Nauczanie
to dostarczanie wiadomości, kształcenie to rozwijanie różnorakich
intelektualnych i motorycznych umiejętności i nawyków, a wychowanie to
formowanie wszystkich postaw, a w konsekwencji całej osobowości.
Dzieci w klasach młodszych I-III są
szczególnie podatne na wpływy, wykazują ogromną chęć do pracy, a także są
ciekawe świata i dążą do jego poznania. Te charakterystyczne cechy tego okresu
wieku nauczyciel musi nie tylko rozwijać, ale także pobudzać i kształtować
nowe.
Od tego w
jaki sposób będzie zorganizowana praca na tym etapie uzależniony jest dalszy
rozwój dzieci, a także dalsza kariera uczniów. Na żadnym poziomie kształcenia
proces dydaktyczny i wychowawczy nie łączy się tak ściśle ze sobą jak w
edukacji wczesnoszkolnej.
Zadania stawiane przed nauczycielem nauczania
początkowego T. Wróbel sformułował jako zadania: poznawcze, sprawnościowe i wychowawcze.
Praca
poznawcza dzieci obejmuje wiedzę rzeczową w zakresie: faktów społecznych,
przyrodniczych, wytworów kulturalnych powstałych w wyniku różnorodnej
działalności człowieka oraz wiedzę językową i matematyczną. Zakres zadań
sprawnościowych dotyczy zdobywania podstawowych technik i umiejętności do
dalszej pracy umysłowej, ogólne zdolności – uczenia się oraz sprawności
techniczne, plastyczne, muzyczne i ruchowe. Zadania wychowawcze to przede
wszystkim zadania związane a wychowaniem moralno-społecznym.
M.R. Radwiłowiczowie podają następujące
funkcje nauczania początkowego: opiekuńcza, diagnostyczno-prognostyczna,
kompensacyjno-usprawniająca, poznawczo-kształcąca i wychowawcza.
W obrębie
funkcji opiekuńczej przed nauczycielem stoją zadania takie jak dbałość o
bezpieczeństwo dzieci oraz ogólna troska o ich zdrowie. Przez funkcję
diagnostyczo-prognostyczną rozumiemy zadania dotyczące poznania poszczególnych
dzieci przez dobrze ukierunkowaną obserwację oraz prognostycznego projektowania
możliwie optymalnych dróg dalszego rozwoju każdego dziecka. Wśród nich należy
wymienić zadania szczegółowe, takie jak: poznanie psychiki dziecka i wnikliwe
analizowanie uzyskanych danych, wyciąganie na tej podstawie wniosków,
planowanie zadań rozwojowych. Nauczycielowi powinno przyświecać nastawienie nie
na refleksję, lecz na pozytywne zorientowanie samego siebie, rodziców i dziecka
w możliwościach jego potencjalnego rozwoju.
Funkcja
kompensacyjno-usprawniająca jest jakby przedłużeniem praktycznym funkcji
poprzednio omawianej. „Rola nauczyciela polega na eliminowaniu, złagodzeniu lub
rekompensowaniu takich odchyleń jak wady wzroku, słuchu i mowy czy
leworęczności. Nauczyciel nie działa tu w pojedynkę lecz w kontakcie z
lekarzem, pedagogiem szkolnym, psychologiem oraz rodzicami.” Zadaniem nauczyciela jest również
usuwanie wad i niedostatków języka i słownictwa pochodzenia środowiskowego. Do
funkcji tej zalicza się zespół specjalnych zabiegów dydaktyczno-wyrównawczych i
korekcyjnych służących usuwaniu nie tylko przyczyn, ale i samych niepowodzeń
szkolnych. Funkcja poznawcza jest najwyraźniej preferowana w programach
szkolnych i najlepiej realizowana przez nauczycieli. Konkretyzuje się w
zadaniach szczegółowych oddzielnych przedmiotów nauczania, zmierzającą do
wyposażenia uczniów w odpowiedni zasób elementarnych wiadomości. Funkcji
poznawczej nie sposób omawiać w oderwaniu od funkcji kształcącej gdyż dopiero
wtedy widzi się w pełni nową przyśpieszającą rozwój intelektualny rolę szczebla
nauczania początkowego. Za sedno funkcji kształcącej należy przyjąć rozwijanie
ogólnych operacji myślowych i ogólnych sposobów racjonalnego uczenia się. Do
zadań szczegółowych należy: wyrabianie koncentracji i podzielności uwagi,
kształcenie pamięci logicznej, rozwijanie elementarnych sprawności, to jest
umiejętności i nawyków, zarówno intelektualnych jak i manualnych o charakterze
ogólnym. Ważne zadanie to rozwijanie zainteresowań i uzdolnień uczniów.
Bogatą i
różnorodną pod względem konkretnych zadań jest funkcja wychowawcza nauczania
początkowego. Mówi się o wychowaniu intelektualnym, politechnicznym,
emocjonalnym, moralno-społecznym, światopoglądowym, fizycznym, zdrowotnym i
estetycznym.
Kolejno
omawiane funkcje nauczania początkowego, których spoistość i związek łatwo
zauważyć na podstawie zadań szczegółowych, prowadzi do ważnego wniosku. Rola
nauczyciela w tych wszystkich zakresach jest specyficzna i odpowiedzialna.
Wykracza poza zadania, które eksponuje program nauczania ponieważ oprócz strony
intelektualnej nastawiony jest na rozwijanie umiejętności i postaw dotyczących
danych treści. Nauczyciel musi dostrzegać, wykorzystywać i modyfikować
całokształt uwarunkowań, które dopiero umożliwiają realizację wszystkich
funkcji nauczania początkowego.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.