Przez
rozwój społeczny najczęściej rozumie się szereg zmian, jakie dokonują się w
osobowości jednostki, powodując to, iż jednostka ta staje się zdolna do
konstruktywnego uczestniczenia w życiu i działalności społeczeństwa. Zdaniem Ł.
Muszyńskiej „rozwój społeczny dokonuje się przez pełnienie różnych, coraz
bardziej złożonych ról społecznych. Pełnienie tych ról wiąże się z
wprowadzeniem w coraz szersze środowisko społeczne” [1]. W
procesie uspołeczniania szczególną rolę odgrywa środowisko, w którym dziecko
wzrasta, a które tworzą szkoła, dom rodzinny, różne instytucje wychowania
pozaszkolnego, organizacje dziecięce i młodzieżowe, drużyny sportowe, a także
samorzutnie tworzące się zespoły rówieśnicze.
Środowisko dziecka należy rozpatrywać dwóch
aspektach: osobowym i nieosobowym. W sensie osobowym środowisko stanowi układ
stosunków międzyludzkich, w których dziecko wzrasta i rozwija się i które mają
zasadnicze znaczenie w procesie formowania się jego osobowości. W sensie
nieosobowym tworzy je dziedzictwo kulturowe: język, wiedza, dobra kulturalne i
materialne, tradycje, zwyczaje, przekonania, postawy społeczne i uczuciowe
reprezentatywne dla społeczeństwa lub kręgu środowiskowego, w którym dziecko
żyje [2].
Dom
rodzinny jest pierwszym i podstawowym środowiskiem, w którym rozpoczyna się rozwój
społeczny dziecka. Dziecko, będąc w naturalnych układach i relacjach z
domownikami, uczy się postaw i form zachowania wobec innych, poznaje
zależności, jakie istnieją między członkami rodziny, odnajduje swoje miejsce,
prawa i obowiązki, jak też prawa i obowiązki innych osób tworzących rodzinę.
Później dziecko rozszerza swe postawy i zachowania społeczne na innych ludzi i
w ten sposób rodzina jest dla dziecka fundamentem, na którym tworzy się jego
struktura społeczna, jego schemat poznawczy odnoszący się do faktów
społecznych.
Szkoła
natomiast, wprowadzając swoich uczniów i wychowanków w kulturę kraju, w którym
żyją, przekazuje im określoną wiedzę, zaszczepia społeczne i moralne normy
postępowania oraz ideały, kształtuje światopogląd, wyrabia postawy i
przekonania zgodne z przyjętą w danym kraju ideologią społeczną. W ten sposób
szkoła przygotowuje swoich wychowanków do współżycia i współdziałania w
społeczeństwie.
Funkcję uspołeczniania dzieci dzieli szkoła z
innymi środowiskami. Wśród nich duże znaczenie odgrywają formalne i nieformalne
grupy rówieśnicze. Podstawową grupą formalną jest klasa szkolna, w ramach
której dokonuje się nie tylko proces przyswajania przez uczniów wiedzy
wyznaczonej programami, lecz odbywa się także proces szkolnego wychowania
społecznego.
Dzięki
różnorodnym kontaktom z rówieśnikami, a także ze starszymi kolegami, zaczyna
intensywnie rozwijać się świadomość społeczna dzieci. Świadomość ta jest
etapowa, bowiem przeobrażenia obejmują nie tylko klasę szkolną, ale i
samorzutnie tworzące się grupy nieformalne.
L.Wołoszynowa za Hurlockiem wymienia
następujące etapy rozwoju:
1)
Okres przejściowy przystosowania się do grupy, trwający od 6 - 7 do 8 - 9 roku
życia. Jest to okres „grup przelotnych”, mało licznych, składających się z dwojga,
trojga dzieci, przeważnie tej samej płci i powstających spontanicznie w celach
zabawy.
