaburzenia są nieprawidłowości w
zakresie rozwoju społecznego. „Zaburzenia interakcji społecznych manifestowane
są znacznym zaburzeniem zachowań niewerbalnych do regulacji interakcji (poprzez
kontakt wzrokowy, mimikę, gestykulację) oraz brakiem relacji rówieśniczych.
Dzieci autystyczne charakteryzuje także brak emocjonalnej wzajemności [...] i
brak dążenia do dzielenia wspólnego pola uwagi, poprzez dzielenie się
radościami, zainteresowaniami lub osiągnięciami z innymi ludźmi”[1]. Dzieci autystyczne wykonują
czynności w sposób stereotypowy. Można tutaj wymienić stereotypie ruchowe (np.
kiwanie się), przywiązanie do niekonwencjonalnych rutyn lub rytuałów (przykładowo
dziecko nie toleruje zmiany otoczenia, domaga się chodzenia na spacery zawsze
tą samą drogą), uporczywe zaabsorbowanie fragmentami przedmiotów lub
przywiązanie do jednego lub więcej stereotypowych wzorców zachowań.
Również jedną z najbardziej charakterystycznych
cech osób autystycznych jest brak wykorzystywania mowy do komunikowania się. E.
Jutrzyna pisze, że „u dzieci dotkniętych autyzmem możemy zaobserwować różne
poziomy rozwoju mowy - od kompletnej niemoty do chrząkania, płaczu z krzykiem,
wybuchowych wrzasków, gardłowych dźwięków, echolalii natychmiastowych lub
odroczonych, niepoprawnego używania zaimków, mowy monotonicznej oraz mowy dość
dobrze ukształtowanej. Ponadto charakterystyczne dla pewnej części dzieci jest
niewyraźne, melodycznie fałszywe paplanie, w które wplątane są słowa niemożliwe
do rozpoznania lub pozornie obco brzmiący żargon”[2].
Z obserwacji dzieci autystycznych wynika, iż w
ich przypadku zarówno rozwój języka, jak i sama kompetencja komunikacyjna
uzależnione są od stopnia nasilenia cech autystycznych, poziomu
intelektualnego, wieku życia, rodzaju i jakości oddziaływań leczniczych i
terapeutycznych, a także czasu w jakim podjęto pracę z dzieckiem. U dzieci z
wczesnym rozwojem autyzmu problemy z komunikacją mogą się pojawiać już w
okresie niemowlęcym. Dziecko nie jest zainteresowane słowem mówionym jak
również jakimkolwiek dźwiękiem - sprawia wrażenie jakby miało problemy ze
słuchem. Gaworzenie występuje znacznie później, jest mniej urozmaicone,
pozbawione ekspresji, mało komunikatywne, dziecko nie używa swojego głosu w
celu zwrócenia na siebie uwagi, nie podejmuje prób komunikacji niewerbalnej.
Natomiast u dzieci z późnym rozwojem cech autystycznych można zauważyć
fizjologiczne fazy rozwoju mowy. Posługują się słowami lub prostymi zdaniami,
wszelkie gesty, mimika, melodyka są zgodne z wypowiedziami dziecka. Pojawienie
się pierwszych objawów autyzmu jest jednoznaczne z wystąpieniem regresu mowy,
wskutek czego dziecko przestaje używać zdań, a jego ekspresja słowna sprowadza
się do komunikatów w formie pojedynczych słów, głównie mających na celu
zaspokojenie aktualnej potrzeby. Obserwuje się zanik komunikacji niewerbalnej
oraz pojawia się echolalia[3].
Echolalia „jest mimowolnym, automatycznym
powtarzaniem dźwięków, wyrazów, a nawet całych zdań bezpośrednio po ich
usłyszeniu”[4]. W przypadku autyzmu dzieli się
ją na kategorie ze względu na czas oraz warunki występowania. Jest to echolalia
bezpośrednia, w której dziecko powtarza dosłownie skierowane do niego pytanie
(zachowując taką samą strukturą gramatyczną bądź też powtarza bezpośrednio
usłyszane słowo), echolalia pośrednia (odroczona, odwleczona) - dziecko
przytacza całe zdania, teksty wiersza, piosenki czy też wypowiedzi, które
usłyszało znacznie wcześniej, jednocześnie nie potrafiąc zastosować ich we
właściwym znaczeniu oraz echolalia łagodna (funkcjonalna), gdzie w mowie
dziecka występuje dużo oddzielnych wyrazów powiązanych z poszczególnymi
sytuacjami oraz zainteresowaniami dziecka.
