Pojęciem
rozwój fizyczny określa się przemiany, jakie zachodzą w organizmie, a które
zmierzają do ukształtowania się pojedynczej komórki złożonego organizmu. Proces
ten polega na rośnięciu i różnicowaniu się komórek i tkanek, wzbogacaniu się
struktury i funkcji poszczególnych narządów oraz uzyskiwaniu coraz pełniejszej
aktywności [1].
H. Spencer przyjął, iż rozwój to z jednej strony wzrastające zróżnicowanie
danego układu, z drugiej - wzrastające uporządkowanie i integracja.
Przechodzenie od stanów jednorodności do różnorodności oraz od nieokreśloności
i chaosu do uporządkowania i integracji [2].
H. Tomae
przedstawia ogólną definicję, według której rozwój to: „[…] ciąg zmian
pozostających między sobą we wzajemnym związku i występujących w sposób
uporządkowany w określonych miejscach na continuum czasowym biegu życia
jednostki” [3].
E. B. Hurlock uważa, że rozwój dotyczy zmian jakościowych i ilościowych. Można
go określić jako progresyjną serię uporządkowanych i spójnych zmian [4]. Natomiast
Z. Bartkowiak określa rozwój fizyczny „jako ciągły i długotrwały proces
przebiegający nierównomiernie i skokowo, jako skomplikowany łańcuch przemian
prowadzący do ukształtowania złożonego i precyzyjnego tworu, jakim jest
dojrzały i doskonały ustrój ludzki” [5].
Według R. Przewędy przez rozwój fizyczny rozumie się przemiany, które
doprowadzają do ukształtowania z prostej konstrukcji komórkowej tak złożonego,
precyzyjnego i doskonałego tworu, jakim jest organizm dorosłego człowieka. To
zjawisko przemian polega na rośnięciu, różnicowaniu się komórek i tkanek, doskonaleniu
struktury i funkcji poszczególnych narządów i zdobywaniu w ten sposób coraz
większej samodzielności osobniczej oraz dojrzałości [6].
Doskonalenie się struktury organizmu umożliwia wykonywanie coraz bardziej
złożonych czynności, co następuje nie tylko pod wpływem biologicznego
dojrzewania, lecz również i zewnętrznych warunków, w jakich dojrzewanie
organizmu następuje. Człowiek nigdy nie jest zakończonym tworem rozwoju. Zawsze
się zmienia i na każdym etapie rozwoju jest inny.
Wiek
wczesnoszkolny to okres między siódmym a dziesiątym rokiem życia. Okres ten
dzieli się na dwa podokresy: siódmy i ósmy rok życia jako faza pierwsza oraz
dziewiąty i dziesiąty rok życia – faza druga. Według niektórych autorów wiek
wczesnoszkolny obejmuje siódmy – jedenasty czy nawet dwunasty rok życia
dziecka. Najczęściej rozpatrywany jest podział ontogenezy na etapy rozwojowe
według M. Żebrowskiej, która za młodszy wiek szkolny przyjmuje okres od 7 do
11-12 lat [7].
Wiek
wczesnoszkolny to okres o granicy płynnej, jego długość nie może być ściśle
określona, gdyż cechuje się dużą indywidualnością. Trwa od osiągnięcia przez
dziecko dojrzałości szkolnej do pojawiania się objawów dojrzewania płciowego.
Jest to etap, w którym dziecko podejmuje obowiązki szkolne, zmieniające jego
dotychczasowy tryb życia. Jednak Maria Przetacznik-Gierowska i Grażyna
Makiełło-Jarża nie zalecają stosowania terminu „młodszy wiek szkolny” lub „wiek
wczesnoszkolny”, gdyż terminy te sugerują związek rozwoju z systemem
organizacji oświaty, zależnym od tradycji, a zarazem podlegającym reformom.
Ponadto szkoła nie jest jedynym środowiskiem wychowawczym oddziałującym na
dziecko w okresie późnego dzieciństwa. Wpływa na nie również nadal rodzina i
wzrasta oddziaływanie grup rówieśniczych na jego rozwój psychiczny [8].
Dzieci rozpoczynają systematyczną naukę w
wieku 7 lat i ten rok uważany jest za granicę dzielącą okres przedszkolny od
nowego stadium ich rozwoju. Granica ta jednak jest umowna i ruchoma. W
ustawodawstwie polskim stwierdza się, że może zostać udzielone zezwolenie na
rozpoczęcie wypełniania obowiązku szkolnego o rok wcześniej lub o rok później.
