rozdział pracy magisterskiej
W rozdziale tym chciałabym
zaprezentować wpływ stosowania metod aktywizujących na przyrost wiadomości
dzieci sześcioletnich. Prezentacja ta będzie potwierdzeniem pierwszej hipotezy
szczegółowej, która brzmi: Przypuszczam, że metody aktywizujące przyczyniają
się do większego wzrostu wiadomości dzieci, gdyż bardziej zróżnicowane są
sposoby poznawania i porządkowania wiedzy. W. Okoń przyrost wiadomości określa
jako „różnicę miedzy końcową a początkową wartością informacji przyjętej
świadomie przez podmiot i
przechowywany w jego pamięci.”[1]
Dla potwierdzenia wyżej przytoczonej
hipotezy posłużyły mi testy do: pomiaru początkowego i pomiaru końcowego.
Wyniki pomiaru początkowego
W obydwu
grupach eksperymentalnej i kontrolnej przy pomocy testu pomiaru początkowego
ustaliłam wstępny poziom wiadomości dzieci w pierwszym miesiącu nauki w grupie
6 – latków. Pomiar ten miał na celu porównanie poziomu wiadomości dzieci w
grupach E i K, a jego wyniki zamieściłam w tabeli.
Grupa
|
Liczba dzieci
|
Maksymalna liczba punktów
|
Uzyskana liczba punktów
|
% osiągnięć
|
E
|
20
|
320
|
242
|
75,6
|
K
|
20
|
320
|
249
|
77,8
|
Różnica
|
-
|
-
|
7
|
2,2
|
Źródło: obliczenia własne.
Analizując tabelę można stwierdzić,
że poziom wiadomości grup E i K jest zbliżony, gdyż różnica procentowa wynosi
2,2% na korzyść grupy kontrolnej.
Dla lepszego zobrazowania wyniki
przedstawiam na wykresie.
Wykres 1.
Wyniki pomiaru początkowego grupy E i K.
Poniżej przedstawiam wyniki uzyskane
za poszczególne zadania w obydwu grupach.
Tabela 4. Wyniki grup E i K za
poszczególne zadania
Numer zadania
|
Maksymalna liczba punktów
|
Uzyskana liczba punktów
|
% osiągnięć
|
Różnica w %
|
|||
E
|
K
|
E
|
K
|
E
|
K
|
||
1
|
80
|
80
|
78
|
75
|
97,5
|
93,75
|
3,75
|
2
|
80
|
80
|
52
|
56
|
65
|
70
|
5,0
|
3
|
80
|
80
|
58
|
53
|
72,5
|
66,25
|
6,25
|
4
|
80
|
80
|
54
|
65
|
67,5
|
81,25
|
13,75
|
Źródło: obliczenia własne.
Dla zobrazowania różnicy w
osiągnięciach, wyniki z tabeli przedstawiam na wykresie.
Wykres 2. Wyniki grupy E i K w % za
poszczególne zadania
Analizując tabelę 4 i wykres 2
stwierdzam, że różnica osiągnięć w obydwu grupach mieści się w granicach do
6,25%. Większa różnica występuje w zadaniu 4, bo wynosi 13,75% na korzyść grupy
kontrolnej. Grupa kontrolna lepiej wypadła też w zadaniu 2, tam różnica
wynosiła 5% osiągnięć. Natomiast w zadaniach 1 i 3 lepsza okazała się grupa
eksperymentalna osiągając różnicę rzędu 3,75% i 6,254% na swoją korzyść.
Na sprawdzenie poziomu wiadomości
składały się cztery zadania. Pierwsze zadania dotyczyło znajomości kolorów. W
tym zadaniu obydwie grupy uzyskały zbliżoną liczbę punktów, bo na 80 możliwych
grupa E uzyskała 78 punktów, a grupa K zdobyła 75 punktów. Różnica jest więc
niewielka, rzędu 3,75% osiągnięć
W drugim zadaniu należało odszukać
obrazki pasujące do aktualnej pory roku i pokolorować je. Wyniki mówią, że 65%
do 70% dzieci zna aktualną porę roku, chodzi tu o jesień, oraz przedmioty i
zjawiska z nią związane. Grupa k uzyskała w tym zadaniu przewagę rzędu 5%.
