Świat dźwięków jest światem znanym człowiekowi
jeszcze przed narodzinami. Podczas rozwoju w okresie prenatalnym to właśnie
aparat słuchowy zaczyna funkcjonować najwcześniej spośród innych organów
zmysłów. Jeszcze nienarodzone niemowlę jest w stanie odbierać odgłosy oraz
dźwięki od siódmego miesiąca życia w organizmie matki. Badacze wykazują, iż
niemowlęta potrafią rozpoznać piosenki, które ich mama często nuciła w
ostatnich miesiącach ciąży. Dlatego też już od tego okresu życia można stosować
muzykę do stymulowania rozwoju oraz kształtowania prawidłowej wrażliwości
słuchowej dziecka.
Muzyka w życiu człowieka jest wszechobecna,
jest nieodłącznym elementem codziennych czynności, wypełniającym ciszę,
urozmaicającym rutynowe działania czy też niezwykłe wydarzenia. „Zatopieni w
muzyce przestajemy zauważać świat zewnętrzny, jesteśmy jakby przez chwilę
nieobecni. Trwamy w określonym nastroju tak długo, jak długo trwa muzyka, która
jest odzwierciedleniem naszych potrzeb, nas samych”[1].
Jednakże mimo swojej wszechobecności, niejednokrotnie brzmienie muzyki nie
dociera do świadomości człowieka, jest ono traktowane jako tło, tym samym
stając się zjawiskiem powszechnym oraz naturalnym. Dlatego też istotne jest
ukazanie siły oddziaływania muzyki, jej wpływu na nastrój jednostki,
samopoczucie, a przede wszystkim możliwości lecznicze.
W celu uzyskania odpowiedzi na pytanie
dotyczące sposobu oraz środków, za pomocą których muzyka oddziałuje na
człowieka, należy zastanowić się nad istotą samej muzyki. W literaturze
przedmiotu zaznacza się, iż jest ona podstawowym środkiem działania
muzykoterapii, dlatego też powinna być traktowana jako swego rodzaju lek. Dodatkowo
jest ona szczególnym rodzajem sztuki stworzonym przez człowieka. W swojej
istocie muzyka jest zjawiskiem fizycznym, czystą matematyką - to obliczanie
drgań powietrza, których częstotliwości nakładają się zgodnie z prawami fizyki.
Rytm, metrum, głośność, wysokość dźwięku oraz jego barwa stanowią jakości,
które można zapisać w postaci liczb, tak jak każdy utwór można zapisać w
postaci wzorów. W tej warstwie muzyka stanowi nośnik ładu, porządku, harmonii,
wszystko jest proporcjonalne i odbierane przez mózg człowieka[2]. Istotę muzyki stanowi celowa
organizacja dźwięków, czyli słyszalnych zjawisk akustycznych wywoływanych przez
drgania pochodzące z ich źródła. Muzyka operuje dźwiękiem, który w
przeciwieństwie do słowa nie posiada konkretnej treści - posiada umiejętność
wywołania u słuchaczy podobnych reakcji emocjonalnych, wrażeń oraz skojarzeń.
Można stwierdzić, iż muzyka przekazuje komunikaty polisemantyczne
(wieloznaczeniowe), mogące wywołać u odbiorców z jednej strony podobne reakcje
emocjonalne, a z drugiej różne interpretacje (wyobrażeniowe i znaczeniowe).
Język muzyki jest autonomiczny względem języka słów i pojęć, nie jest
przetłumaczalny na jakikolwiek język w znaczeniu systemu znaków, dlatego też
jest językiem uniwersalnym[3].
Współcześnie podkreśla się, iż nadal trudno
jest udzielić jednoznacznej odpowiedzi dotyczącej sposobu oddziaływania muzyki
na organizm człowieka. Należy jednak zwrócić uwagę na fakt, że postęp nauki
pozwolił na zaobserwowanie określonych zjawisk oraz połączenie ich z konkretnym
działaniem muzyki. „Muzyka uznawana za bodziec emotogenny, pozwalający dotrzeć
do procesów afektywnych na różnych poziomach funkcjonowania człowieka,
począwszy od fizjologicznego aż po złożone procesy poznawcze, okazała się
cennym narzędziem terapeutycznym”[4].