O gotowości dziecka do rozpoczęcia nauki szkolnej decyduje dojrzałość szkolna.
Dojrzałość szkolna to osiągnięcie
odpowiedniego poziomu rozwoju intelektualnego, społecznego i biologicznego, na
który składa się stan zdrowia, rozwój sił fizycznych, sprawność motoryczna, dobra koordynacja ruchów. Siedmiolatek
dojrzały pod względem fizycznym to dziecko, które jest ogólnie sprawne ruchowo,
posiada dobrą sprawność manualną i niezaburzoną koordynację wzrokowo–ruchową.
Dziecko
dojrzałe do podjęcia nauki w szkole to takie, które:
1) jest
dostatecznie rozwinięte fizycznie i ruchowo, zwłaszcza w zakresie precyzyjnych
ruchów rąk i palców;
2) posiada
dobrą orientację w otoczeniu oraz określony zasób wiedzy ogólnej o świecie;
3) posiada
na tyle rozwinięte zdolności komunikacyjne, aby móc porozumiewać się w sposób
zrozumiały dla rozmówcy (zarówno dorosłego jak i rówieśnika);
4) potrafi
działać intencjonalnie, tzn. podejmuje celowe czynności i wykonuje je do końca;
5) jest
uspołecznione w stopniu pozwalającym na zgodne i przyjazne współdziałanie z
rówieśnikami, liczenie się z chęciami i życzeniami innych oraz wykonywanie
poleceń kierowanych przez dorosłych do całej grupy dzieci;
6) jest
na tyle dojrzałe emocjonalnie, aby rozstać się z matką na czas pobytu w szkole
oraz kontrolować doświadczane emocje (lęk, złość i inne) nie uzewnętrzniając
ich w sposób zbyt gwałtowny [9].
Młodszy
wiek szkolny, nazywany także późnym dzieciństwem, stanowi dla dziecka i jego
rodziny rodzaj pomostu między dzieciństwem a adolescencją. Pierwsza klasa
szkoły podstawowej bywa traktowana jako etap przejściowy między wiekiem
przedszkolnym a szkolnym, natomiast klasa szósta stanowi przejście od fazy
dzieciństwa do fazy dorastania, czyli okresu wczesnej adolescencji.
W
okresie późnego dzieciństwa można wyróżnić następujące rodzaje zmian:
1) przekształcanie
dotychczasowej aktywności dziecka z głównie spontanicznej i zdominowanej przez
zabawę w system działań sterowanych przez stałe zadania, obowiązki i normy
społeczne;
2) dalszy
rozwój funkcji psychicznych i ich integrację umożliwiającą dostosowanie się do
nowych sytuacji, zadań i wymagań;
3) trwałe
wejście w nowe środowisko (szkoła staje się instytucją wychowawczą i miejscem spotkań
z rówieśnikami) poza bezpośrednim wpływem rodziców; oznacza to poddanie się
innym rodzajom wpływów społecznych, odmiennych od rodzinnych, ale często tak
samo ważnych;
4) podjęcie
nowej roli społecznej – roli ucznia [10].
Dziecko, stając
u progu szkoły, jest pod względem rozwoju fizycznego znacznie silniejsze i
dojrzalsze od dziecka, które rozpoczynało okres przedszkolny. „Każde dziecko rozwija się w innym tempie, w
odmiennych warunkach środowiskowych, każde jest odrębną indywidualnością. Różni
się od swoich rówieśników rozmaitymi cechami fizycznymi i psychicznymi” [11].
Jednak mimo dużych różnic indywidualnych między poszczególnymi dziećmi rozwój
psychofizyczny przebiega w sposób podobny u dzieci w tym samym wieku tak, że
występują cechy typowe i charakterystyczne dla kolejnych okresów życia dziecka.
Są to tzw. właściwości wieku, które należy rozumieć jako rysy typowe dla okresu
rozwojowego, a nie jako cechy, które charakteryzują dziecko w każdym roku
życia. Właściwości te zmieniają się w różnym tempie i rytmie.
W pierwszych
latach szkolnych o rozwoju fizycznym świadczy już nie tempo przyrostu wagi i
wzrostu, lecz fakt, że dziecko staje się silne i odporne na choroby [12].