2)
Powstawanie „paczek” i „band”. Tworzenie się ich przypada na okres od 8 - 9
roku życia i trwa, choć w zmienionej postaci, jeszcze w okresie dorastania” [3] .
Bandy
i mniejsze paczki rozwijają własne systemy wartości, obyczajów, rodzą „mody”
zabawowe, ubraniowe itp. Uczestnictwo w bandzie daje dziecku swoiste poczucie
osiągnięcia pozycji społecznej, co wytwarza poczucie lojalności wobec bandy i
jej członków.
Pod
koniec młodszego wieku szkolnego dziecko powinno osiągnąć już taki poziom
rozwoju społecznego, który umożliwia mu harmonijne współżycie z zespołem
rówieśniczym. Powinno także posiąść typowe formy aktywności społecznej, takie
jak: osiąganie celów osobistych poprzez działanie na rzecz grupy,
podporządkowanie się interesom i normom grupy, inicjowanie działalności dla jej
dobra.
Chętnie podejmowaną i kształcącą w
tym wieku formą aktywności dziecięcej są grupowe zabawy ruchowe z regułami gry.
Współzawodnictwo, walka, ale i wzajemna pomoc stwarza sposobność do wykazania
się zręcznością, bystrością, wytrzymałością - niezmiennie pociąga dzieci i
zaprawia do zespołowego działania. Współzawodnictwo, chętnie podejmowane przez
dzieci w tym okresie, zaznacza się także w nauce i w uprawianych przez nie
grach intelektualnych.
Szkoła stwarza dziecku nowe
możliwości w zakresie poznawania różnorodnych sytuacji społecznych. Dziecko w
młodszym wieku szkolnym w sposób wyraźnie aktywny dąży do towarzystwa innych
dzieci, zaczyna interesować się społecznymi sprawami swojej klasy i zabiega o
zdobycie pozycji w zespole. Uczniowie klasy I dążą do towarzystwa rówieśników i
do wspólnego działania, ale nie mają jeszcze poczucia wspólnoty celów i zadań.
Jednoczy ich wprawdzie skierowanie uwagi na nauczyciela, lecz w istocie każde
dziecko w klasie jest jakby odizolowane od innych, starannie wykonują polecenia
nauczyciela, ale opinią zespołu klasowego właściwie się nie istnieją. Dzieci w
tych klasach często skarżą się na kolegów nie mając jednak intencji
zaszkodzenia im, lecz chcąc głównie zachować porządek w klasie lub usunąć coś,
co im przeszkadza w wykonywaniu zadania. W klasie III i IV skargi indywidualne
bywają przez kolegów potępiane podobnie, jak „krycie” złego zachowania się
kolegi. W tym wieku wszystkie ważniejsze wypadki omawia się w klasie zbiorowo i
dzieci zaczynają się liczyć z opinią społeczną [4].
Uczniom klasy I nie sprawia żadnej
różnicy to, czy nauczyciel uczynił im uwagę w cztery oczy, czy wobec całej
klasy. Dla uczniów klasy III i IV stanowi to ogromną różnicę. Nagany udzielane
wobec całej klasy przeżywają oni o wiele silniej.
W ciągu
kilku pierwszych lat nauki zachodzą też poważne zmiany w stosunkach
koleżeńskich dzieci. Uczniowie I klasy nie mają przy nawiązywaniu kontaktów społecznych
specjalnych wymagań. Często przyjaźnią się ze sobą dzieci, które blisko siebie
mieszkają lub siedzą razem ze sobą w ławce. Z upływem czasu zmieniają się
kryteria doboru kolegów. W klasie I dobry kolega to ten, który dobrze się uczy,
ważna jest tu ocena z punktu widzenia nauczyciela i stosunek ucznia do
obowiązków szkolnych; w klasie II i III dobrym kolegą jest ten, kto pomaga
innym, kto jest koleżeński i broni słabszych. Pod koniec klasy III kryterium
oceny dobrego kolegi nabiera charakteru moralnego, dobry kolega powinien być
sprawiedliwy, śmiały, prawdomówny, wrażliwy na potrzeby innych, uczynny,
otwarty itp.[5].
