rozdział badawczy pracy magisterskiej
Podstawą do powstawania umiejętności
jest zdobyta wiedza, gdyż jest to „sprawność w posługiwaniu się odpowiednimi
wiadomościami przy wykonywaniu określonych zadań.”[1]
W
rozdziale tym postaram się udowodnić słuszność drugiej hipotezy szczegółowej,
która brzmi: Przypuszczam, że metody aktywizujące przyczyniają się do wzrostu
umiejętności dzieci, gdyż są bardziej zróżnicowane sposoby zastosowania ich w
różnych sytuacjach.
Wyniki pomiaru początkowego
Test pomiaru
wstępnego zawierał kolejne cztery zadania, które były
sprawdzianem poziomu umiejętności
zastosowania wiadomości w sytuacjach typowych grupy E i K. Wyniki tego pomiaru
zamieszczam w tabeli 8.
Tabela 8. Wyniki pomiaru początkowego
grupy E i K
Grupa
|
Liczba dzieci
|
Maksymalna liczba punktów
|
Uzyskana liczb punktów
|
% osiągnięć
|
E
|
20
|
300
|
238
|
79,3
|
K
|
20
|
300
|
235
|
78,3
|
Różnica
|
-
|
-
|
3
|
1
|
Źródło: obliczenia własne
Z podanej tabeli wynika, że grupy E i
K posiadają zbliżony poziom umiejętności, grupa E przewyższa tylko 1 %
osiągnięć grupę K. dla lepszego zobrazowania wyniki te przedstawiam na
wykresie.
Wykres 6. Wyniki pomiaru początkowego
grupy E i K.
Poniżej przedstawiam wyniki pomiaru
początkowego grupy E i K za poszczególne zadania
Tabela 9. Wyniki pomiaru początkowego
grupy E i K za poszczególne zadania
Numer zadania
|
Maksymalna liczba punktów
|
Uzyskana liczba punktów
|
% osiągnięć
|
Różnica w %
|
|||
E
|
K
|
E
|
K
|
E
|
K
|
||
5
|
120
|
120
|
95
|
97
|
79,2
|
80,8
|
1,6
|
6
|
60
|
60
|
39
|
34
|
65
|
56,6
|
8,4
|
7
|
60
|
60
|
48
|
49
|
80
|
81,6
|
1,6
|
8
|
60
|
60
|
56
|
55
|
93,3
|
91,6
|
1,7
|
Źródło: obliczenia własne
Wyniki te przedstawia wykres.
Wykres 7. Wyniki pomiaru początkowego
grupy E i K za poszczególne zadania
Z tabeli 9 i wykresy 7 wynika, że w
zadaniach 5 i 7 grupa K minimalnie przewyższa poziomem umiejętności grupę K.
Natomiast w zadaniu 6 i 8 sytuacja jest odwrotna. Można więc powiedzieć, że
obydwie grupy prezentowały zbliżony poziom stosowania wiadomości z sytuacjach
typowych przed wprowadzeniem czynnika eksperymentalnego.
W zadaniu
piątym dzieci miały pokolorować produkty, które powinniśmy jeść, aby być
zdrowym. Różnica w poziomie tej umiejętności wynosiła 1,6 % na korzyść grupy K.
W szóstym
zadaniu dzieci rozwiązywał zagadki. Grupa E wykazał się dość wysokim poziomem
tej umiejętności, ponieważ przewyższyła grupę K o 8,4 %.
Zadanie
siódme dotyczyło umiejętności wyszukiwania różnic na obrazkach i dorysowania
brakujących trzech elementów. Elementów tym zadaniu różnica była niewielka i
wynosiła 1,6 % na korzyść grupy K.
Zadanie ósme
polegało na wykazaniu się znajomością i umiejętnością zastosowania określonego
położenia przedmiotów w przestrzeni. Grupa E okazała się nieco lepsza, ponieważ
różnica wynosiła rzędu 1,7 % na jej korzyść.
Na podstawie przedstawionych powyżej
danych można stwierdzić, że ta część testu wykazała, iż obydwie grupy są
zbliżone w uzyskanych wynikach z zakresu umiejętności.
Wyniki pomiaru końcowego grupy E i K w kategorii umiejętności
Po skończonym
eksperymencie wykonałam pomiar końcowy za pomocą testu. Celem tego pomiaru było
ustalenie czy w wyniku wprowadzenia czynnika eksperymentalnego grupa E osiągnie
wyższe wyniki w poziomie umiejętności od grupy K. Test pomiaru końcowego miał
być potwierdzeniem hipotezy szczegółowej.
Wyniki pomiaru końcowego zamieszczam
w tabeli.
Tabela 10. Wyniki pomiaru końcowego
grupy E i K
Grupa
|
Liczba dzieci
|
Maksymalna liczba punktów
|
Uzyskana liczb punktów
|
% osiągnięć
|
E
|
20
|
200
|
187
|
93,5
|
K
|
20
|
200
|
170
|
85
|
Różnica
|
-
|
-
|
17
|
8,5
|
Źródło: obliczenia własne
Wyniki zamieszczone w tabeli świadczą
o wyrównaniu różnicy wynoszącej 1 % przez grupę K w pomiarze początkowym, oraz
wskazują, że grupa E w pomiarze końcowym uzyskała lepsze wyniki w kategorii
umiejętności i przewyższyła osiągnięcia grupy K o 8,5 %.
