Jak
już wspomniałam wcześniej organizowanie procesu badawczego zależy od wielu
czynników. Jednym z nich jest teren i populacja badanych.
Z.
Skorny uważa, że „Przedmiotem badań naukowych jest określony zbiór zjawisk,
przedmiotów lub osób. Badania psychologiczne i pedagogiczne dotyczą wybranej
kategorii osób określanej mianem populacji”[1].
Według W. Okonia
„populacja to stosowana w statystyce nazwa zbioru, obejmująca wszystkie
elementy, które interesują badacza danego zagadnienia. Elementy te muszą mieć
co najmniej jedną właściwość wspólną, która decyduje o ich przynależności do
danego zbioru i co najmniej jedną właściwość zmienną, którą się różnią między
sobą.”[2] [3]
W badaniach pedagogicznych populacją może być np. ogół
dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Teren badań natomiast według W.Puśleckiego to
„...konkretnie sprecyzowane środowisko łącznie z jego przestrzennym
rozmieszczeniem, w którym przeprowadzone jest badanie.”Badania przeprowadziłam
w listopadzie, w Szkole Podstawowej nr.11 w Jeleniej Górze. Jelenia Góra to miasto
położone pośrodku Kotliny Jeleniogórskiej, na wysokości około 350m.n.p.m., w
południowo-zachodniej Polsce. Miasto otaczają malownicze pasma górskie: masyw
Karkonoszy ze Śnieżką, Góry Izerskie, Rudawy Janowickie i Góry Kaczawskie.
Jelenia Góra jest miastem turystyczno- przemysłowym,
zamieszkałym przez około 100 tyś mieszkańców. Walory turystyczne to piękne
położenie, łagodny podgórski klimat, a także dawno odkryte wody lecznicze. W
granicach miasta znajduje się dziś uzdrowisko Cieplice-Zdrój, w pobliżu leżą
kolejne znane miejscowości wypoczynkowe i uzdrowiskowe: Borowice, Świeradów,
Jagniątków oraz licznie odwiedzane w ciągu całego roku Karpacz i Szklarska
Poreba . Miasto posiada dobrze rozwiniętą komunikacje miejską umożliwiaj ącą
dojazd do pracy i do szkół położonych w odległych częściach miasta. Znajduje
się także w nim dworzec PKS i PKP.
Szkoła
Podstawowa nr.11im.F.Chopina jest położona przy ul. Moniuszki 9, w centrum
dużego osiedla mieszkaniowego Zaborze i jest jedną z 12 Szkół Podstawowych
znajdujących się w Jeleniej Górze. Oprócz dobrej lokalizacji, szkoła posiada
wiele innych walorów podnoszących jej doniosłą pozycję w środowisku. W opinii
rodziców jednym ze znaczących jest wykształcona i dobra kadra pedagogiczna
złożona z twórczych i zaangażowanych nauczycieli. Nauczyciele pracuj ący w tej
szkole posiadają wykształcenie wyższe magisterskie, część ukończyła studia
podyplomowe, część też posiada stopień nauczyciela dyplomowanego. Szkoła jest
duża, przestronna, dysponuje dobrą bazą sportową w skład, której wchodzą: 25m
basen, dwie sale gimnastyczne przeznaczone dla ogółu uczniów, sala gimnastyczna
przeznaczona tylko dla uczniów nauczania zintegrowanego, trzy duże boiska
szkolne wyposażone w przyrządy do typowych form aktywności ruchowej oraz
bieżnię i skocznię. Sale, boiska oraz basen wyposażone są w odpowiedni sprzęt
niezbędny do prowadzenia lekcji wychowania fizycznego .Każda klasa realizuje
obowiązkowo zajęcia w zakresie wychowania fizycznego. W klasie Ic oraz Id, w
których przeprowadzałam badania nauczycielki poświęcaj ą tygodniowo 2 godziny
na lekcje wf, które odbywaj ą się na sali gimnastycznej oraz godzinę na zajęcia
ruchowe, które odbywają się na sali lub na dworze. Badaniami objęłam 44 dzieci
w wieku 7lat uczęszczających do klasy I w/w szkoły podstawowej, w tym 21
chłopców i 23 dziewcząt.
Materiał
badawczy, a zwłaszcza jego wyniki przedstawiono tabelarycznie oraz w uj ęciu
graficznym w rozdziale III [4]
[1] Skorny Z.,Prace magisterskie z psychologii
i pedagogiki, WSiP Warszawa 1984, s. 107.
[2] Okoń W., Nowy Słownik Pedagogiczny,
Wydawnictwo. Akademickie „Żak” Warszawa 2004, s.318.
[3] Puślecki W., Badania pedagogiczne, ODN
Kalisz 1985, s.109.
[4] Moniatowicz
B., Jelenia Góra , Wydawnictwo Voyager 1992, s 3.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.