podrozdział pracy magisterskiej
Ekspresja muzyczna poprzez śpiew, ruch, gest
jako naturalny czynnik aktywności dziecka, jest znacznie bliższa jego
działalności niż człowieka dorosłego, ponieważ „świat psychiczny dziecka nie
jest jeszcze dobrze rozwinięty i metody pozawerbalne mają zdecydowanie większe
zastosowanie”[1]. Śpiew wyzwala w dziecku
energię, rozwijając jednocześnie percepcję słuchową, wrażliwość estetyczną czy
aktywność twórczą, natomiast ruch przy muzyce kształtuje koordynację ruchową,
jak również jest pomocny w zaspokajaniu potrzeby nieustannego poruszania się.
Dlatego też leczenie za pomocą muzyki jest szczególnym rodzajem terapii w
odniesieniu do najmłodszych pacjentów.
W literaturze przedmiotu zaznacza się, że
muzykoterapia wszechstronnie oddziałuje na rozwój dziecka. Zajęcia muzyczne
wpływają na jego psychikę, reakcje emocjonalne, sprawność fizyczną (w odniesieniu
do zabaw ruchowych przy muzyce), jak również stanowią ważny element w edukacji,
wychowaniu oraz terapii. „Rola muzyki w edukacji, wychowaniu, zapobieganiu
pewnym schorzeniom czy stymulowaniu zachowań dziecka jest nie do przecenienia.
[...] Podstawą wszelkich działań muzycznych winien być kontakt z wartościową
muzyką przekazywaną w odpowiednich formach, tak aby jej funkcja estetyczna była
zachowana”[2].
Na podstawie dostępnej literatury można dokonać
swoistego zestawienia wszechstronnego wpływu muzykoterapii na rozwój dziecka.
Jest on w sposób różnorodny ukazywany przez poszczególnych autorów, jednakże
najczęściej wskazuje się na to, że:
•
Muzykoterapia jest formą komunikacji pomiędzy
terapeutą i dzieckiem, także innymi osobami, jak również dziecka z samym sobą.
Podczas zajęć wychowanek może lepiej poznać samego siebie, co wpływa na jego
samoocenę, a tym samym na samoakceptację[3].
•
Leczenie muzyką pomaga zwiększyć aktywność
dziecka w różnych sferach, w odniesieniu do radzenia sobie z pojawiającymi się
problemami, co często następuje w sposób nieświadomy i spontaniczny.
•
Muzyka oddziałuje na wyobraźnię dziecka,
wzbogaca ją, dostarczając jednocześnie dodatkowych wrażeń i emocji. Dzięki niej
„można się skoncentrować na samym słuchaniu, na samym dźwięku utworu, jego
brzmieniu. Trudno się jednak ustrzec przed tym, by ze słyszanym nie kojarzyły
się jakieś obrazy lub myśli”[4].
•
Muzykoterapia przede wszystkim oddziałuje na
stronę emocjonalną osobowości, wywołuje różnorakie uczucia i emocje (np. złość,
radość, strach). Muzyka wpływa na rozwój uczuć wyższego rzędu, do których
zliczane są uczucia intelektualne (zdziwienie, pragnienie poznania), uczucia
moralne oraz estetyczne (np. fascynacja utworem muzycznym). Niejednokrotnie
muzykoterapia ułatwia wydobycie tłumionych przeżyć, z którymi dziecko nie
potrafi sobie poradzić.
•
Muzyka pomaga osiągnąć stan relaksu, który jest
niezbędny dla właściwego przebiegu terapii. Może odizolować dziecko od
niepotrzebnych w danym momencie bodźców zewnętrznych i wewnętrznych
działających na jego świadomość.
•
„Muzykę stosuje się jako środek komunikacji
werbalnej z dzieckiem, szczególnie na płaszczyźnie emocjonalnej. Pełni rolę
nośnika informacji i znaczeń, służąc poznawaniu dziecka i powodowaniu zmian w
jego funkcjonowaniu”[5].
•
O działaniu muzyki na dziecko świadczy również
wzrost jego kreatywności i swobody pod wpływem uczestnictwa w zajęciach. Z
czasem dziecko staje się nie tylko odbiorcą, ale również partnerem biorącym
udział w procesie twórczym. Jego emocje oraz zdolności percepcyjne potrafią się
połączyć z celowym działaniem twórczym (przy czym, aby dziecko osiągnęło taki
stopień rozwoju, muszą być zagwarantowane właściwe warunki przebiegu terapii)[6].
•
Terapia muzyką oddziałuje na życie
temperamentalne dziecka, czyli na podłoże emocji i zdolności. Wynika badań
dowodzą, iż „przejawy temperamentu, czyli tempa przebiegu życia psychicznego,
stopień reakcji zmysłowych na bodźce oraz stany psychiczne dziecka, mają swoje
odbicie w kontaktach z muzyką. Jest to uwarunkowane tym, że jest ona w stanie
pochłonąć każdy ładunek energii dziecka, jego potrzebę wyżycia się i
aktywności”[7].
•
Muzyka jest nośnikiem wartości wychowawczych, do
których m.in. zalicza się rozwijanie umiejętności słuchania, rozumienie własnej
psychiki, obyczajów, warunków życia, kształtowanie kultury muzycznej,
rozbudzanie zainteresowań i sympatii do ludzi[8].
