Z
dotychczasowych badań wynika, że stan wiedzy o rozwoju dziecka w wieku
wczesnoszkolnym jest ciągle niezadowalający, o czym świadczy fakt, że
najszersze badania nad rozwojem umiejętności i sprawności fizycznej małych
dzieci prowadzone były w latach sześćdziesiątych [1]
Pomiary
sprawności motorycznej są jednym z elementów oceny rozwoju i stanu zdrowia
dziecka. Pomiary te są głównie przedmiotem zainteresowania wychowania
fizycznego jak i medycyny sportowej. Można zakładać, że w najbliższej
przyszłości potrzeba dokonywania takich pomiarów będzie się zwiększać. Narastaj
ąca ilość dzieci z dysfunkcjami rozwojowymi zmusza do systematycznych badań w
zakresie rozwoju psychofizycznego i motorycznego już od najmłodszych lat życia.
Bardzo
duże znaczenie dla odpowiedniego kierowania procesem wychowania fizycznego ma
prawidłowa diagnoza rozwoju motorycznego. Dzięki niej można prognozować
możliwości rozwojowe. Znaczące jest tu szybkie jej dokonanie, gdyż łatwiej
można sterować procesem rozwoju dzieci. Praca nauczyciela staje się wtedy
bardziej efektywna, gdyż wczesne rozpoznanie możliwości motorycznych pozwala mu
na prawidłowy dobór środków jak i metod w procesie wychowawczo-dydaktycznym.
Rozwój somatyczny, motoryczny i sprawność fizyczną należy traktować jako
przejaw ogólnego rozwoju dziecka, który przebiega bardzo różnorodnie. W okresie
wczesnoszkolnym u dzieci zachodzą zmiany we wszystkich tkankach i układach
zapewniaj ące podstawowe czynności organizmu ludzkiego.
Jak
wiemy dziecko wstępuj ące do szkoły musi osiągnąć tzw. dojrzałość szkolną
czyli, odpowiedni poziom rozwoju umysłowego, psychicznego, społecznego oraz
fizycznego i motorycznego pozwalający mu na podjęcie nauki i sprostaniu roli
ucznia. Dziecko dojrzałe do nauki szkolnej winno być dobrze, jak na ten wiek
rozwinięte fizycznie i ruchowo, posiadać odpowiedni zasób wiedzy o świecie i
orientację w bliskim otoczeniu, zdolność do działania intencjonalnego tj.
podejmowania czynności zmierzaj ących do celu. Powinno również posiadać pewien
stopień uspołecznienia, umiejętność opanowania popędowych emocji oraz zdolność
do reakcji odroczonych warunkujących powściąganie złości, lęków i obaw.
Dojrzałość
szkolna nie jest uwarunkowanym biologicznie etapem samorzutnego rozwoju, lecz
składają się na nią różnorodne doświadczenia dziecka w wyżej wymienionych
sferach. Ocena stopnia dojrzałości szkolnej jest zarazem oceną poziomu rozwoju
dziecka w danym momencie. Ocena ta dokonuje się jednak z określonego punktu
widzenia-gotowości do rozpoczęcia nauki w szkole, uzależnionej m.in. od dotychczasowego
biegu życia dziecka, od tego, czy uczęszczało ono, czy też nie do przedszkola,
czy miało okazję współdziałać z rodzeństwem lub z innymi dziećmi najbliższym
otoczeniu, czy dorośli zaspokajali jego potrzeby poznawcze i uczuciowe, czy
stawiano mu wymagania dostosowane do jego możliwości, a jednocześnie
rozwijające pożądane społeczne formy zachowania .Proces rozwoju nie dokonuje
się więc spontanicznie, lecz wymaga aktywności samego dziecka, kierowanej i
organizowanej przez dorosłych, ponieważ systematyczne nauczanie i udział dzieci
w życiu szkoły, intensyfikacja oddziaływań wychowawczych i coraz żywszy kontakt
z otoczeniem, stanowią silne bodźce rozwojowe, powodujące przeobrażenia w
świadomości i osobowości dzieci. By zbadać czy rozwijaj ą się prawidłowo,
należy je wnikliwie obserwować w różnych sytuacjach i porównywać aktualny stan
poszczególnych właściwości psychofizycznych z wzorcami rozwoju dla danego
wieku. Wszelkie wzorce rozwoju maj ą charakter jedynie orientacyjny, bowiem
proces ten przebiega w różnym tempie u różnych dzieci, stanowiąc indywidualną
cechę każdego człowieka. . Im lepiej wzorce te znają nauczyciele i rodzice
dzieci tym większa szansa, że obserwuj ąc dzieci, wyciągniemy właściwe wnioski.
Ze
względu na charakter mojej pracy zawodowej oraz zainspirowana dodatkowo
ciekawością wiedzy o rozwoju sprawności motorycznej dzieci w wieku
wczesnoszkolnym, podjęłam próbę zbadania dynamiki wzrastania wybranych
zdolności motorycznych u dzieci w klasie I Szkoły Podstawowej nr.11 w
Jeleniej Górze .Przeprowadzone badania maj ą charakter diagnostyczny a zarazem
porównawczy i powinny dać odpowiedź na pytania dotyczące wystąpienia zmian lub
ich brak w wybranych zdolnościach motorycznych dzieci szkolnych-7letnich, w
porównaniu do dzieci młodszych przedszkolnych-6letnich oraz do grup
porównawczych z okresu ostatniego dwudziestolecia. Poprzez przeprowadzenie
ankiety podjęłam też próbę wykazania stopnia zainteresowania rodziców problemem
kultury fizycznej i wpływu tych zainteresowań oraz innych czynników na rozwój
motoryczny badanych dzieci.
Praca składa się z trzech rozdziałów. W rozdziale
pierwszym zawarte są teoretyczne podstawy problematyki badań własnych w świetle
literatury. Rozdział drugi poświęcony jest założeniom metodologicznym własnych
badań, w którym oprócz przedmiotu badań przedstawiono cele i hipotezy oraz
zakres penetracji badawczej, dotyczący rozwoju sprawności motorycznej badanych
dzieci. Na trzeci rozdział składa się analiza materiału badawczego. W dalszej
części pracy przedstawiłam wyniki z przeprowadzonych badań, załączniki
dotyczące badań i piśmiennictwo.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.