Muzykę charakteryzuje wielowarstwowa struktura,
którą można rozumieć jako zbiór określony w trzech poziomach:
•
poziom A - akustyczny, dotyczący przekazywania
symboli akustycznych,
•
poziom B - semantyczny, dotyczący treści
przekazywanych przez muzykę,
•
poziom C - estetyczny, dotyczący efektów
wywoływanych przez muzykę.
Poziom akustyczny (wibracje, tj. drgania fal
dźwiękowych) jest jedynym, który posiada miary (określenia) liczbowe. Symbolem
akustycznym stanowiącym materiał muzyki jest dźwięk. „Dźwięk jest serią
impulsów, których określona liczba na sekundę zwana jest częstotliwością. [...]
Przewodzenie informacji wzdłuż nerwów również jest sekwencją impulsów, która (w
przypadku słuchu) jest generowana przez ucho wewnętrzne. [...] Dźwięk powstaje
w wyniku drgań jakiegoś przedmiotu. Jest więc energią kinetyczną, która może
być zróżnicowana - chaotyczna lub uporządkowana, słaba bądź bardzo silna”[5]. Posiada on cechy, które można
obiektywnie stwierdzić i obliczyć, jednak ich subiektywna ocena wydawana przez
słuchacza jest niejednokrotnie różna. Najważniejszymi cechami dźwięku są:
wysokość, głośność, czas trwania i barwa.
Drugi z kolei, poziom semantyczny dotyczy
treści zawartej, a następnie przekazywanej przez muzykę, czyli jest on
nośnikiem informacji i znaczeń. Przekaz informacji odbywa się za pomocą
swoistych środków muzycznych (symboli semantycznych), którymi są: melodia,
rytm, tempo, metrum, dynamika czyli głośność, artykulacja, frazowanie, barwa
oraz budowa formalna. Na tym poziomie zakłada się, iż muzyka zawiera treści o
charakterze ogólniejszym (nie w znaczeniu treści pozamuzycznych przekazywanych
przez program, efekty ilustracyjne, czy tekst w przypadku np. piosenki).
Ostatni, poziom estetyczny odnosi się do
efektów wywoływanych przez muzykę, uchwycenia istoty i wartości dzieła
muzycznego. Nie przemawia on do intelektu, lecz w sposób bezpośredni do uczuć,
granicząc ze sferą zmysłów. Efekt ten związany jest w równiej mierze z rekcjami
uczuciowymi i zmysłowymi (np. ruchowymi), jak również fizjologicznymi reakcjami
ustroju człowieka. Rozpatrywanie poziomu estetycznego można odnieść do tak
zwanego wyrazu muzycznego nadanego i odebranego (tzn. czy emocje, nastroje
stanowią coś co powstaje pod wpływem muzyki, czy jednak są one projektowane
przez odbiorcę w słuchanym utworze). Okazuje się, iż smutno nastrojony słuchacz
pod wpływem oddziaływania wesołej muzyki rozwesela się, szybkiej - ożywia,
natomiast pod wpływem smutnej muzyki u osoby radosnej nastrój obniża się[6].
Wpływ muzyki na człowieka jest odczuwalny na
trzech płaszczyznach: fizjologicznej, estetycznej oraz emocjonalnej. W
zależności od jakości proponowanej muzyki, emocje jakie wywołuje ona u
słuchacza, mogą powodować pozytywne lub negatywne zmiany fizjologiczne w
organizmie. Zmiany te mogą dotyczyć m.in. cyklu oddechowego, efektywności
systemu nerwowego, wrażliwości zmysłów, napięcia mięśniowego. Również wartości
estetyczne, jakie zawiera muzyka, pełnią rolę terapeutyczną, ponieważ
dostarczają rzeczywistej rozrywki, ukojenia lub spełniają marzenia. Jednostka najczęściej
swoją aktualną potrzebę estetyczną zaspakaja poprzez poddawanie się nastrojowi
muzyki, przeżywanie jej w indywidualny sposób, podejmowanie prób uchwycenia jej
piękna[7].
