Metodę sprawowania opieki
można określić jako powtarzalny sposób wykonania zespołu czynności przeważnie
potrzeb z użyciem niezbędnych środków dla zaspokajania potrzeb podopiecznych i
urzeczywistnienia wartości opieki.
Klasy metod przedstawione niżej mają zastosowanie w procesie
opieki, zależnie od stopnia samodzielności podopiecznych. Mają one charakter
zobiektywizowany, uniwersalny i obligatoryjny, z drugiej zaś strony – w
zastosowaniu – każda z tych klas metod musi być ciągle sprowadzana do poziomu
metod jednostkowych, konkretnych przez opiekuna-wychowawcę. Jeśli te zabiegi
będą przez niego dokonywane z zaangażowaniem, namysłem, własną inwencją
twórczą, to tyle tracą na obiektywiźmie i obligatoryjności i stają się jego
własnymi metodami. Na tym też polega głównie podmiotowe znaczenie metod i ich
efektywności.
Do metod opiekuńczo-wychowawczych w badanej placówce należy:
1)
Wyjaśnienie i instruowanie podopiecznych jak pozyskać i
wykorzystać przedmioty potrzeb, jak unikać w związku z tym zagrożeń, jak
pokonywać trudności.
2)
Inicjowanie i realizowanie różnych form aktywności
partnerskiej w relacjach opiekunowie – podopieczni, dorośli – dzieci, starsi –
młodsi – zastosowanie wzrastające wraz z rozwojem samodzielności, umiejętności
i sprawności podopiecznych.
3)
Wdrażanie podopiecznym do wielorakich form
indywidualnej i zespołowej samoobsługi, z pozyskiwaniem przedmiotów potrzeb
włącznie, na miarę ich potencjalnych możliwości w tym zakresie.
4)
Umożliwienie podopiecznym korzystanie z różnych form
opieki specjalistycznej, wymagających i wzbogacających opiekę całkowitą, takich
jak domy kultury, przedszkola itp. – niezbędne we współczesnym świecie w
dziedzinach opieki i wychowania.
5)
Zaspokojenie
potrzeb poprzez bezpośrednie pielęgnacyjne czynności opiekuna w ścisłym
powiązaniu emocjonalnym między nimi – mające zastosowanie przede wszystkim w
opiece nad dziećmi najmłodszymi.
6)
Tworzenie i utrwalenie aktywnych warunków
materialno-organizacyjnych i psychicznych, służących zaspokajaniu potrzeb
podopiecznych – zastosowanie niezależnie od poziomu rozwoju i wieku
podopiecznych.
7)
Umożliwienie wychowankom i wspomaganie ich w tym, aby w
pewnym okresie i sprzyjających sytuacja organizowali całkowicie samodzielnie
sobie życie i zdani byli tylko na własne siły w skali określonej grupy lub
całego układu opiekuńczego.
8)
Przekształcenie czynności opiekuńczych w czynności
pomocne, będące specyficznym sposobem postępowania w całokształcie opieki.
Wyżej wymienione metody
ukazują w jakich całościowych układach opieki i jakimi sposobami można i należy
realizować przyjęte cele i zadania.
Natomiast
wyodrębnione formy opieki – zupełne, podstawowe i elementarne, należy traktować
jako "nie do odrzucenia" byty realne lub potencjalne, wymagające
jednak ciągłego dostosowania ich do potrzeb dzieci i wymagań
opiekuńczo-wychowawczych. Zasadnicze i rozstrzygające znaczenie ma odpowiednie
kształtowanie według tych kryteriów form podstawowych, którymi są grupy
wychowanków i ich obrębie form elementarnych takich jak: zróżnicowanie wiekiem,
rodzeństwa będące razem. Podzespoły stałej opieki starszych wychowanków nad
młodszymi.
Doskonalenie tych form powinno polegać przede wszystkim na:
·
kształtowaniu rozwojowo-koedukacyjnej struktury
grup wychowanków (dzieci w różnym wieku, od lat najmłodszych do
usamodzielnienia, obojga płci),
·
dostosowani do tej formy odpowiedniej struktury
zespołu wychowawców, tak żeby zapewnić ciągłą opiekę dzieciom,
·
sprecyzowanie i realizowanie na godziwym
poziomie treści i funkcji specyficznych dla domu dziecka (readaptacja,
kompensacja, resocjalizacja).
Tabela Nr 6
Formy aktywizacji.
Formy aktywizacji
|
Liczba badanych
|
%
|
- spacery
|
7
|
23,3
|
- Wycieczki
|
6
|
20,0
|
- Zajęcia rytmiki
|
5
|
16,7
|
- Oglądanie telewizji
|
2
|
6,7
|
- Udział w zajęciach języka angielskiego
metodą zabawowo-ruchową
|
4
|
13,3
|
- Udział w zajęciach uwzględniających elementy metodyki zuchowej
|
6
|
20,0
|
Razem
|
30
|
100,0
|
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.