podsumowanie rozdziału pracy magisterskiej
Porównanie
wyników pomiaru początkowego końcowego świadczącego wzroście wiadomości w
obydwu grupach przedstawia tabela.
Tabela 7. Porównanie wyników pomiaru
początkowego końcowego grupy E i K.
|
Pomiar początkowy
|
Pomiar końcowy
|
||||
E
|
K
|
Różnica
|
E
|
K
|
Różnica
|
|
Maksymalna liczba punktów
|
320
|
320
|
-
|
260
|
260
|
-
|
Uzyskana liczna punktów
|
242
|
249
|
7
|
246
|
227
|
19
|
% osiągnięć
|
75,6
|
77,8
|
2,2
|
94,6
|
87,3
|
7,3
|
Źródło: obliczenia własne
Wyniki z tabeli przedstawiam na
poniższym wykresie.
Wykres 5. Porównanie wyników pomiaru
początkowego końcowego.
Uzyskane
wyniki badań zestawione w tabeli 7 i na wykresie 5 pozwalają stwierdzić, że
wzrost wiadomości w grupie kontrolnej. Istotną rolę w uzyskaniu takich wyników
odegrały pytania twórcze, badawcze, które aktywizowały procesy poznawcze dzieci
i ułatwiały im odwoływanie się do uprzednich doświadczeń, co sprzyjało
dochodzeniu drogą rozumowania do nowych wiadomości. Aktywne i twórcze
uczestnictwo dzieci w różnorodnych sytuacjach oraz samodzielne wykonywanie
przez dzieci pomocy dydaktycznych (plansz do gier dydaktycznych, rekwizytów do
przedstawień) przyczyniło się do pełniejszego zrozumienia zdobytej wiedzy.
Po analizie wyników nasuwają się
następujące wnioski:
1. Łączne występowanie różnych rodzajów
aktywności powoduje, że dzieci poznają świat i siebie w sposób wielostronny.
Problemy
praktyczne budzą ciekawość dzieci, a ich działanie łączy się z samodzielnym
odkrywaniem nowej wiedzy.
2. Zapamiętywanie nowych wiadomości oraz
ich systematyzowanie musi następować we wszystkich formach działalności
dziecięcej takich, jak: zabawy i gry dydaktyczne, zagadki, działalność
plastyczna, muzyczna, ruchowa, konstrukcyjna.
3. Rozwiązywanie problemów wychodzi
naprzeciw potrzebom i aspiracjom dzieci. Pomaga w rozwoju ze szczególnym uwzględnieniem zdolności:
obserwacji, pamięci, koncentracji, twórczej postawy wobec świata, przeżywania
radości z rozwiązywania problemu.
Bardzo ważne jest pozwalanie dzieciom na badanie własnych możliwości,
ukierunkowywanie jedynie ich tok myślowy oraz stosując bodźce wzmacniające i
motywujące do pracy poprzez pochwałę wszystkich dzieci i docenianie włożonego
wysiłku.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.