Muzykoterapia jest niezwykle efektywna w
rozwoju i usprawnianiu mowy dzieci autystycznych. „Wykorzystywanie wspólnych
cech pomiędzy muzyką a mową, a także sposobów jej percepcji pozwalają na
osiągnięcie pozytywnych wyników w rozumieniu przez dziecko znaczenia odrębnych
słów, jak i mowy w całości. Poza tym można np. w znacznym stopniu zmniejszyć
występowanie charakterystycznych dla tych dzieci echolalii”[5].
Wykorzystując wrażliwość dzieci autystycznych
na muzykę oraz wspólne cechy mowy i języka muzycznego, można znacząco poprawić
ich mowę, przy czym warto podkreślić, iż ta wrażliwość ma również specyficzne
zabarwienie. Przykładowo u niektórych dzieci zauważa się szczególną wrażliwość
na określone tonacje, style muzyczne, instrumenty lub barwę głosu ludzkiego.
Dlatego też muzykoterapeuta może wykorzystać tę wrażliwość, na przykład poprzez
włączenie w działalność muzyczną odrębnych ćwiczeń językowych, „oprawiać w
melodie” konkretne słowa lub całe zdania. Również zdarza się, że dzieci
autystyczne śpiewają, pomimo, że nie potrafią mówić. Można to wykorzystać dokładnie
dobierając oraz systematycznie wprowadzając ćwiczenia językowe do działalności
muzycznej. Wówczas terapeuta ma możliwość wyłonienia u dziecka motywów
muzycznych (najczęściej dwu lub trzy - nutowych), które ono powtarza. Kolejnym
etapem jest dobór odpowiedniego dźwiękowo słowa do każdego z nich. Następnie
układa się je w całość (na początku bez dobranych słów) oraz gra na
instrumencie. Na początku terapeuta prezentuje dziecku tę całość (czyli zdanie
muzyczne), później próbuje ją zagrać wspólnie z nim. Kiedy dziecko potrafi
zagrać określone zdanie muzyczne, dodawany jest tekst słowny (wcześniej
zaprezentowany w postaci pojedynczych, nieuporządkowanych w logiczną całość
słów). Najpierw terapeuta proponuje bardzo proste wyrazy muzyczne oraz stara
się sprowokować dziecko do naśladowania swojej gry, później natomiast z tych
wyrazów tworzy bardziej złożone konstrukcje. E. Jutrzyna zwraca uwagę na fakt,
iż pracując w taki sposób z dzieckiem autystycznym, należy pamiętać, że
pojawiające się u niego bezsensowne powtórzenia oddzielnych głosek, mogą być
przydatne dla dziecka w przyswojeniu mowy (np. połączenie i wykorzystanie ich
jako ćwiczenia muzyczno - wokalnego podczas gimnastyki logopedycznej)[6].
W większości szkół, do których uczęszczają
dzieci z autyzmem, z powodzeniem stosowana jest terapia poprzez muzykę. Na
zajęciach jest ona wykorzystywana na wiele sposobów, przykładowo jako zachęta
do komunikowania się (dla niektórych dzieci śpiewanie jest łatwiejsze do
zrozumienia niż mowa), jako środek sprzyjający wypracowaniu umiejętności
społecznych, działanie uspokajające bądź też służące przezwyciężeniu lęku.
„Udział w działalności muzycznej jest delikatną drogą pozwalającą jednostce
dotkniętej autyzmem doświadczyć zewnętrznej strony wykorzystywanych przez nią
bodźców muzycznych, ich oddziaływania na inne osoby, podczas gdy sami unikają
bezpośrednich kontaktów interpersonalnych. Muzyka może stanowić środek
potęgujący, wspierający pragnienie dziecka do łamania izolacji i nawiązywania
kontaktu, może angażować osoby autystyczne do poznania otaczającego świata i
gromadzenia zewnętrznych doświadczeń”[7].
Również muzyka może byś stosowana jako środek ułatwiający dziecku autystycznemu
zdobycie doświadczeń sensorycznych i dotykowych. Dla dziecka sam proces
tworzenia dźwięku za pomocą instrumentu muzycznego, jest przekaźnikiem wielu
doświadczeń o charakterze kinestetycznym, dotykowym czy też słuchowym.
