Wybór określonej metody jest pierwszym krokiem na
drodze do przekształcenia problemu badań w program badań.
Do zbadania problemu przedstawionego w pracy
posłużyłam się metodą sondażu diagnostycznego. Pojęcie to jest definiowane jako
„sposób gromadzenia wiedzy o przedmiotach strukturalnych i funkcjonalnych oraz
dynamice zjawisk społecznych, opiniach i poglądach wybranych zbiorowości,
nasileniu się i kierunkach rozwoju określonych zjawisk, o wszelkich innych
zjawiskach instytucjonalnie nie zlokalizowanych, posiadających znaczenie
wychowawcze, w oparciu o specjalnie obraną grupę reprezentującą populację
generalną, w której badane zjawisko występuje”.[1]
Metoda ta odgrywa istotną rolę w badaniach środowiskowych, gdyż za jej
pomocą można dać obraz badanej grupy stosunkowo szybko i w miarę dokładnie.
Metoda ta nadaje się do instrumentalnego wykorzystania badanych osób, ogranicza
ich liczbę i obszar badań.
Każda metoda decyduje o wyborze techniki badawczej. Przy wyborze bierze
się pod uwagę takie okoliczności jak: typ badań, cele badawcze, populację, którą
chcemy poddać badaniom oraz zjawisko badane.
Spośród wielu technik w niniejszej pracy za najodpowiedniejsze uznałam
ankietę, obserwację oraz analizę dokumentów.
Ankieta jest „techniką gromadzenia informacji, polegającą na wypełnianiu
najczęściej samodzielnie przez badanego specjalnego kwestionariusza. Pytania
ankiety muszą być zawsze konkretne, i ścisłe jednoproblemowe. Są to najczęściej
pytania zamknięte. Ankieta powinna dać jak najbardziej wyczerpujące odpowiedzi
na nurtujące badacza pytania”. [2]
[1] A. Kamiński. Metoda, technika, procedura badawcza w
pedagogice empirycznej, [w:] Metodologia
środowiskowych badań pedagogicznych, pod red. R. Wroczyńskiego, T. Pilcha,
Wrocław 1970, s. 43
[2]T. Pilch, Zasady badań pedagogicznych, Wrocław
1977, s. 141
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.