Poniższy rozdział poświęcony zostanie omówieniu problematyki badawczej w
ujęciu metodologicznym. Zgodnie ze stwierdzeniami wybitnych metodologów,
przytoczę najważniejsze definicje oraz sformułuje założenia badawcze problemu.
1.
Założenia badawcze pracy
W założeniach badawczych problemu niniejszej pracy zawarłam: cele pracy,
które podzieliłam na poznawcze, badawcze praktyczne oraz przyszłościowe,
przedmiot badań, problemy badawcze, hipotezy badawcze oraz zmienne i ich
wskaźniki.
2.
Cele badawcze
Badania naukowe, jak każdą rzeczywistą działalność, podejmuje się w
jakimś celu. W literaturze z zakresu metodologii badań pedagogicznych spotyka
się różnorodne określenia celów badawczych. J. Gnitecki definiuje go jako „[…] rodzaj efektu, do którego ma doprowadzić
działalność badawcza”[1]. Podobne
twierdzenia zawarł w swojej publikacji W. Zaczyński, który uważa, że „[…] cel badań to bliższe określenie tego, do
czego zmierza badacz, co pragnie osiągnąć w swoim badaniu”[2].
Podejmując się przeprowadzenia badań naukowych, związanych z określonym
tematem bądź jego zagadnieniami, pierwszym i zarazem najważniejszym elementem
jest sformułowanie celu badań. Rzetelne określenie celu wymaga nie tylko
uświadomienia sobie, po co podejmujemy się przeprowadzenia badań, ale także, do
czego przydatne będą uzyskane w nich wyniki. Cel wyjaśnia zatem, po co badamy
dane zjawisko i co osiągniemy wdrażając go w życie.
Celem głównym niniejszej pracy jest ustalenie roli preorientacji
zawodowej w przybliżaniu świata pracy i zawodów dzieci w wieku przedszkolnym.
Celom mojej pracy nadałam strukturę i treść:
1.
W nurcie poznawczym:
a)
rozpoznanie podstawowych pojęć problemu badawczego
(preorientacja zawodowa, wychowanie przedszkolne, dziecko w wychowaniu
przedszkolnym, świat pracy, świat zawodów);
b)
poznanie
poglądów teoretyków w obszarze wiedzy psychopedagogicznej na temat teorii
preorientacji zawodowej;
c)
odniesienie zakresu preorientacji zawodowej do
wychowania przedszkolnego;
d)
poznanie organizacji preorientacji zawodowej w
wychowaniu przedszkolnym.
2.
W nurcie badawczym:
a)
zbadanie dokumentów przedszkolnych i obecnych w nich
treści z zakresu preorientacji zawodowej;
b)
sprawdzenie stanu wiedzy o świecie pracy i świecie
zawodów dzieci w wieku przedszkolnym;
c)
zbadanie przygotowania nauczycieli do realizacji treści
z zakresu preorientacji zawodowej w przedszkolu;
d)
zbadanie przebiegu zajęć i ich organizacji,
umożliwiającego preorientację zawodową dziecka w wieku przedszkolnym.
3.
W nurcie praktycznym:
a)
upowszechnianie preorientacji zawodowej w poznawaniu
świata pracy i świata zawodów dzieci w wieku przedszkolnym.
4.
W nurcie przyszłościowym:
a)
dążenie do poprawy stanu wiedzy z zakresu preorientacji
zawodowej nauczycieli wychowania przedszkolnego.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.