Analizując
„Program wychowania w przedszkolu” – treści dotyczące nauki czytania i pisania,
znajdujemy wyraźnie sprecyzowane u 6-latków, w zadaniach dotyczących
wychowania umysłowego. Obejmują one: wyrabianie gotowości do czytania i
przygotowanie do nauki pisania.
Wyrabianie
gotowości do czytania zawiera następujące treści programowe:
„ - wyrabianie
słuchu przez dostrzeganie, rozpoznawanie i różnicowanie dźwięków z otoczenia
(np. barwy głosu, instrumentu);
-
poprawne
wymawianie wszystkich głosek i grup spółgłoskowych,
-
doskonalenie
umiejętności wyrazistego mówienia (regulowanie oddechu, odpowiednie stosowanie
pauz, wybrzmiewanie wszystkich głosek wyrazu, itp.),
-
wyróżnianie,
rozpoznawanie i powtarzanie głosek;
-
analiza
i synteza dźwiękowa (głoskowanie) wyrazów o prostej budowie fonetycznej zgodnej
z zapisem, wyodrębnianie wybranych głosek w nagłosie, wygłosie i w środku wyrazu, ich przeliczanie i
określanie kolejności;
-
rozwijanie
spostrzegawczości wzrokowej;
-
zaznajamianie
z istotą symbolu graficznego (np. umowne oznaczanie pogody za pomocą
symbolicznych obrazków, wykorzystywanie znaczków rozpoznawczych, znaków
informacyjnych w grach terenowych);
-
wprowadzenie
zapisu graficznego wybranych treści znajdujących zastosowanie w działalności
dzieci (w formie napisów wykonanych małymi i wielkimi literami drukowanymi);
-
kształtowanie
motywacji do samodzielnego czytania;
-
analiza
i synteza słuchowo – wzrokowa znanych wyrazów o prostej budowie fonetycznej
zgodnej z zapisem, kojarzenie głosek z odpowiednimi literami;
-
tworzenie
(za pomocą alfabetu ruchowego, klocków literowych, stempli, itp.) i odczytywanie
odpowiednio dobranych wyrazów z wprowadzeniem liter drukowanych małych i
wielkich: a, b, c, d, e, f, g, h, i, k, l, ł, m, n, o, p, r, s, t, u, w, y, z;
-
przyporządkowywanie
napisów do odpowiednich ilustracji przedmiotów i własnych rysunków (w
formie podpisu);
-
układanie
(za pomocą rozsypanki wyrazowej) i odczytywanie równoważników i krótkich zdań;
-
czytanie
krótkich tekstów w powiązaniu z oglądanie odpowiednich ilustracji (korzystanie
z Wyprawki dla sześciolatka, z książeczek obrazkowych i pisemek dziecięcych).
Wprowadzenie pozostałych
liter np. „j” na początku wyrazu następuje w zależności od potrzeby
sytuacyjnej oraz od umiejętności i indywidualnych zainteresowań dzieci.
Przygotowanie do nauki
pisania.
Stwarzanie warunków do
swobodnej działalności artystyczno – konstrukcyjnej oraz organizowanie zabaw,
gier i zajęć polegających na wykonywaniu różnych zadań:
-
doskonalenie
sprawności manualnych w trakcie montowania, modelowania, wydzierania,
wycinania, itp.;
-
wywoływanie
swobodnych, ciągłych ruchów ręki z wprowadzeniem zmiany kierunku (np.
prowadzenie linii łączących poszczególne punkty);
-
przetwarzanie
obrazu ruchowego na obraz graficzny (np. zakreślonego w powietrzu koła,
zygzaka, itp.) i odwrotnie;
-
odtwarzanie
i odwzorowywanie różnych form, kształtów i układów w trakcie układania (np. z
elementów mozaiki geometrycznej), lepienia czy konstruowania;
-
wykonywanie
elementów lireropodobnych na kartce blokowej oraz na stronie zeszytu (w
drugim półroczu);
W przypadku zaobserwowania samodzielnych prób pisania,
podejmowanych przez poszczególnych wychowanków, nauczycielka podtrzymuje to
zainteresowanie, dostarczając odpowiednich wzorów” („Program wychowania w
przedszkolu” 1992, s. 52 – 54).