Należy podkreślić, iż w zakresie centralnego
układu nerwowego muzyka oddziałuje przede wszystkim na emocje. „Reakcja
emocjonalna to taka reakcja, w której bodziec wywołuje określone zmiany w
organizmie. [...] Zmiany dotyczą narządów wewnętrznych i dokonują się za
pośrednictwem ośrodkowego układu nerwowego. W wielu przypadkach istnieje
możliwość ich pomiaru jako funkcji zmian w zakresie tętna, ciśnienia tętniczego
[,..]”[8]. Oddziaływanie muzyki na emocje
odzwierciedla się w zakresie ich przeżywania w trakcie słuchania utworu. Są to
doznania takie jak: strach, smutek, złość, radość, uspokojenie, wyciszenie.
Dodatkowo wywoływanie pewnych uczuć za pomocą muzyki wpływa na kształtowanie
pewnego sposobu „przeżywania” muzyki, odmiennego u różnych słuchaczy. M.
Kronenberger pisze, że reakcje emocjonalne na muzykę posiadają szczególne
znaczenie. Często wywołują one ukierunkowane zmiany w percepcji, wyobraźni,
procesach myślowych oraz w sferze motywacji. Zmianom tym podlegają reakcje
dotyczące zachowania, jak również fizjologii organizmu (aktywności ruchowej,
napięcia mięśniowego). Zdaniem autorki silne powiązanie muzyki z emocjami
następuje przez dostarczenie człowiekowi różnych doznań emocjonalnych oraz
zmianę sposobu ich postrzegania za pomocą wybranych elementów muzycznych[9]. Emocjonalne doświadczanie
muzyki może być pomocne w porządkowaniu wspomnień, ich integrowaniu oraz
nadawaniu im formy metaforycznej. Zapamiętane fragmenty muzyki spełniają
funkcję depozytu, swoistego banku pamięci istoty naszego „ja”.
Analiza introspekcyjna emocjonalnego przeżycia
muzycznego jest ważnym narzędziem badawczym w technikach stosujących lecznicze
oddziaływanie muzyki. Bodziec muzyczny aktywizuje tendencję do reagowania,
następnie hamuje ją, powodując w końcu jej rozładowanie. Badania dotyczące
tempa utworów pokazują, że wolniejsze tempo częściej wywołuje u słuchacza
nastrój o charakterze spokoju, odprężenia, z kolei szybkie tempo wyzwala
reakcje rześkości i aktywności. Także wykazano, że reakcje odbiorcy uzależnione
są od wysokości rejestrów dźwięków. Dźwięki wysokie miały oddziaływanie
powodujące poprawę humoru, natomiast dźwięki niskie wywoływały odczucie
majestatyczności, powagi[10].
Na odbiór bodźców akustycznych przez człowieka
bezpośredni wpływ ma wiek. Wyniki badań wykazują, że wraz z wiekiem zmienia się
zakres słyszalności oraz możliwości odbioru dźwięku. Również można dostrzec
zmieniające się podejście emocjonalne do określonych rodzajów muzyki, co
prawdopodobnie jest ściśle powiązane z kształtowaniem się gustu muzycznego. W
związku z tym warto jest przedstawić stosunek człowieka do muzyki w
poszczególnych grupach wiekowych.
Na wszelkiego rodzaju bodźce, głównie dźwięki,
szczególnie wrażliwy jest umysł dziecka. Dziecko niezwykle szybko przyswaja
nowe informacje, z łatwością podejmuje się wszelkich działań, także tych
powiązanych z czynnym uprawianiem muzyki. W okresie dzieciństwa można już
kształtować określone nawyki w kontekście obcowania z muzyką. Z czasem dziecko
odkrywa możliwości, jakie niesie ze sobą muzyka, ona pozwala na przekazanie
pewnych treści i uczuć, doświadczanie przeżyć emocjonalno - estetycznych czy
też realizację własnych pomysłów twórczych.