Wzrost siły i odporności dziecka związany jest z rozwojem zachodzącym
w obrębie podstawowych układów: w układzie pokarmowym, kostnym,
oddechowym i mięśniowym. W okresie tym dzieci chorują zdecydowanie mniej, gdyż
wiąże się to ze wzmocnieniem się układu krwionośnego, oddechowego i
limfatycznego, a najczęstsze choroby, na które dzieci zapadają, związane
są z układem oddechowym.
Młodszy wiek
szkolny odznacza się przewagą wewnętrznego rozrastania się i dojrzewania
organizmu nad powiększaniem się wysokości ciała. Jednakże między 6 a 8 rokiem
życia zachodzi zjawisko wczesnego skoku wzrostowego, zwanego „skokiem szkolnym”
[13].
Zwiększa się ponadto ogólna ruchliwość dzieci, ulepsza się praca układu
oddechowego, wzrasta pojemność płuc, objętość klatki piersiowej. Serce rozwija
się wolniej niż całe ciało, płuca nie są jeszcze w pełni rozwinięte, ale analizatory,
zwłaszcza wzrokowy, funkcjonują już tak sprawnie jak u dorosłych[14].
Zęby mleczne
wymienione zostają na stałe. Pod koniec okresu późnego dzieciństwa uzębienie
staje się prawie pełne, z wyjątkiem zębów mądrości. Zanikają dziecięce
proporcje budowy ciała. Zwłaszcza pod koniec okresu wczesnoszkolnego, w wieku
9—11 lat, proporcje budowy ciała małego człowieka niemal nie różnią się od
dorosłego. Oczywiście, rozwój fizyczny dziecka, czyli kształtowanie się
proporcji ciała oraz przyrost długości i wagi, jest sprawą indywidualną [15].
Rozwój fizyczny
przebiega odmiennie u dziewcząt i chłopców. Coraz wyraźniej zaznaczają się
różnice indywidualne widoczne w budowie i tempie rozwoju. Zaczynają zanikać
dziecięce proporcje budowy ciała. Ogólną dojrzałość kośćca dziewczęta uzyskują
wcześniej. Różnice demorficzne, polegające nie tyle na wielkości, co na innych
proporcjach i innych stosunkach między składnikami ciała (tkankami: kostną,
mięśniową i tłuszczową), powodują różnice w kształtach ciała, co rzutuje na
sprawność fizyczną. W młodszym wieku szkolnym chłopcy są sprawniejsi od
dziewcząt, a wiąże się to zarówno z cechami biologicznymi budowy ciała, jak i
odmiennością ruchowych zainteresowań [16].
Układ kostny
dzieci w młodszym wieku szkolnym zawiera jeszcze znaczną ilość tkanek
chrzęstnych, jest miękki i plastyczny, co sprzyja różnym deformacjom, na
przykład podczas siedzenia. Mięśnie są także jeszcze słabo rozwinięte. W
związku z szybszym rozwojem mięśni dużych i znaczną pobudliwością, dzieci
wykonują dużo ruchów zbytecznych i szybkich nie dostosowanych do tempa pracy.
Męczą się bardziej przy wykonywaniu czynności wymagających precyzji. Między 9 a
11 rokiem życia, kostnieje znacznie kościec przegubu, co zwiększa zdolność
dziecka do pracy i większego obciążenia zarówno pracami piśmiennymi jak i
pewnymi pracami fizycznymi. Nie należy jednak czynić tego w klasie I i II [17].
Tempo rozwoju
mięśni w pierwszych latach nauki szkolnej jest nieznaczne. Wcześniej rozwijają
się mięśnie duże, dlatego dzieci wykonują więcej ruchów dużych, silnych niż
drobnych, manipulacyjnych. Największy przyrost mięśni przypada miedzy piątym a
szóstym rokiem życia, ale nie oznacza to jednak dużej gotowości dziecka do
wysiłku fizycznego. Wynika to stad, iż mięśnie zawierają więcej wody a mniej
białka i substancji stałych niż mięśnie dorosłego człowieka, są wiec wiotkie i
delikatne. Dziecko nie jest więc wytrzymałe na fizyczne wysiłki. „W dalszym
ciągu jednak słabe są wiązadła, co bywa przyczyną występowania urazów i wad
postawy, zwłaszcza skrzywień kręgosłupa” [18].