Przez rozwój społeczny rozumie się
szereg zmian, jakie dokonują się w osobowości jednostki, powodując to, iż
jednostka ta staje się zdolna do konstruktywnego uczestniczenia w życiu i
działalności społeczeństwa [6].
W rozwoju społecznym dziecka bardzo ważną rolę odgrywa środowisko. Środowisko
obejmuje ogół jednostek, kręgi, grupy i inne zbiorowości, z którymi dziecko się
styka i które wywierają wpływ na jego zachowanie.
W młodszym wieku szkolnym dla rozwoju
społecznego ważny jest układ stosunków, atmosfera, postawy, przekonania i tryb
życia w domu rodzinnym, oddziaływanie nauczycieli na terenie klasy i szkoły
oraz obcowanie z rówieśnikami.
Rodzina jest pierwszym środowiskiem, gdzie rozpoczyna się uspołecznienie dziecka. Według norm w niej przyjętych kształtuje się u dziecka stosunek do wartości moralnych. Rodzina wpływa na rozwój osobowości, kształtując określone potrzeby i postawy.
Rodzina jest pierwszym środowiskiem, gdzie rozpoczyna się uspołecznienie dziecka. Według norm w niej przyjętych kształtuje się u dziecka stosunek do wartości moralnych. Rodzina wpływa na rozwój osobowości, kształtując określone potrzeby i postawy.
Obcując z rodzicami i rodzeństwem
dziecko nawiązuje trwałe kontakty emocjonalne, a także uczy się określonych
zachowań. Rodzina kształtuje w dziecku szereg uczuć społecznych, które są w
życiu nieodzowne: poczucie obowiązku i odpowiedzialności, uczynność, miłość do
rodziny, szacunek dla pracy i otoczenia. Każde dziecko rozwija się w określonej
sytuacji rodzinnej. Wzajemne oddziaływanie rodziców na dzieci i dzieci na
rodziców, a także wpływy rodzeństwa wytwarzają określony styl zachowania i
klimat rodzinny. Rodzina przekazuje dziecku dziedzictwo kulturowe, zaspokaja
jego potrzeby emocjonalne, stanowi główny czynnik kształtujący jego postawy
wobec nauki szkolnej i współżycia społecznego. Oddziaływanie wychowawcze
dokonuje się w toku życia codziennego. Efekty tego oddziaływania zależą w dużej
mierze od:
- struktury rodziny i związanych z tą
strukturą stosunków międzyosobowych;
- sposobu pełnienia przynależnych ról
przez wszystkich członków rodziny;
- stopnia uświadomienia sobie przez
rodziców wychowawczej roli rodziny wobec dziecka [7].
Istotną rolę w uspołecznianiu dziecka
w tym okresie, oprócz rodziny, ma szkoła i nauczyciel. Średnie dzieciństwo jest
okresem aktywnego rozwoju społecznego. W tym czasie interakcja pomiędzy
dzieckiem i społeczeństwem poszerza się i staje się bardziej złożona, co
dotyczy stosunków panujących w grupie rówieśniczej, działalności szkolnej,
sportowej lub w rodzinie. Dzięki tym stosunkom społecznym dzieci uczą się, że
aby sprostać licznym oczekiwaniom i wymaganiom społeczeństwa, muszą dostosować
do nich swoje zachowanie.
Oprócz nauczyciela, również szkoła i
jej otoczenie wywierają znaczny wpływ na kształcenie się światopoglądu
społecznego dziecka. Przekraczając jej próg napotyka ono pierwsze trudności,
jakie sprawia mu przejście z działalności zabawowej do obowiązku nauki
szkolnej. Dzieci idące do pierwszej klasy nadal pragną się bawić, a
jednocześnie pociąga je sam proces uczenia się, to że mają przybory szkolne,
chęć zaspokojenia wymagań nauczyciela, osiągnięcia określonej pozycji w grupie
rówieśników.
