Zadaniem mojej pracy było
określenie roli przedszkola w kształtowaniu u dzieci motywacji do nauki
czytania i pisania. W tym celu przebadałam dzieci z Przedszkola nr 4 w
Bielsku-Białej, które stanowiły grupę 100 uczestników badań.
Od
lutego 2000 roku rozpoczęłam prowadzenie obserwacji dzieci i wypełnianie
arkuszy obserwacyjnych. W grupie młodszej 3-4-latków, w której pracowałam
obserwacje prowadziłam samodzielnie, codziennie, natomiast w trzech
pozostałych grupach 4-5-latków i dwóch grupach dzieci 5-6-letnich codzienne
obserwacje prowadziły nauczycielki poszczególnych grup. W tych grupach mogłam
obserwować dzieci w czasie zabaw i zajęć dwa razy w tygodniu w każdej w
każdej grupie wiekowej, nauczycielki pomogły mi w prowadzeniu obserwacji i
wypełnianiu arkuszy obserwacyjnych. W trakcie prowadzenia obserwacji dzieci,
gromadziłam wykonane przez nie prace plastyczne, które pozwoliły mi
scharakteryzować ich wytwory plastyczne według wcześniejszych opracowanych
kryteriów analizy.
W marcu
2000 roku przeprowadziłam wywiad z dziećmi przedszkolnymi. Do tego celu
posłużył mi wcześniej przygotowany kwestionariusz. Wywiad prowadziłam w
godzinach rannych, co miało duże znaczenie, gdyż dzieci nie były zmęczone. We
wszystkich grupach przedszkolnych wywiad przeprowadziłam samodzielnie.
Poszczególne dzieci zapraszałam do wydzielonego pomieszczenia, gdzie
panował spokój. Starałam się zapewnić miłą i przyjazną atmosferę w czasie wywiadu,
pozwalając dziecku na szerszą i wyczerpującą wypowiedź. Notatki z wywiadu
sporządzałam zaraz po jego przeprowadzeniu.
Od połowy lutego 2000 roku,
rozpoczęłam rodzicom dzieci przedszkolnych do wypełnienia kwestionariusze
ankiety. Do końca marca 2000 roku wróciły do mnie wszystkie, to jest 100
wypełnionych kwestionariuszy. Badania zakończyłam 30 czerwca 2000 roku.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.