Poprzedni rozdział dotyczył
teoretycznych rozważań dotyczących rozwoju motorycznego dzieci w wieku
wczesnoszkolnym. Rozważania zawarte w niniejszych podrozdziałach poświęcam
problematyce badań metodologicznych.
METODOLOGIA- jest to nauka o
metodach badań naukowych i skutecznych sposobach dociekania ich wartości
poznawczej. Współcześnie dominuje podejście bazujące na wykorzystaniu metod
statystycznych bądź matematycznych do opisu różnych zjawisk będących pod
obserwacją badacza. W celu uzyskania danych do obliczeń wykorzystuje się
precyzyjnie opisaną w metodologiach szczegółowych nauk gamę działań. Wiele nauk
posiada własne metodologie lub korzysta z dorobku innych zapożyczając ich
metodologie.
Badania prowadzone w ramach prac
magisterskich są na ogół formą badań naukowych. W ujęciu W. Okonia przez
„badania naukowe rozumie się zazwyczaj ogół czynności i środków umożliwiaj
ących wzbogacenie wiedzy w danej dziedzinie rzeczywistości(badania podstawowe)
bądź znalezienie sposobów osiągnięcia jakiegoś celu praktycznego(badania
stosowane). Punktem wyjścia we wszystkich badaniach jest więc problem
teoretyczny lub praktyczny, punktem dojścia jego rozwiązanie. Rozwiązanie to ma
odpowiadać prawdzie, powinno więc być zgodne z rzeczywistością, przy czym
kryterium tej zgodności stanowi doświadczenie, praktyka.”[1]
Cele badań pedagogicznych
Organizowanie procesu badawczego
zależy od wielu czynników. Główny wpływ maj ą na to przedmiot, cel badań i ich
charakter, metody, techniki oraz narzędzia stosowane w trakcie przeprowadzonych
badań, a także teren i populacja badanych. Zasadniczym celem poznania naukowego
jest zdobycie pewnej, ścisłej i maksymalnie prostej wiedzy, która posiada
wystarczającą ilość informacji. Każde badanie pedagogiczne służy realizacji
określonego celu. Celem badań jest dążenie do wzbogacenia wiedzy o osobach,
rzeczach lub zjawiskach będących przedmiotem badań. Przez cel badań należy
rozumieć rodzaj efektu, który zamierzamy uzyskać w wyniku badań, a także rodzaj
czynników, z którymi efekty te będą się wiązać.
W literaturze naukowej znalazłam wiele definicji celów. Na potrzeby
mojej pracy przytoczę kilka z nich:
T.Pilch za cel badań uważa „poznanie
umożliwiające skuteczne działanie.”
W. Zaczyński pisząc o celu badań podaje, że jest to „określenie tego,
do czego zmierza badacz, co pragnie osiągnąć w swoim działaniu”
Zdaniem J.Gniteckiego cel pojmuje
się jako „rodzaj zamierzonego efektu, do którego ma doprowadzić działalność
badawcza”[2] [3] [4] [5] [6]
Według W.Dutkiewicza z kolei,
celem badań pedagogicznych jest „poznanie naukowe istniej ącej realnie,
doświadczalnie rzeczywistości społecznej, opis jakiegoś zjawi ska, instytucji
lub jednostki” .
Cel badań najlepiej określają
słowa Z.Skornego zdaniem, którego „wymaga to uświadomienia sobie, po co
podejmujemy badania oraz do czego mogą być przydatne uzyskane w nich wyniki.”
Wszystkie te definicje maj ą
wspólną treść, wskazuje się bowiem w nich na efekt jaki ma osiągnąć badacz.
Jednym słowem cel jest określeniem kierunku naszych działań, jest odpowiedzią
na problem, wyznacza określoną procedurę badawczą.
nich:
>
teoretyczno-poznawcze
>
praktyczno- wdrożeniowe
Kategoria teoretyczno-poznawcza obejmuje nowe rozwiązania
pedagogiczne.
Cele praktyczno-wdrożeniowe łączą się natomiast z
wykorzystaniem wyników badań w działalności wychowawczej, produkcyjnej,
społecznej, kulturalnej lub w innej formie ludzkiej aktywności.
Celem głównym mojej pracy jest określenie stanu rozwoju
motorycznego dzieci w wieku wczesnoszkolnym.
Cele szczegółowe są następujące:
>
Wpływ różnych czynników na rozwój motoryczny
dzieci w wieku wczesnoszkolnym.
>
Określenie różnic w rozwoju motorycznym pomiędzy
badanymi dziewczętami a chłopcami.
>
Określenie poziomu rozwoju zdolności
motorycznych badanych dzieci w świetle literatury i badań własnych.
>
Określenie poziomu rozwoju poszczególnych
zdolności motorycznych u badanych dzieci wg. B.Sekity.
>
Określenie poziomu rozwoju sprawności
motorycznej badanych dzieci wg. B.Sekity
>
Wykazanie, która z badanych zdolności
motorycznych przejawiają największą dynamikę wzrastania.-badania własne i w
świetle literatury.
Kolejnym etapem pracy jest ustalenie problemów badawczych
i hipotez, o czym w następnym podrozdziale.
[1] Okoń W., Elementy dydaktyki
szkoły wyższej, PWN Warszawa 1971, s.33.
[2] Pilch T., Zasady badań pedagogicznych,
Wydawnictwo Akademickie „Żak” Warszawa 1998,s.9.
[3] Zaczyński Wł., Praca badawcza nauczyciela,
PZWS Warszawa 1997, s.52.
[4] Gnitecki J., Zarys metodologii badań w
pedagogice empirycznej, Zielona Góra 1993,s. 127.
[5] W. Dutkiewicz, Podstawy metodologii badań do
pracy magisterskiej i licencjackiej z pedagogiki, Wydawnictwo Stachurski,
Kielce 2001, s. 50.
[7] Nowak S., Metodologia badań socjologicznych,
PWN Warszawa 1970, s.76.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.