Trzecie zadanie dotyczyło znajomości
głosek podczas wyodrębniania ich na początku słowa, czyli analizy głoskowej.
Spośród badanych dzieci nie wszystkie potrafiły określić pierwszą głoskę słowa
i znalazło to odbicie w wynikach punktowych. Na 80 możliwych punktów, grupa E
uzyskała 58, grupa K zdobyła 53 punkty.
Zadanie czwarte dotyczyło znajomości
nazw figur geometrycznych oraz umiejętności kolorowania. Zdecydowanie lepsze
wyniki osiągnęła grupa K ponieważ uzyskała aż o 11 punktów więcej.
Powyższych danych wynika, że różnica pomiędzy
grupami jest niewielka. Wysokość uzyskanych wyników świadczy o podobnym stopniu
opanowania treści programowych.
Wyniki pomiaru końcowego grupy E i K.
Po przeprowadzeniu
eksperymentu, przeprowadziłam pomiar końcowy, którego celem było ustalenie, czy
stosowanie metod aktywizujących wpłynęło na przyrost wiadomości dzieci.
Wyniki tego pomiaru prezentuję w
tabeli.
Tabela 5. Wyniki pomiaru końcowego
grupy E i K.
Grupa
|
Liczba dzieci
|
Maksymalna liczba punktów
|
Uzyskana liczba punktów
|
% osiągnięć
|
E
|
20
|
260
|
246
|
94,6
|
K
|
20
|
260
|
227
|
87,3
|
Różnica
|
-
|
-
|
19
|
7,3
|
Źródło: obliczenia własne.
Wyniki z tabeli przedstawiam również
na wykresie.
Wykres 3. Wyniki pomiaru końcowego grupy
E i K.
Z
analizy danych wynika, że grupa E wyrównała 2,2% różnicę wynikającą z pomiaru
początkowego i przewyższyła w osiągnięciach grupę K o 7,3% w pomiarze końcowym.
Stało się to dzięki stosowaniu różnorodnych metod aktywizujących. Poprzez
stosowanie tych metod wiedza nie była przez dzieci przyswajana, a zdobywana i
odkrywana w sposób świadomy i aktywny. Dzieci dochodziły do niej drogą
obserwacji, skojarzeń, porównań, która często nie była wolna od błędów.
Celem intelektualnej edukacji nie
jest więc znajomość, czy zatrzymywanie w pamięci gotowych treści, ale jak pisze
Britz „Celem jest uczeniem się przez każdego ucznia z osobna, ryzykując nawet
stratę czasu i błądzenie okrężnymi drogami. Są to elementy nieodłączne z prawdziwą
aktywnością.”[2]
Poniżej
prezentuję tabelę z wynikami pomiaru końcowego uzyskanymi za poszczególne
zadania prze grupę E i K.
Tabela 6. Wyniki pomiaru końcowego za
poszczególne zadania grup E i K.
Numer zadania
|
Maksymalna liczba punktów
|
Uzyskana liczba punktów
|
% osiągnięć
|
Różnica w %
|
|||
E
|
K
|
E
|
K
|
E
|
K
|
||
1
|
60
|
60
|
55
|
50
|
91,6
|
93,3
|
8,3
|
2
|
60
|
60
|
59
|
55
|
98,3
|
91,6
|
6,7
|
3
|
80
|
80
|
73
|
65
|
91,25
|
81,25
|
10
|
4
|
60
|
60
|
59
|
57
|
98,3
|
95
|
3,3
|
Źródło: obliczenia własne.
Z porównania wyników uzyskanych w
zadaniach od 1 do 4 wynika, że w każdym grupa E osiągnęła wyniki lepsze od
grupy K. Wyniki te prezentuję na wykresie
Wykres 4. Wyniki pomiaru końcowego
grupy E i K za poszczególne zadania.
