Podstawę
do pracy wychowawczo-dydaktycznej w przedszkolu stanowi podstawa programowa
wychowania przedszkolnego i opracowany program wychowania. Obowiązującym
dokumentem jest Podstawa programowa
wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach
podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego i obowiązujący w
niej załącznik nr 1 do Rozporządzenia
Ministra Edukacji Narodowej w sprawie podstawy programowej wychowania
przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół z dnia
23 grudnia 2008 roku [1].
Od 1 września
2009 roku w przedszkolach i innych formach wychowania przedszkolnego obowiązuje
nowa podstawa programowa. Dokument ten został opracowany głównie z myślą
o zapewnieniu odpowiedniego poziomu wychowania przedszkolnego w każdej z
placówek oświatowych.
Według W. Okonia „ […] podstawa programowa wychowania przedszkolnego jest sformułowana w
języku oczekiwań rozwojowych dziecka, określa też powinności nauczycieli i
rodziców we wspomaganiu i integrowaniu oddziaływań edukacyjnych na dzieci w
wieku przedszkolnym.”[2]
Zapisy zawarte w podstawie uprawomocniają się,
niezależnie od formy organizacyjnej wychowania przedszkolnego. Czynności
podejmowane przez nauczyciela muszą być zgodnie z treściami zawartymi w obowiązującej
podstawie programowej. Czas przydzielony na wszelkie działania powinien być
proporcjonalny dla wszystkich sfer aktywności dziecka i nauczyciela.
Zgodnie z założeniami zawartymi w nowej podstawie programowej,
fundamentalnym zadaniem edukacji przedszkolnej jest właściwe przygotowanie
dzieci do odbycia nauki w szkole. Przedszkole ma być z kolei
miejscem, gdzie przeprowadza się analizę potrzeb i zdolności każdego
dziecka - jej wyniki wykorzystywane są do planowania zajęć edukacyjnych.
Podstawa programowa wychowania przedszkolnego zawiera obowiązkowe cele i
treści nauczania, do których zalicza się umiejętności opisane w formie ogólnych
i szczegółowych wymagań dotyczących wiedzy i zdolności, jakie powinno posiadać
dziecko po zakończeniu określonego etapu wychowania przedszkolnego. Znajdują
się w niej także zadania wychowawcze przedszkola i innych form wychowania
przedszkolnego.
Dokument szczegółowo opisuje proces wspierania rozwoju i edukacji dzieci
objętych wychowaniem przedszkolnym – przedszkola i inne formy wychowania
przedszkolnego pełnią funkcje nie tylko opiekuńcze i kształcące, ale i
wychowawcze. Zapewniają wychowankom wspólną zabawę, naukę w warunkach
przyjaznych, bezpiecznych i odpowiednio dostosowanych do ich potrzeb
rozwojowych.
Zadaniem nauczycieli jest prowadzenie obserwacji pedagogicznych, które
mają na celu poznanie możliwości dziecka i zidentyfikowanie potrzeb rozwojowych
w formie dokumentacji. Powinni znać podstawę programową w celu właściwego
przygotowania dzieci do podjęcia nauki w szkole[3].
W podstawie programowej wymienione są
najważniejsze cele, które przedszkole musi spełniać. Zaliczyć do nich należy
m.in.:
v
rozwój uzdolnień oraz kształtowanie czynności
intelektualnych, niezbędnych w codziennym życiu i dalszej nauce;
v
budowanie systemu wartości, gdzie uwzględnić
należy wychowanie;
v
kształtowanie odporności emocjonalnej,
niezbędnej podczas radzenia sobie w różnych życiowych sytuacjach;
v
rozwój umiejętności społecznych;
v
stwarzanie warunków do wspólnej i zgodnej zabawy
oraz nauki dzieci o różnym stopniu intelektualnym i fizycznym;
v
troska o zdrowie i odpowiednią sprawność
fizyczną;
v
budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym,
technicznym i przyrodniczym;
v
wdrażanie dzieci w świat wartości estetycznych;
v
kształtowanie u najmłodszych poczucia
przynależności społecznej;
v
zapewnienie dzieciom lepszych możliwości edukacyjnych[4].
Zagadnienia preorientacji zawodowej można
odnieść do rozwoju umiejętności społecznych, badawczych, wiedzy o świecie i
społeczeństwie oraz technice kształtującej u najmłodszych poczucie
przynależności społecznej.
Podstawa programowa wychowania
przedszkolnego opisuje podstawowe założenia, wspomagania rozwoju i edukacji
dziecka, wymienia także obszary działalności edukacyjnej, dla których określono
kompetencje, jakie najmłodsi powinni nabyć pod koniec wychowania przedszkolnego.
Opis kompetencji jest na tyle precyzyjnie określony, by mały człowiek
rozpoczynający naukę w szkole podstawowej był odpowiednio przygotowany, bez
względu na to, z jakiej formy wychowania przedszkolnego korzystał. W podstawie
programowej zawarte zostały także określenia i warunki dotyczące sposobu
realizacji tej podstawy[5].
Precyzyjne określenie treści
zawartej w podstawie programowej wychowania przedszkolnego narzuca niezbędną
precyzję i uściślenie programów autorskich – ich twórcy mają za zadanie
dokładnie określić, jaki jest stopień rozszerzenia zakresu rozwojowego i jaką
formę przyjmuje edukacja w stosunku do zaleceń podstawy programowej wychowania
przedszkolnego. Na zastosowanie programu autorskiego zezwala dyrektor placówki,
a dopuszczane do użytku programy wychowania stanowią przedszkolny zestaw
programów nauczania.
W nowej podstawie programowej wychowania przedszkolnego więcej uwagi
poświęca się zabawie i wszelkim manipulacjom, które często są dla dzieci
źródłem nowych doświadczeń - dzięki temu ich umysł stopniowo się rozwija i
dojrzewa. Dziecko powinno mieć określony czas na samodzielne eksperymentowanie
i doświadczanie tego, co przekazują dorośli. Z drugiej strony, w treściach
najnowszej podstawy programowej mamy do czynienia z szybkim postępem w każdej
dziedzinie wiedzy, które z punktu widzenia psychologii z dziecka są adekwatne
do jego tempa rozwoju – tym powinniśmy kierować się w procesie edukacji
najmłodszych.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.