Koncepcję tę określił w 1977 H. G. Petzold i G. J. Brown (
B. Śliwerski Pedagogika Gestalt „Gestalt” wydanie specjalne, Kraków 1992 )
Inspirację
teoriopoznawczą dla idei Gestalt stanowi psychologia humanistyczna wraz z
psycho- i socjoterapią.
Podobnie jak w wychowaniu otwartym edukację w szkołach bazujących na
pedagogice Gestalt cechuje szczególna troska o rozwój. Stąd w konsekwencji
ścisła współpraca rodziców z nauczycielami w sferze poznawania dziecka,
rozwijanie jego możliwości, zainteresowań.
Pedagogika Gestalt zakłada współistnienie dzieci, rodziców, nauczycieli
w procesie edukacji. Dziecko przychodzi do szkoły z domu rodzinnego, czyli z
jednego środowiska, które jest dobrze znane dziecku, w drugie środowisko. Z
pewnym bagażem doświadczeń, przeżyć dziecko przenika do środowiska szkolnego
gdzie się przekształca i doskonali, a co za tym idzie – rozwija.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.