W okresie późnego dzieciństwa wzrasta
znaczenie i atrakcyjność kontaktów z rówieśnikami. O ile na początku dziecko z
trudem adaptuje się do dłuższego przebywania w klasie czy na ogromnym szkolnym
korytarzu, o tyle w klasach następnych szkoła staje się terenem spotkań z
kolegami, podobnie jak podwórko czy plac zabaw.
Kontakty społeczne na terenie klasy
szkolnej i poza nią stają się jednym z najważniejszych tematów rozmów i
wypowiedzi. Z chwilą przekroczenia progu szkoły dziecko staje się
pełnowartościowym i świadomym członkiem zespołu klasowego. Uczestnicząc we
wspólnych przeżyciach całej klasy dziecko ma silne poczucie więzi ze swoją
grupą. Chętnie podejmowaną w tym wieku formą aktywności dziecięcej są grupowe
zabawy ruchowe z regułami gry. Współzawodnictwo, walka i wzajemna pomoc,
pociąga dzieci i zachęca do zespołowego działania. Uczniowie w pierwszych
latach nauki w szkole szukają towarzystwa kolegów i dążą do wspólnego
działania, ale nie mają jeszcze poczucia wspólnoty. Każde dziecko jest jakby
odizolowane od innych. Ulega to zmianie dopiero w kolejnych latach nauki.
W ciągu kilku pierwszych lat zachodzą też poważne
zmiany w stosunkach koleżeńskich między dziećmi. Uczniowie kl. I. nie mają
problemów w nawiązywaniu kontaktów. Chętnie przebywają ze sobą dzieci, które
blisko siebie mieszkają, siedzą razem w ławce lub razem się bawią. Dobrym
kolegą zostaje ten, kto się dobrze uczy. Natomiast w kl. II i III dobrym kolegą
jest ten kto pomaga innym, z kim można wszystko robić wspólnie. W miarę rozwoju
osobowego koledzy stają się dla dziecka kimś bardzo ważnym. Dzieci zaczynają
dostrzegać, że ich wzajemne kontakty dają im wiele radości i satysfakcji.
Podstawową formą kontaktu z rówieśnikami jest zabawa. W młodszym wieku szkolnym
zmienia się jej charakter, tematyka i funkcja. Jako nowy temat zabaw pojawia
się szkoła. Dzieci naśladują zachowanie nauczycieli, a typowe dla tego wieku są
zabawy zespołowe, zarówno asocjacyjne (wspólne, bez podziału zadań, przywódcy,
dzieci pomagają sobie, rozmawiają ale każdy ma swój osobny cel), jak i
kooperacyjne, w których jasno określone są cele, zasady i dziecko współdziała z
innymi. Popularne są gry sportowe, planszowe, intelektualne, komputerowe.
[1] M. Przetacznikowa,
T. Wróbel, Z zagadnień psychodydaktyki
nauczania początkowego, WSiP, Warszawa 1977, s. 6.
[2]
Zob. A. Matczak, Zarys psychologii
rozwoju. Podręcznik dla nauczycieli, Wydawnictwo „Żak”, Warszawa 2003.
[3] L.
Wołoszynowa, Młodszy wiek szkolny,
op. cit., s. 630.
[4] Ibidem,
s. 631 – 632. Zob. też K. Jankowski, Uczeń
w teatrze życia szkolnego, PWN, Warszawa 1987
[5] Zob. Z.
Skorny, Proces socjalizacji dzieci i
młodzieży, WSiP, Warszawa 1976.
[6][6]
L. Wołoszynowa, Młodszy wiek szkolny,
op. cit., s. 627.
[7] B.
Wigocka-Okoń, Dojrzałość szkolna a środowisko, PWN, Warszawa 1972, s. 137.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.