Dlatego należy uważnie dzieciom dawkować wysiłek fizyczny, przestrzegać
zmienności pozycji ciała oraz stwarzać warunki do swobodnego, zmiennego rytmu i
tempa ruchów.
Poprzez
trenowanie mięśni, hemoglobina zawarta w nich zwiększa się, dzięki czemu ruchy
są bardziej skoordynowane, precyzyjne i mniej podatne na zmęczenie. Rozwojowi
ruchów i zwiększeniu zdolności dziecka do wysiłku sprzyjają zabawy i ćwiczenia
ruchowe na świeżym powietrzu [19],
dzięki którym zwiększa się objętość włókien mięśniowych, co powoduje wzrost
siły i sprężystości mięśni. Nie zawsze jednak mięśnie są wystarczająco mocne,
powodują zachwianie się równowagi w postawie ciała. Jeśli na przykład mięśnie
brzucha są słabe, dziecko ma wypięty brzuch do przodu, a klatkę piersiową
cofniętą. Powoduje to wygięcie kręgosłupa, a także pochylenie szyi do przodu.
Postawa taka jest nieprawidłowa. Złe postawy kształtują się także, jeśli
mięsnie są słabo unerwione. Wtedy słaba jest kontrola mózgu podczas wykonywania
różnych czynności. Niedostateczna ilość środków odżywczych, tlenu, zmęczenie
fizyczne bądź umysłowe może również przyczynić się do powstawania
nieprawidłowych postaw ciała.
Organizm dziecka
w młodszym wieku szkolnym rozwija się. Dziecko w wieku szkolnym może
powstrzymywać się od jedzenia przez dłuższy czas, ponieważ wydzielanie,
trawienie, wchłanianie i wydalanie stają się coraz bardziej uregulowane. W
związku z tym, zmieniają się jego potrzeby związane z odżywianiem, posiłki
nie muszą być już serwowane tak często i punktualnie jak dotychczas, za to o
wiele ważniejsza staje się wartość energetyczna spożywanych pokarmów, gdyż
dzieci potrzebują białek i witamin, a nie pustych, bezużytecznych kalorii
zawartych w cukierkach, słodkich napojach i słodyczach. Zapotrzebowanie
organizmu na kalorie jest w tym okresie duże, prawie dwa razy większe na 1 kg
wagi niż u człowieka dorosłego, ponieważ znaczną część pożywienia organizm
zużywa na dalszy rozrost ciała[20].
Układ oddechowy także ulega zmianom. Ciężar
płuc wzrasta prawie dziesięciokrotnie przed zakończeniem okresu średniego
dzieciństwa. Tempo oddechu obniża się. W miarę jak układ oddechowy pracuje
coraz bardziej ekonomicznie i ujawnia większą elastyczność, oddychanie
staje się wolniejsze i głębsze.
Układ krążenia
rozwija się w powolnym tempie. Serce jest teraz mniejsze w stosunku do
rozmiarów ciała, ale stale rośnie. Częstość akcji serca stopniowo się obniża, a
ciśnienie krwi podnosi.
Mózg dziecka rozwija się wolniej niż całe
ciało, ale w okresie średniego dzieciństwa zbliża się do swej dojrzałej
wielkości i wagi. Wzrostowi rozmiaru i ciężaru towarzyszy wzrost obwodu głowy.
Ciężar mózgu dziecka 9-letniego wynosi 1300g (człowieka dorosłego 1400g).
Najszybciej rosną i rozwijają się płaty czołowe. Dojrzewa kora mózgowa i
wzrasta jej wpływ na niższe części układu nerwowego. Proces dojrzewania komórek
mózgowych przejawia się w rozwoju różnorodnych funkcji mózgu, między innymi w
trwałości związków warunkowych i szybkości automatyzacji [21].
Wzrasta poziom
wrażliwości zmysłowej. Rozwijają się funkcje sfery intelektualnej: analiza i
synteza wzrokowa, słuchowa, kinestetyczno- ruchowa. Ogólnie rzecz biorąc dzieci
w tym okresie rozwijają się różnie. Zależne to jest od indywidualnej
zmienności. Źródłem tej zmienności są czynniki dziedziczne oraz środowiskowe.
Dziewczynki są bardziej sprawne manualnie, ale biegają zdecydowanie wolniej od
chłopców. Z czasem ich umiejętności zrównują się.
