Operatywność wiedzy określana jest jako:
„sprawność posługiwania się nią przez uczniów w nowych sytuacjach stanowiących
dla nich problemy teoretyczne lub praktyczne, różniących się od tych sytuacji,
w których wiedza ta została zdobyta. Operatywność wiedzy rozwija się głównie
przez rozwiązywanie problemów i składają się na nią w głównej mierze trzy
zmienne: umiejętność dostrzegania problemów, wytwarzania rozwiązań problemów,
rozwiązywania problemów i ich weryfikacja.”[1]
Biorąc
pod uwagę zmienne operatywności trzeba podkreślić, że dzieci zdobędą
umiejętność dostrzegania problemów wówczas, gdy uświadomią sobie, że posiadana
przez nich wiedza nie wystarczy do realizacji
zamierzonych
celów.
Dzieci
powinny również umieć antycypować skutki swoich działań, a także posiąść
umiejętność ukazywania właściwych relacji zachodzących między elementami
poznawanej rzeczywistości. W ten sposób dzieci będą bardziej świadomie
korzystać ze zdobytej wiedzy, a dostrzegając problemy i antycypując skutki
swoich działań przestaną być biernymi odbiorcami procesu nauczania – uczenia
się.
Operatywność
wiedzy dzieci powinna być rozwijana już od najmłodszych lat poprzez stosowanie
metod aktywizujących w stwarzanych okazjach edukacyjnych w przedszkolu.
Krzyżówki,
zagadki, rebusy, gry i zabawy dydaktyczne, uproszczone gry problemowe,
inscenizacje czy elementy dramy stanowią podstawę do rozwijania logicznego
myślenia, wyrabiania umiejętności analizy i syntezy oraz zachęcają dzieci do
pokonywania trudności.
Wyrabianie
operatywności wiedzy u dzieci sześcioletnich jest szczególnie ważne, gdyż
stanowi podstawę późniejszych osiągnięć szkolnych. Dzieci te nie mają kłopotów
z przyswajaniem i systematyzowaniem zdobytej wiedzy, ponieważ pozbawione są
schematycznego myślenia. Potrafią zazwyczaj wykazać się własną inicjatywą w
podejmowaniu nowych zadań oraz oryginalnością wytworzonych pomysłów. J. Galant
mówi, że „rozwiązywanie problemów wywołuje uczucia ciekawości i radości z
pomyślnego rozwiązania, jeśli jest to problem praktyczny to dochodzi wówczas
działanie, które zostaje zintegrowane z odkrywaniem nowej wiedzy samodzielnie,
z przyswajaniem i uczeniem się.”[2]
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.