Dla wieku adolescencji na kształtowanie
stosunku jednostki do muzyki ogromny wpływ posiada środowisko, czyli
poszczególne grupy młodzieżowe, co uwidacznia się w stylu ubioru, sposobie
bycia, a przede wszystkim w podejmowaniu określonych czynności związanych z
zainteresowaniami danej grupy. Jednym z elementów ekspresji emocjonalnej
towarzyszącej zachowaniom grupowym jest dążenie do identyfikacji z określonymi
trendami pojawiającymi się w muzyce. W dzisiejszych czasach, można stwierdzić,
że w utworach młodzieżowych prawie zupełnie zanika znaczenie elementów
muzycznych jako przekaźników treści programowych. Rytm, dynamika, tempo
wykorzystywane są jedynie dla podkreślenia zawartych w utworach treści
słownych. Ten etap rozwoju gustu muzycznego oparty jest na nieustannym
poszukiwaniu obszarów, z którymi młodzież mogłaby się utożsamiać. A. Gluska
wskazuje dodatkowo, że muzyka wpływa pozytywnie na rozwój młodzieży poprzez
wypełnianie w ich życiu funkcji wychowawczej. Funkcja ta polega na zdolności
muzyki do wywołania u odbiorców wewnętrznego wyciszenia i uspokojenia,
intensyfikacji przeżyć emocjonalnych, niejednokrotnie trudnych do zdefiniowania[11].
W
wieku dojrzałym szczególny wpływ na kształtowanie gustu muzycznego ma
środowisko społeczno - zawodowe. Czasem jest to wpływ niewielki, najczęściej
jednak stopień integracji środowiska społeczno - zawodowego jest umiarkowany, w
związku z czym nie oddziałuje znacząco na subiektywne wrażenia jednostki
związane ze słuchaniem muzyki. Należy podkreślić, iż podatność emocjonalna na
muzykę jest przede wszystkim zauważalna w dorosłym życiu. Osoby w wieku
podeszłym wybierają szczególnie utwory melodyjne, o niezbyt skomplikowanej
strukturze rytmicznej, łagodnym klimacie i czystym brzmieniu. Nie poszukują oni
nowych wrażeń estetyczno - brzmieniowych, nie chcą doznawać nagłych wstrząsów
emocjonalnych, w związku z czym odrzucają utwory o charakterze dynamicznym.
Wybierają raczej te kojarzące się im z przeszłością, budzące określone wspomnienia[12].
„Muzyka jest doświadczeniem uniwersalnym, ponieważ każdy
może je dzielić. Jej podstawowe elementy: melodia, harmonia i rytm oddziałują
na nas i pobudzają w nas określone funkcje psychofizyczne. Dzieje się tak,
ponieważ przekaz i siła wyrazu jakie niesie muzyka, zawierają cały zakres
ekspresji emocjonalnej. Muzyka może więc towarzyszyć ludzkiemu doświadczeniu i
wspierać je we wszystkich aspektach życia emocjonalnego”[13].
Dlatego też m.in. może być ona stosowana w działaniach o charakterze
leczniczym, oddziałującym pozytywnie na organizm oraz psychikę człowieka.
[3] Por.
H. Cesarz, Refleksje nad możliwościami wykorzystania
muzykoterapii w pedagogice specjalnej [w:] Wybrane problemy pedagogiki
specjalnej: teoria, diagnoza, terapia, pod red. M. Sekułowicz, Wrocław 2006,
Wyd. Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP, s. 189.
[4] E.
Galińska, Muzykoterapia [w:] Psychoterapia -
teoria, pod red. L. Grzesiuk, Warszawa 2005, Wyd. Psychologii i Kultury
ENTENTA, s. 533.
[11] Por. A. Gluska, Muzyka jako terapia w
różnych dziedzinach życia [w:] Muzyka, światło, ruch w rozwoju osobowości
człowieka, pod red. D. Kadłubca, A. Adamskiego, Bielsko-Biała 2009, Firma
Poligraficzno - Wyd. „Compal”, s. 75.
[13] P. Nordoff, C.
Robbins, Terapia muzyką w pracy z dziećmi niepełnosprawnymi. Historia,
metoda i praktyka, Kraków 2008, Oficyna Wyd.
„Impuls”, s. 17.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.