wtorek, 8 stycznia 2019

Porównanie wyników pomiaru początkowego końcowego

podsumowanie rozdziału pracy magisterskiej


Porównanie wyników pomiaru początkowego końcowego świadczącego wzroście wiadomości w obydwu grupach przedstawia tabela.
Tabela 7. Porównanie wyników pomiaru początkowego końcowego grupy E i K.

Pomiar początkowy
Pomiar końcowy
E
K
Różnica
E
K
Różnica
Maksymalna liczba punktów
320
320
-
260
260
-
Uzyskana liczna punktów
242
249
7
246
227
19
% osiągnięć
75,6
77,8
2,2
94,6
87,3
7,3
Źródło: obliczenia własne
Wyniki z tabeli przedstawiam na poniższym wykresie.
Wykres 5. Porównanie wyników pomiaru początkowego końcowego.
         Uzyskane wyniki badań zestawione w tabeli 7 i na wykresie 5 pozwalają stwierdzić, że wzrost wiadomości w grupie kontrolnej. Istotną rolę w uzyskaniu takich wyników odegrały pytania twórcze, badawcze, które aktywizowały procesy poznawcze dzieci i ułatwiały im odwoływanie się do uprzednich doświadczeń, co sprzyjało dochodzeniu drogą rozumowania do nowych wiadomości. Aktywne i twórcze uczestnictwo dzieci w różnorodnych sytuacjach oraz samodzielne wykonywanie przez dzieci pomocy dydaktycznych (plansz do gier dydaktycznych, rekwizytów do przedstawień) przyczyniło się do pełniejszego zrozumienia zdobytej wiedzy.
Po analizie wyników nasuwają się następujące wnioski:
1.     Łączne występowanie różnych rodzajów aktywności powoduje, że dzieci poznają świat i siebie w sposób wielostronny.
Problemy praktyczne budzą ciekawość dzieci, a ich działanie łączy się z samodzielnym odkrywaniem nowej wiedzy.
2.     Zapamiętywanie nowych wiadomości oraz ich systematyzowanie musi następować we wszystkich formach działalności dziecięcej takich, jak: zabawy i gry dydaktyczne, zagadki, działalność plastyczna, muzyczna, ruchowa, konstrukcyjna.
3.     Rozwiązywanie problemów wychodzi naprzeciw potrzebom i aspiracjom dzieci. Pomaga w rozwoju  ze szczególnym uwzględnieniem zdolności: obserwacji, pamięci, koncentracji, twórczej postawy wobec świata, przeżywania radości z rozwiązywania problemu.
Bardzo ważne jest pozwalanie dzieciom na badanie własnych możliwości, ukierunkowywanie jedynie ich tok myślowy oraz stosując bodźce wzmacniające i motywujące do pracy poprzez pochwałę wszystkich dzieci i docenianie włożonego wysiłku.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.