Dane te przedstawiam też na wykresie.
Wykres 8. Wyniki pomiaru końcowego
grup E i K
Wyniki testu za poszczególne zadania
obydwu grup na poziomie umiejętności typowych prezentuję w tabeli 11.
Tabela 11. Wyniki pomiaru końcowego
grupy E i K za poszczególne zadania
Numer zadania
|
Maksymalna liczba punktów
|
Uzyskana liczba punktów
|
% osiągnięć
|
Różnica w %
|
|||
E
|
K
|
E
|
K
|
E
|
K
|
||
5
|
60
|
60
|
54
|
50
|
90
|
83,3
|
6,7
|
6
|
20
|
20
|
18
|
15
|
90
|
75
|
15
|
7
|
60
|
60
|
59
|
53
|
98,3
|
88,3
|
10
|
8
|
60
|
60
|
56
|
52
|
93,3
|
86,6
|
6,7
|
Źródło: obliczenia własne
Dla lepszego zobrazowania
osiągniętych wyników przedstawiam je na wykresie.
Wykres 9. Wyniki pomiaru końcowego
grupy E i K za poszczególne zadania
Analizując wykres 9 łatwo można
zauważyć, że grupa E przewyższyła grupę K w poziomie umiejętności w każdym
zadaniu. Znacząca różnica wystąpiła w zadaniu 6 i wyniosła 15 %. Zadanie dzieci
było odgadnięcie zagadki i przedstawienie jej za pomocą rysunku. Zadania tego
typu były prowadzone przy różnych okazjach edukacyjnych np. podczas zajęć
plastycznych, muzycznych, muzycznych poznawania środowiska przyrodniczego czy
ruchowych. Częste stosowanie takiej formy prowadzi do uaktywnienia myślenia i
prób uogólniania.
Zadanie
piąte dotyczyło rozumienia umowności znaku i zastępowania konkretu symbolem graficznym.
Zadanie to miało na celu sprawdzenie umiejętności odszyfrowania konkretnej
nazwy owocu na podstawie symbolicznego oznaczenia (owoce były ukryte pod
kształtami figur geometrycznych). W schemacie tego zadania zawarte jest
kodowanie i dekodowanie, co stanowi ważny wskaźnik gotowości do czytania.
Różnica w poziomie opanowania tej umiejętności wynosiła 6,7 % na korzyść grupy
E. do uzyskania takiego poziomu tej umiejętności przyczyniła się duża ilość
różnorodnych ćwiczeń i zabaw z puzzlami, odszukiwanie ukrytych przedmiotów na
obrazkach, składanie obrazków z kilku części, zabaw w pisanie zaszyfrowanych
listów. G. Kapica mówi, że „różnorodne czynności sensomotoryczne takie, jak
układanie obrazków, kartoników alfabetu ruchomego, wodzenie po liniach, rysowanie,
uzupełnianie itp. wspierają i dynamizują proces myślowy dziecka.”[2]
Ze względu na czynnościowy charakter
rozrywek umysłowych wpływają one na
„wzrost aktywności spostrzeżeniowej oraz świadomą obserwację graficznego
i słownego materiału zawartego w zagadkach.”[3]
W zadaniu
siódmym dzieci miały się wykazać umiejętnością określania położenia przedmiotów
w przestrzeni oraz posługiwania się określeniami: z prawej strony, z lewej
strony, nad. Zadanie to sprawiło dość dużą trudność dla dzieci z grupy K,
ponieważ grupa E przewyższyła je w poziomie tej umiejętności o 10 %. Dzieciom z
grupy E pomogło uzyskanie takiego wyniku stosowanie dużej ilości ćwiczeń w
czasie zabaw ruchowych, wycieczek, spacerów.
Zadanie ósme polegało na sprawdzeniu
stopnia umiejętności zastosowania znaków matematycznych: >; <; =. Dzieci
porównywały ilość figur geometrycznych wklejając w okienka odpowiednią liczbę a
następnie znak. Zadanie to było dla dzieci interesujące, ponieważ znaki
matematyczne są nowością w grupie sześciolatków. Dużo więc zależało od stopnia
zrozumienia i przyswojenia tej umiejętności. Grupa E uzyskała w tym zadaniu
wynik lepszy o 6,7 %. Dzieci z grupy E miały dużo okazji do zabaw w parach,
zabaw z kostkami domina, w których uczyły się stosowania tych znaków.
Na podstawie przeprowadzonych badań
empirycznych empirycznych analizy ich wyników można zatem przyjąć, że dzieci z
grupy E pod wpływem stosowania metod aktywizujących osiągnęły wyższy poziom
umiejętności, niż dzieci z grupy K.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.