M. Burtowy w książce A.
Brzezińskiej „Czytanie i pisanie – nowy język dziecka” poddaje słusznej krytyce
sformułowanie treści przewidzianych w programie, dotyczących kształtowania
motywacji do samodzielnego czytania, pytając dlaczego to hasło programowe
zostało zaakcentowane dopiero u dzieci 6-letnich. „W przedszkolu już dzieci
trzyletnie objęte są szeroko rozumianym przygotowaniem do nauki czytania i
pisania. Odbywa się to w trakcie gier i zabaw kształtujących poprawność
fonetyczną, gramatyczną, kontaktów z książką, itp” (D. Kowalczyk, L.
Weselińska 1994, s. 413). Autorki, podobnie jak M. Burtowy są zdania, że:
„kształtowanie motywacji do samodzielnego czytania jest procesem długotrwałym,
którego realizację zaczynamy w momencie zetknięcia się dziecka z książką,
co ma miejsce w przedszkolu w grupie 3-latków, a nie dopiero wówczas, gdy wprowadzono
litery, byłoby to stanowczo za późno”. (W: A. Brzezińska 1987, s. 62).
Zwraca też uwagę, że dopiero w treściach
programowych dla dzieci najstarszych zaakcentowany jest fakt zaznajomienia
dziecka z istotą symbolu graficznego. Słusznie moim zdaniem stwierdziła, że
„zachodzi pytanie, czy dotychczasowe (w młodszych grupach wiekowych) stosowanie
umownych oznaczeń pogody za pomocą symbolicznych obrazków, stosowanie umownych
znaczków rozpoznawczych, nie stanowiło dla dziecka wprowadzenia w istotę symbolu
graficznego ? Posługiwanie się na co dzień symbolem zmusza nauczyciela do
natychmiastowego wytłumaczenia jego istoty, w przeciwnym razie będzie pzez
dziecko używany mechanicznie. Wprowadzenie litery powinno być dla dziecka tylko
jednym z licznych przykładów znaku graficznego” (A. Brzezińska 1987, s.
63).
Analizując treści
dotyczące hasła – „Przygotowanie do nauki pisania” M. Burtowy zwraca uwagę
na sformułowanie typu: „prowadzenie zajęć i zabaw ruchowych, mających na celu
ułatwienie dziecku poznania schematu ciała i kierunku”, „stwarzanie
warunków do swobodnej działalności artystyczno – konstrukcyjnej oraz
organizowanie zabaw, gier, zajęć polegających na wykonywaniu różnych zadań
( z zakresu przygotowania do nauki pisania)”. Słusznie podkreśliła, że: „Autorzy
programu zwracają w ten sposób uwagę na formę pracy z dzieckiem w zakresie
przygotowania do nauki pisania, a więc poruszają problemy metodyczne. Dopiero w
następnej kolejności formułują kilka zdań odnoszących się do rozwijania
sprawności manualnych, swobodnych ruchów ręki, przetwarzania obrazu ruchowego
na obraz graficzny, odtwarzania i odwzorowywania różnych form, kształtów,
tworzenia elementów literopodobnych. Traktują w ten sposób przygotowanie do
nauki pisania jako zabieg czysto techniczny, odnoszący się do rozwijania
sprawności manualnych” (A. Brzezińska 1987, s. 63).
Osiągnięty poziom
umiejętności, sprawności i wiadomości, który osiąga dziecko przedszkolne w
zakresie nauki czytania i pisania „jest efektem nie tylko rocznego
oddziaływania, ale wynikiem przygotowania, które rozpoczyna się
w przedszkolu już w grupie 3-latków i kontynuowane na coraz wyższym
poziomie wprowadzając i poszerzając doświadczenia dziecka.
Chociaż treści programowe
dotyczące nauki czytania i pisania wyraźnie sprecyzowane są w grupie dzieci
6-letnich, to trzeba podkreślić, że są one „efektem końcowym” treści nauczania
realizowanych w grupach 3-4-5 - latków.
„W Programie wychowania w
przedszkolu w omawianym zakresie występują m.in. treści kształcenia
motorycznego, ćwiczenia słuchu fonematycznego, rozwijanie języka, zainteresowań
dzieci znakami pisanymi (jako stadium wyjściowe do czytania globalnego),
poznawanie liter, czytanie wyrazów i krótkich tekstów” (H. Kostyszyn, J.
Lubowiecka 1998, s. 323 – 324).
Mając na uwadze rozwijanie zainteresowań słowem drukowanym
w zwiazku z ogólnym rozwojem umysłowym, fizycznym, emocjonalno –
społecznym, trzeba podkreślić, że istotą całej działalności edukacyjnej opartej
na realizacji programu jest przecież rozbudzenie motywacji do nauki czytania
i pisania jako nowego źródła wiedzy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.