Prawidłowy
rozwój fizyczny zależy od wielu czynników. Główne z nich to:
wrodzone możliwości rozrostu, stan morfologiczny i czynnościowy wszystkich
narządów uczestniczących w przemianie materii, wpływy środowiskowe, racjonalne
odżywianie, psychiczne samopoczucie dziecka oraz stan zdrowia. Stan zdrowia
dziecka w dużej mierze decyduje o osiąganiu przez dziecko powodzenia w szkole. Niski
poziom sprawności dziecka może być spowodowany różnymi procesami chorobowymi,
pewnymi wadami budowy, słabą koordynacją ruchów, zaburzeniami somatycznymi. Zły
stan zdrowia dziecka decyduje także o nieregularności uczęszczania do
szkoły.
Duże znaczenie dla
prawidłowego rozwoju fizycznego dziecka ma też jego psychiczne samopoczucie –
stan dobrego społeczno-uczuciowego dostosowania się do środowiska. Dla
potwierdzenia tej opinii Lidia Wołoszynowa przytacza stwierdzenie E.
Łazanowskiego i H. Tomaszewskiej: „Dziecko nieszczęśliwe źle rośnie” [22].
[1] H. Cudak, Znaczenie rodziny w rozwoju i wychowaniu małego dziecka, [w:] Rozwój dziecka w wieku przedszkolnym ,
PTHP, Warszawa 1999, s. 189.
[2] H. Spencer, Psychologia rozwoju człowieka, [w:] J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki
Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdansk 2000.
[3] Cyt. za: M. Przetacznik – Gierowska,
M. Tyszkowa, Psychologia rozwoju
człowieka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996, s. 48 – 49.
[4] E. B. Hurlock, Rozwój dziecka, PWN, Warszawa 1986, s. 20.
[5] Z. Bartkowiak, Biomedyczne podstawy
rozwoju i wychowania, WSiP, Warszawa 1986, s. 20.
[6] R. Przeweda, Rozwój somatyczny i motoryczny, WSiP, Warszawa 1981, s. 9.
[7]
Zob. M. Przetacznik-Gierowska, G. Makiełło-Jarża, Psychologia rozwojowa i wychowawcza wieku dziecięcego, Wydawnictwa
Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa1985, s. 43.
[8]
Ibidem, s. 43.
[9] R.
Stefańska-Klar, Późne dzieciństwo.
Młodszy wiek szkolny, [w:] B. Harwas-Napierała, J. Trempała (red.) Psychologia rozwoju człowieka.
Charakterystyka okresów życia człowieka, t. 2, Wydawnictwo Naukowe PWN,
Warszawa 2004, s. 131.
[10] Ibidem,
s. 130.
[11] L.
Zdunkiewicz, Nauczanie początkowe w
aspektach higienicznych, „ Życie Szkoły”, 1985, nr 4/5.
[12]
L. Wołoszynowa, Młodszy wiek szkolny,
[w:] M. Żebrowska (red.), Psychologia
rozwojowa dzieci i młodzieży, PWN, Warszawa 1975, s. 532.
[13]
Zob. N. Wolański, M. Pyżuk, Rozwój
fizyczny w okresie dorastania i sposoby jego kontroli (ze szczególnym
uwzględnieniem dojrzewania płciowego), [w:] L. Wołoszynowa (red.), Materiały do nauczania psychologii,
seria II, t. 7, PWN, Warszawa 1970.
[14]
L. Wołoszynowa, Młodszy wiek szkolny,
op. cit., s. 532.
[15]
I. Roszkiewicz, Młodszy wiek szkolny, Nasza Księgarnia, Warszawa 1983, s. 16.
[16]
Ibidem, s. 538.
[17]
L. Wołoszynowa, Młodszy wiek szkolny,
op. cit., s. 533.
[18] A. Jaczewski, Biologiczne i medyczne podstawy rozwoju i wychowania, WSiP,
Warszawa 1993, s.64.
[19]
L. Wołoszynowa, Młodszy wiek szkolny,
op. cit., s. 533.
[20]
Ibidem, s. 539.
[21]
L. Wołoszynowa, Młodszy wiek szkolny,
op. cit., s. 533.
[22] E.
Łazanowski, H. Tomaszewska, Rozwój
fizyczny dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym z okresem dojrzewania
płciowego włącznie, [w:] L. Wołoszynowa (red.), Materiały do nauczania psychologii, seria II, t. 1, PWN, Warszawa
1966, s. 101.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.