Wyniki porównujące poziom umiejętności grupy E
i K zamieszczam w tabeli oraz na wykresie.
Tabela
12. Porównywanie wyników pomiaru początkowego i końcowego
|
Pomiar
początkowy
|
Pomiar
końcowy
|
||||
E
|
K
|
Różnica
|
E
|
K
|
Różnica
|
|
Maksymalna
liczb punktów
|
300
|
300
|
-
|
200
|
200
|
-
|
Uzyskana
liczb punktów
|
238
|
235
|
3
|
187
|
170
|
17
|
%
osiągnięć
|
79,3
|
78,3
|
1
|
93,5
|
85
|
8,5
|
Źródło: obliczenia własne
Wykres 10. Porównanie wyników pomiaru
początkowego i końcowego grupy E i K
Wyniki
pomiaru początkowego wskazują, że poziom umiejętności obydwu grup był prawie
identyczny. W wyniku przeprowadzonego eksperymentu, podczas którego w grupie E
praca odbywała się metodami aktywizującymi, grupa ta uzyskała przewagą w
poziomie opanowania umiejętności, czego dowodzą wyniki pomiaru końcowego.
Sytuacje
edukacyjne w grupie E były organizowane w sposób interesujący dla dzieci, z
uwzględnieniem ich pomysłów, zainteresowań, możliwości i potrzeb oraz
wszystkich rodzajów aktywności. Stąd też pozytywny stosunek emocjonalny dzieci
do wykonywanych działań i zaangażowanie pobudzone obrazem, muzyką i ruchem oraz
możliwością czynnego uczestnictwa w grach, zabawach, czy inscenizacjach
spowodowało zwiększenie koncentracji i wpłynęło na doskonalenie takich
umiejętności jak: logiczne myślenie, łatwiejsze przyswajanie nowych treści i
dokonywanie operacji umysłowych.
Wyniki pomiaru końcowego potwierdzają
słuszność drugiej hipotezy szczegółowej i pozwalają na sformułowanie
następujących wniosków:
1. Nauczanie jest efektywne wówczas, gdy
uczenie się jest połączone z aktywnością emocjonalną.
Dziecko czerpiąc radość z przeżywania tego, czego się uczy,
lepiej to zapamiętuje.
2. Im bardziej zróżnicowane są pomoce
dydaktyczne pozwalające na działanie i manipulowanie, tym większy jest rozwój
operacji umysłowych.
Tworząc warunki do wykorzystywania w pełni przez dziecko znajdujących
się w nim potencjalnych możliwości intelektualnych należy kształtować wszystkie
zmysły równomiernie, a nie wybiórczo.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.