Zadanie
pierwsze dotyczyło znajomości głosek i analizy słuchowo – wzrokowej. Grupa E
uzyskała przewagę nad grupą K w wysokości 8,3% osiągnięć. Na przyrost
wiadomości w grupie E wpłynęła zwiększona liczba ćwiczeń analityczno –
syntetycznych odbywających się w formie zabawi gier dydaktycznych (np. bączek
obrazkowo – głoskowy, domino głoskowe). Drugie zadanie polegało na podaniu
nazwy aktualnej pory roku (zima) i pokolorowaniu obrazków z nią związanych.
Różnica w tym zadaniu wynosiła 6,7% na korzyść grupy E, z której tylko jedno
dziecko nie wykonało poprawnie tego zadania. Osiągnięcie takich wyników przez
grupę E było możliwe dzięki temu, że większość sytuacji edukacyjnych była
prowadzona w formie wycieczek w bezpośrednim kontakcie ze środowiskiem
przyrodniczym. Dla utrwalenia wiadomości o środowisku przyrodniczym dzieci
konstruowały gry – opowiadania a następnie w nie grały.
Zadanie
trzecie dotyczyło znajomości kształtów figur geometrycznych liczb mieszczących
się w zakresie od 0 do 10. Tu różnica procentowa była najwyższa i wyniosła 10 %
na korzyść grupy E. Było to możliwe dzięki stosowaniu dużej ilości zabaw i gier
dydaktycznych oraz konkursów np. „Mistrz w dodawaniu”. W przypadku pojęć
geometrycznych dzieci miały dużo do manipulowania, porównywania przez co
wzbogacały swoje osobiste doświadczenia.
Zadanie
czwarte miało na celu sprawdzenie znajomości z zakresu wiedzy o życiu zwierząt,
ich sposobie żywienia i ich smakołykach. Dzieci nie miały z tym zadaniem
większego problemu, ponieważ od początku roku szkolnego w grupie położono duży
nacisk na dowiadywaniu się o życiu różnych zwierząt nie tylko domowych. Dzieci
słuchały dużo opowiadań o zwierzętach, rozwiązywały zagadki, wspólnie z
nauczycielem poszukiwały ciekawostek zwierzętach czasopismach dla dzieci,
atlasach itp. Organizowały wspólnie z panem leśniczym choinkę dla zwierząt
leśnych, a także uczestniczyły w wycieczkach do gospodarstwa agroturystycznego
i do ZOO. Wyniki w tym zadaniu w grupie E i K były zbliżone, a różnica wynosiła
3,3 % na korzyść grupy E.
Z
analizy powyższych danych wynika, że potwierdziła się pierwsza hipoteza
szczegółowa, która brzmiała: stosowanie metod aktywizujących ma wpływ na wzrost
wiadomości dzieci sześcioletnich. Dziecko w wieku przedszkolnym najefektywniej
uczy się myśleć, czyli poznawać rzeczywistość rozumieć jak należy działać, na
tle działalności zabawowej. „Uświadomienie sobie istotnych elementów każdej
działalności jakimi są: cel, skutek, warunki i sposoby działań prowadzi
stopniowo do myślenia bardziej samodzielnego uogólnionego.”[3]
W
wychowaniu przedszkolnym najlepsze efekty w przygotowaniu dzieci do szkoły
zapewnia praca nad harmonijnym rozwojem ich osobowości.
Według W. Okonia „wszechstronny
rozwój myślenia jest możliwy tylko w tych warunkach, gdy w treści kształcenia
ogólnego obok materiału do bezpośredniego przyswajania znajdzie się wiele
problemów zadań o charakterze teoretycznym lub praktycznym, których rozwiązanie
wymagać będzie ze strony uczniów samodzielnego wysiłku, wykonywania licznych
operacji myślowych, ciągłego konfrontowania faktów z teorią, twórczej inwencji
i upartych poszukiwań.”[4]
Pomagając dzieciom w rozwiązywaniu problemów oraz tworząc sytuacje
edukacyjne przy pomocy metod aktywizujących doszłam do wniosku, że jest to efektywny
a zarazem ciekawy sposób pracy z dziećmi przedszkolu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.