W literaturze przedmiotu zaznacza się, iż
terapeuta, pracując z dzieckiem autystycznym, powinien skierować swoje wysiłki
m.in. na:
•
wzbudzanie pożądanych emocji, uczuć, stanów
afektywnych, nastrojów,
•
sterowanie uczuciami oraz emocjami, dopasowując
je do odpowiednich sytuacji,
•
rozwijanie prawidłowej komunikacji
międzyludzkiej,
•
wzmacnianie odporności psychicznej dziecka przed
czynnikami stresogennymi,
•
wzbudzanie gotowości do kontaktu w jakiejkolwiek
formie (np. werbalnej, mimicznej, muzycznej)[8].
Podejmując kwestię negatywnego wpływu muzyki na
dzieci autystyczne, podkreśla się, iż muzyka sama w sobie może stać się dla
osoby obsesją, wzmocnić proces cofnięcia się, działać w sposób hipnotyzujący
bądź też wprowadzać w letarg. Dlatego też w muzykoterapii autyzmu niezwykle
istotne jest przestrzeganie psychologiczno - pedagogicznych zasad, takich jak:
•
Indywidualizacja
- czyli opracowanie programu terapeutycznego dla każdej jednostki z osobna,
biorącego pod uwagę zarówno diagnozę jak i różnice indywidualne.
• Kontrola i strukturyzacja całego procesu terapii
muzyką - terapeuta powinien posiadać szczegółowe informacje dotyczące diagnozy każdego
dziecka. Na ich podstawie powinien wyszczególnić przebieg konkretnych etapów
terapii, jak również być gotowym na szybkie reagowanie oraz wprowadzanie do
procesu terapii niezbędnych, natychmiastowych zmian.
• Uzgodnienie programu muzykoterapeutycznego z
innymi programami, gdyż do każdego dziecka autystycznego należy podchodzić w
sposób indywidualny. Każde dziecko będzie prezentować własny poziom
intelektualnej oraz emocjonalnej tolerancji na bodźce muzyczne. Dlatego też od
muzykoterapeuty wymaga się wiedzy na temat autyzmu, muzyki (umiejętność
odpowiedniej analizy muzycznej utworu, improwizacji) oraz zdolność wyczucia
indywidualności u dziecka, a więc intuicji pedagogicznej[9].
Istota edukacji dziecka autystycznego, a więc
wprowadzanie go w otaczający świat, stanowi stymulację jego rozwoju, stwarza
warunki do ukazania jego możliwości, umiejętności. Podczas tego rozwoju
muzykoterapeuta aranżuje sytuacje zadaniowe, staje się dla dziecka partnerem,
przyjacielem, współdziała z nim. Podstawą takiej współpracy jest nawiązanie
dialogu w postaci wymiany informacji (myśli muzycznych). „Dzięki niemu dziecko
gromadzi i rozszerza swój słownik słuchowy (przede wszystkim tonalny i
rytmiczny) na zasadzie łączenia tego, co nowe z tym, co już znane”[10].
Muzykoterapia, wykorzystując różnorodne metody, w
znacznym stopniu może się przyczynić do usunięcia emocjonalnych bądź też
intelektualnych przeszkód utrudniających komunikację dziecka z jego otoczeniem,
jak również pomóc w powstawaniu pozytywnych zmian w jego zachowaniu, co z kolei
włączy dziecko w działalność w otwartym środowisku.
[1] L.
Bobkowicz - Lewartowska, Autyzm dziecięcy.
Zagadnienia diagnozy i terapii, Kraków 2000, Oficyna Wyd. „Impuls”, s.
51.
[2] E.
Jutrzyna, Wybrane aspekty edukacji i rehabilitacji
niepełnosprawnych przez muzykę, Warszawa 2005, Polski Związek
Niewidomych Zakład Nagrań i Wydawnictw, s. 117.
[4] Tamże, s. 34.
[6] Por.
E. Jutrzyna, Dziecko autystyczne w kręgu muzyki
[w:] Wspomaganie rozwoju osób z autyzmem. Teoria. Metodyka. Przykłady, red.
nauk. J.J. Bełeszyński, Kraków 2004, Oficyna Wyd., „Impuls”, s. 45-46.
[7] Tamże, s. 44.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.