poniedziałek, 6 sierpnia 2018

Porównywanie wyników pomiaru początkowego i końcowego


  Wyniki porównujące poziom umiejętności grupy E i K zamieszczam w tabeli oraz na wykresie.
Tabela 12. Porównywanie wyników pomiaru początkowego i końcowego

Pomiar początkowy
Pomiar końcowy
E
K
Różnica
E
K
Różnica
Maksymalna liczb punktów
300
300
-
200
200
-
Uzyskana liczb punktów
238
235
3
187
170
17
% osiągnięć
79,3
78,3
1
93,5
85
8,5
Źródło: obliczenia własne
Wykres 10. Porównanie wyników pomiaru początkowego i końcowego grupy E i K

Wyniki pomiaru początkowego wskazują, że poziom umiejętności obydwu grup był prawie identyczny. W wyniku przeprowadzonego eksperymentu, podczas którego w grupie E praca odbywała się metodami aktywizującymi, grupa ta uzyskała przewagą w poziomie opanowania umiejętności, czego dowodzą wyniki pomiaru końcowego.
Sytuacje edukacyjne w grupie E były organizowane w sposób interesujący dla dzieci, z uwzględnieniem ich pomysłów, zainteresowań, możliwości i potrzeb oraz wszystkich rodzajów aktywności. Stąd też pozytywny stosunek emocjonalny dzieci do wykonywanych działań i zaangażowanie pobudzone obrazem, muzyką i ruchem oraz możliwością czynnego uczestnictwa w grach, zabawach, czy inscenizacjach spowodowało zwiększenie koncentracji i wpłynęło na doskonalenie takich umiejętności jak: logiczne myślenie, łatwiejsze przyswajanie nowych treści i dokonywanie operacji umysłowych.
  Wyniki pomiaru końcowego potwierdzają słuszność drugiej hipotezy szczegółowej i pozwalają na sformułowanie następujących wniosków:
1.     Nauczanie jest efektywne wówczas, gdy uczenie się jest połączone z aktywnością emocjonalną.
Dziecko czerpiąc radość z przeżywania tego, czego się uczy, lepiej to zapamiętuje.
2.     Im bardziej zróżnicowane są pomoce dydaktyczne pozwalające na działanie i manipulowanie, tym większy jest rozwój operacji umysłowych.
Tworząc warunki do wykorzystywania w pełni przez dziecko znajdujących się w nim potencjalnych możliwości intelektualnych należy kształtować wszystkie zmysły równomiernie, a nie wybiórczo.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.