Również muzyka
wpływa na rozwój umysłowy dziecka:
•
poprzez utrwalanie w świadomości dziecka tzw.
pojęć pierwotnych, na których oparte jest wszelkie poznanie i myślenie,
•
wyzwalanie pierwotnych reakcji, na których
zbudowane jest działanie (czyli m.in. spontaniczne wypowiedzi wartościujące,
zachowania emocjonalne),
•
uczenie dziecka prostych operacji myślowych, tj.
analizy, syntezy, porównywania, abstrahowania dokonywanych na materiale bliskim
psychice dziecka,
•
wdrażanie do pracy, nauka metod działania,
ponieważ układ
problemów muzycznych
prowadzi dziecko od zachowań
spontanicznych
do działania opartego na regułach, od zadań łatwych do bardziej
skomplikowanych, od własnych przeżyć do doświadczeń innych osób”[9].
W muzykoterapii dziecięcej nie dokonuje się
analizy materiału muzycznego od strony artystycznej czy też formalnej, ponieważ
stanowi on pewną analogię do przeżyć dziecka. Zastosowanie utworów muzycznych w
terapii ma na celu pozytywne nastawienie oraz zwiększenie motywacji dziecka do
wykonywania ćwiczeń. Przy doborze metod i technik muzykoterapeutycznych należy
uwzględnić wiek, indywidualne możliwości umysłowe, percepcyjno - motoryczne
dziecka, jego aktualny stan zdrowia, samopoczucie, potrzeby jednostki, grupy
terapeutycznej, a także gust muzyczny.
D. Gulińska - Grzeluszka zaznacza, że każde
zajęcia muzykoterapeutyczne dzieci są oparte na wykorzystaniu podstawowych form
działalności muzycznej, a przede wszystkim ruchu przy muzyce, ponieważ
zaspokaja on naturalną potrzebę aktywności psychologiczno - ruchowej dziecka.
Autorka wskazuje na najczęściej stosowane ćwiczenia o charakterze muzyczno -
ruchowym. Są nimi: marsz, biegi, podskoki zgodne z akompaniamentem muzycznym,
ćwiczenia inhibicyjno - incytacyjne (czyli pobudzająco - kojące), realizacja
ruchowa wartości i tematów rytmicznych, realizacja ruchowa elementów muzyki,
improwizacja ruchowa utworów muzycznych, elementy tańców klasycznych, ludowych,
towarzyskich, współczesnych[10].
Warto zaznaczyć, że najłatwiej jest dotrzeć do dziecka za pomocą
zabawowych treści muzycznych. Zabawa jest naturalną aktywnością podejmowaną
przez dziecko, a wzbogacona o treści muzyczne staje się jeszcze bardziej
atrakcyjna i wartościowa dla jego rozwoju. „Bezpośrednie, aktywne przeżycie
dynamiki, tempa, rytmu, artykulacji, przebiegu melodii może stać się
decydującym czynnikiem rozwoju wrażliwości na zjawiska muzyczne co prowadzi do
ukształtowania wrażliwości estetycznej i emocjonalnej”[11].
Dzięki tej formie zajęć doskonalą się procesy poznawcze (spostrzeganie,
myślenie, wyobraźnia), kształtuje się zdolność koncentracji, pamięć muzyczna i
motoryczna, rozwijają się procesy hamowania i pobudzania, ważne dla właściwego
funkcjonowania młodego człowieka w jego otoczeniu. Przede wszystkim zabawa,
ruch wraz z towarzyszącą im muzyką, korzystnie wpływają na prawidłowy rozwój
fizyczny dziecka: koordynację ruchów, poprawiają postawę, wprowadzają
dyscyplinę wewnętrzną, wyrażającą się gotowością do wykonywania zadań[12]. W zabawach muzycznych
stosowane są nie tylko ćwiczenia ruchowe, ale także można wprowadzić śpiew
(zarówno w formie indywidualnej, jak i zbiorowej) oraz grę na różnego rodzaju
instrumentach.
[1] A.
Metera, Zastosowanie technik muzykoterapii w procesie
edukacji [w:] Terapia sztuką w edukacji, red. nauk. L. Kataryńczuk -
Mania, J. Karcz, Zielona Góra 2004, Oficyna Wyd. Uniwersytetu Zielonogórskiego,
s. 144.
[2] H.
Danel - Bobrzyk, Terapeutyczna funkcja sztuki i jej
miejsce w kontaktach z dzieckiem [w:] Terapia sztuką w edukacji., dz.
cyt., s. 39.
[3] J.
Gładyszewska - Cylulko, Wykorzystanie technik arteterapeutycznych w
pracy z dziećmi nadpobudliwymi psychoruchowo [w:]
Muzyka - Edukacja - Terapia., dz. cyt., s. 145.
[5] D.
Gulińska - Grzeluszka, Muzykoterapia dzieci
agresywnych, Łódź 2009, Wyd. Akademii Humanistyczno - Ekonomicznej w
Łodzi, s. 73.
[6] Por.
J. Jankowska, Głębokie oddziaływanie muzyką na
osobowość człowieka [w:] Muzyka, światło, ruch..., dz. cyt., s. 65.
[7] I.
Grochowska, Wychowawczy i ogólnorozwojowy wpływ muzyki na rozwój małego
dziecka
[w:] Terapia sztuką w
edukacji..., dz. cyt., s. 179.
[8] Por.
Tamże, s. 178.
[9] Por.
Tamże.
[12] Por. Tamże.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.