Od wieków sztuka, powiązana z nią twórczość
oraz ekspresyjność, stanowią nieodłączne elementy mające odzwierciedlenie w
codziennych działaniach każdego człowieka. Z pojęciem sztuki najczęściej
utożsamiane są różnorakie dzieła malarskie, architektoniczne, literackie,
poetyckie, rzeźbiarskie czy też utwory muzyczne. Dzieło sztuki stanowi pewien
wytwór, znajdujący swój wyraz w przeżyciach estetycznych, kształtujących
wrażliwość i stymulujących wyobraźnię poszczególnych osób.
W literaturze przedmiotu można odnaleźć
różnorakie rozumienie sztuki. I. Wojnar określa ją jako sposób życia, dzięki
któremu człowiek może się wypowiedzieć w sposób pełny, lepiej kształtować i
rozumieć własne życie[1]. W. Tatarkiewicz rozpatruje
sztukę z punktu widzenia aktywności twórczej, osobistej refleksji, ujmując ją
jako „odtwarzanie rzeczy bądź konstruowanie form, bądź wytwarzanie przeżyć -
jeśli wytwór tego odtwarzania, konstruowania, wyrażania jest zdolny zachwycać,
bądź wzruszać, bądź wstrząsać”[2]. Natomiast S. Szuman utożsamia
pojęcie sztuki z całokształtem wytworów kultury artystycznej oraz z dziełem
sztuki. Nazwa i pojęcie sztuki obejmuje wszystkie wytwory człowieka posiadające
wartość estetyczną, czyli takie dzieła, które dzięki swoim pewnym właściwościom
zdolne są budzić doznania i przeżycia estetyczne u osób znajdujących się w
zasięgu ich oddziaływania”[3].
Niektórzy autorzy
zaznaczają, że nie można wskazać na jedną, uniwersalną definicję sztuki. Ich
zdaniem wynika to z faktu, że pojęcie sztuki obejmuje wiele różnorodnych
elementów, jak również zazwyczaj jest utożsamiane z nieograniczonością oraz
indywidualnością. Przykładowo Weise podkreśla, iż sztuka jest wolna, w związku
z czym „gwarancja wolności nie może być ograniczana przez jakąś definicję,
która różnie ocenia poszczególne formy obrazowania i tylko niektóre z nich
określa jako sztukę”[4]. Borgeest z kolei stwierdza, iż
w zasadzie „nikt nie wie, czym jest sztuka; każdy wie, że rozumienie odnośnie
sztuki podlega nieustającym przemianom i że osądy nad poszczególnymi dziełami
nie są niczym więcej jak tylko prywatnymi spekulacjami”[5].
Sztuce przypisywane jest pełnienie różnorakich
funkcji. Za jej pośrednictwem można wyrażać własne uczucia, emocje, marzenia,
wyznawane wartości a także „uwieczniać” historię, by w ten sposób przekazywać
dziedzictwo następnym pokoleniom. Również sztuka może zaspakajać różnorakie
potrzeby człowieka, łagodzić frustracje, wewnętrzne napięcia. Jest ona formą
aktywności twórczej, w której człowiek będąc jednocześnie odbiorcą, jak również
twórcą, posiada możliwość korzystania z własnej wyobraźni, ekspresji, co
stanowi naturalną skłonność do komunikowania innym własnych myśli i przeżyć.
„Kontakt ze sztuką to nie tylko przeżycie estetyczne, akt poznawczy,
wzruszenie, to nie tylko umiejętność odczytywania kodów i symboli kultury, lecz
również szukanie i wybieranie wartości, otwarcie się i porozumiewanie na coraz
wyższym piętrze spotkania”[6]. Sztuka pozwala człowiekowi
zetknąć się z otaczającą rzeczywistością, stwarza możliwość połączenia wiedzy z
doświadczeniem i przeżyciem, rozwijając równocześnie intelekt, emocje i
umiejętności.
Współcześnie coraz częściej podkreśla się
możliwość terapeutycznego oddziaływania na człowieka poprzez sztukę. Funkcja
terapeutyczna sztuki jest stosowana w różnorodnych działaniach leczniczych czy
też rewalidacyjnych, mających na celu rozwijanie bądź też umacnianie
zaburzonych funkcji. L. S. Wygotski zaznacza, iż uczestnictwo w procesie
twórczym posiada uzdrawiającą moc. Sztuka ma działania katarktyczne - jej
przeżywanie, zwłaszcza czynne, na poziomie aktywności, nie tylko odbioru [...]
powoduje odkrywanie głębokich i prawdziwie humanistycznych prawd o życiu, co
intensyfikuje duchowe siły człowieka. Sztuka powinna być sposobem budowania
życia, ponieważ pomaga żyć, czyni życie pełniejszym i nadaje mu sens”[7].
