Spytałam również o to, jaka jest częstotliwość organizowania przez
nauczycieli i wychowawców zabaw o charakterze tematycznym, w których najmłodsi
odgrywają różne role zawodowe. Dane zamieściłam w poniższym wykresie.
Wykres
nr 33. Organizacja zabaw tematycznych
w przedszkolu.
Źródło:
opracowanie własne.
Przeszło połowa opiniodawców - 55%
(11 osób) grupy badawczej często
organizuje zabawy o charakterze tematycznym, w których dzieci, odgrywają role
związane z wykonywaniem różnych zawodów. Sześciu ankietowanych, stanowiących 30%
ogółu aranżuje zabawy tematyczne bardzo
często – zawsze wtedy, gdy nadarza się ku temu okazja. Jedynie 15% (3
osoby) prowadzi je tylko od czasu do
czasu. Odpowiedzi o treści: rzadko,
bardzo rzadko lub wcale, nie zostały zaznaczone przez
żadnego z ankietowanych.
Analizując powyższe dane, uważam, że zabawy o charakterze tematycznym
powinny być organizowane w przedszkolu w jak największym stopniu. Tego rodzaju
forma zabawy, stanowi nad wyraz ważny etap nauki i działania w przyszłej roli
zawodowej. Zabawa w role bowiem rozwija i wzbogaca świat dziecka o różne
aspekty – podczas zabaw tematycznych stają się oni nie tylko rodzicami, ale
także nauczycielami, strażakami czy chociażby lekarzami. Dzięki temu, najmłodsi
zdobywają podstawową wiedzę o pracy ludzkiej, o zawodach i o życiu ludzi
dorosłych.
Następne pytanie odnoszące się do realizacji i organizacji preorientacji
zawodowej miało na celu uzyskanie informacji o tym, czy nauczyciele oraz
wychowawcy przedszkoli, podczas czytania książek i bajek dzieciom, wyjaśniają im
specyfikę występujących w nich przedstawicieli różnych zawodów. Ankietowani
odpowiedzieli w następujący sposób:
Wykres nr 34. Wyjaśnianie przez nauczycieli specyfiki zawodów zawartych w dziecięcej
literaturze.
Ponad połowa nauczycieli i wychowawców przedszkoli, stanowiąca 55% (11
osób) grupy badawczej stara się dokładnie
wyjaśnić, jakie zadania posiada przedstawiciel zawodu występujący w
dziecięcej literaturze. Równie ważne
staje się przedstawienie, na czym polega jego praca oraz, jaki aspekt społeczny
niesie ze sobą jej wykonywanie. Dziewięciu ankietowanych (45%) stara się w skrócie wyjaśnić, co robi dana osoba,
nie pomijając najważniejszych zagadnień związanych z tą tematyką. Odpowiedzi o
treści: czasami tłumaczę, co robi
dana osoba, ale najczęściej nie mam do tego cierpliwości; zbywam to milczeniem; mówię,
że nie wiem nie wybrał żaden opiniodawca.
Sądzę, iż należy dzieciom w wieku przedszkolnym dokładnie wyjaśniać, na
czym polega specyfika danego zawodu, występująca w dziecięcej literaturze.
Niesie to ze sobą wiele niezbędnych korzyści, do których zaliczyć można
chociażby: wzbogacanie dziecięcej wiedzy czy budzenie zainteresowań otaczającym
światem.
Niekiedy występują również takie przypadki, które świadczą o mylnym
wyobrażeniu dziecka o danym zawodzie. Dzięki dokładnemu i systematycznemu
wyjaśnieniu charakteru pracy poszczególnych przedstawicieli, można skorygować ich
nieprawidłowe interpretacje.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.