Źródła terapeutycznego wykorzystywania sztuki
sięgają starożytności. Grecy znali wpływ sztuki zarówno na duszę jak i ciało
człowieka, o czym świadczy ich dbałość o estetykę zakładów leczniczych, tzw.
asklepiejonów (ośrodków kultu boga Asklepiosa). Wszystko co się w nich
znajdowało nasycone było pięknem, co umożliwiało estetoterapię. Kontakt ze
sztuką pełnił rolę katarktyczną, czyli oczyszczającą, rozładowującą napięcia,
uczucia i wzruszenia. Podczas katharsis
męczące i przykre uczucia ulegały pewnemu rozładowaniu, przezwyciężeniu i
przemianie w uczucia im przeciwstawne. Natomiast na początku XIX wieku rosyjski
lekarz Mudrow, w dziele pt. „Przestrogi dla młodych lekarzy”, nawiązując do
poglądów Platona i Cycerona zaznaczył, iż „znając wzajemne oddziaływania duszy
i ciała, trzeba wiedzieć, że są duchowe lekarstwa, które leczą także ciało.
Takim lekarstwem jest sztuka. W sztuce zawarta jest siła ducha, która jest w
stanie zwyciężyć cielesny ból, nostalgię, wewnętrzny niepokój”[8].
Psychoterapeutyczne
oddziaływanie sztuki na człowieka może mieć dwojaką postać, a mianowicie:
bierną lub czynną. Oddziaływanie bierne polega na aktywnym obcowaniu jednostki
z szeroko pojętą sztuką, czyli plastyką, muzyką, teatrem, filmem. Odbywa się
ono pod nadzorem psychoterapeuty, który decyduje o rodzaju i formie sztuki w
odniesieniu do konkretnego pacjenta. Należy zaznaczyć, iż nie może to być
przypadkowe dzieło sztuki, ponieważ zawsze powinien być uwzględniony cel, który
zamierza się osiągnąć. Terapeuta ma za zadanie odpowiednio przygotować
pacjenta, czego dokonuje poprzez omówienie i wyjaśnienie znaczenia wybranego
dzieła sztuki, jak również zachęcenie do aktywnego odbioru przekazywanych
treści. Natomiast w oddziaływaniu czynnym, posiadającym większą moc działania
terapeutycznego, pacjenci tworzą konkretne dzieła sztuki (głównie plastyczne:
malowanie, rzeźbienie, lepienie, tkanie), grają na instrumentach muzycznych,
tworzą spektakle teatralne. Najważniejsze jest zachęcenie osoby do wykonania
danego dzieła, pokazania i nauczenia jej danych technik artystycznych, jak
również omówienie i przeanalizowanie wytworzonego dzieła[9].
„Wykorzystanie sztuki i twórczości w celach leczniczych,
osiągnięcie terapeutycznej zmiany poprzez aktywność twórczą określane jest
pojęciem arteterapii. Arteterapia znajduje coraz szersze zastosowanie w
odniesieniu zarówno do osób chorych, jak również w odniesieniu do osób
zdrowych, ponieważ ma ważne znaczenie profilaktyczne, pozwala m.in. na
dokonywanie różnorodnych zmian w swoim zachowaniu”[10].
[1] Por.
P. Słowik, Sztuka jako możliwość
psychoterapeutycznego oddziaływania na dziecko [w:] Sztuka a świat
dziecka, red. nauk. J. Kida. Rzeszów 1996, Wyd. Wyższej Szkoły Pedagogicznej,
s. 406.
[3] M.
Butrymowicz, Integrująca rola sztuki w edukacji
wczesnoszkolnej [w:] Sztuka a świat dziecka..., dz. cyt., s. 228.
[4] D. Braun, Podręcznik
rozwijania kreatywności: sztuka i twórczość w pracy z dziećmi, Kielce 2009, Wyd. Jedność, s. 94.
[5] Tamże.
[6] E.
Olinkiewicz, Sztuka - Wyobraźnia - Poszukiwane metody
[w:] Studia o Sztuce dla Dziecka. Z. 9., Poznań 1995, Ogólnopolski Ośrodek
Sztuki dla Dzieci i Młodzieży, s. 85.
[7] E.
Turska, Profilaktyczno - terapeutyczna funkcja sztuki
[w:] Estetyczny wymiar edukacji, red. nauk. J. Szulakowska - Kulawik, Bytom
2007, Wyd. Kolegium Nauczycielskie, s. 42.
[8] P.
Rozmysłowicz, Arteterapia jako metoda korygowania
zaburzeń emocjonalnych [w:] Metody i formy terapii sztuką, red. nauk. L.
Kataryńczuk - Mania, Zielona Góra 2005, Oficyna Wyd. Uniwersytetu
Zielonogórskiego, s. 11.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.