część badawcza pracy magisterskiej z poprzedniego miesiąca
Ostatnia hipoteza, jaką przyjęłam w niniejszej
pracy brzmiała: Przypuszczam, że metody aktywizujące przyczyniają się do
wzrostu operatywności wiedzy dzieci, gdyż mają zastosowanie w sytuacjach
trudnych.
Pragnąc
potwierdzić prawdziwość owej hipotezy przystąpiłam do analizy zadań testowych
na poziomie operatywności.
Wyniki
pomiaru końcowego w zakresie operatywności wiedzy w grupie E i K przedstawiam w
tabeli.
Tabela
17. Wyniki pomiaru końcowego grupy E i K.
Grupa
|
Liczba
dzieci
|
Maksymalna
liczba punktów
|
Uzyskana
liczba punktów
|
%
osiągnięć
|
E
|
20
|
260
|
229
|
88,07
|
K
|
20
|
260
|
178
|
68,84
|
Różnica
|
-
|
-
|
51
|
19,23
|
Źródło: obliczenia własne.
Wykres
14. Wyniki pomiaru końcowego grupy E i K.
Analizując
tabelę i wykres można zauważyć, że różnica w procentowych wynikach jest wysoka
i wynosi 19.23% na korzyść grupy E.
W
poniższej tabeli przedstawiam jak wyglądała ona w rozwiązywaniu zadań testowych
sprawdzających operatywność wiedzy.
Tabela
18. Wyniki pomiaru końcowego grupy E i K za poszczególne zadania.
Numer
zadania
|
Maksymalna
liczba punktów
|
Uzyskana
liczba punktów
|
%
osiągnięć
|
Różnica
|
|||
E
|
K
|
E
|
K
|
E
|
K
|
||
9
|
60
|
60
|
52
|
37
|
86,6
|
61,6
|
25
|
10
|
60
|
60
|
53
|
41
|
88,3
|
68,3
|
20
|
11
|
80
|
80
|
72
|
56
|
90
|
70
|
20
|
12
|
60
|
60
|
52
|
44
|
86,6
|
73,3
|
13,3
|
Źródło: obliczenia własne
Na
podstawie przeprowadzonej analizy można przyjąć, że grupa E ma znaczącą
przewagę nad grupą K we wszystkich zadaniach na operatywność wiedzy. Różnice te
przedstawia wykres.
Wykres
15. Wyniki pomiaru końcowego grupy E i K za poszczególne zadania.
Do
osiągnięcia przez dzieci z grupy E tak znaczącej różnicy w poziomie
operatywności wiedzy przyczyniło się rozwiązywanie i sprawdzanie określonych
problemów w toku własnej działalności. Zachęcanie dzieci do podejmowania
samodzielnych prób rozwiązań problemów wynikających z codziennych okazji
edukacyjnych, zabaw, gier, spontanicznych wypowiedzi czy inscenizacji
przyczyniło się do zdobywania i utrwalania wiedzy, a to spowodowało, że stała
się ona operatywna.
Zadanie dziewiąte polegało na odszukaniu
wyrazów, które ukryły się pod liczbami. Było ono dość trudne, ponieważ wymagało
od dziecka szczegółowej analizy treści zadania, umiejętności manipulowania oraz
znajomości liter i liczb. Przygotowaniem do tego rodzaju zadań było stwarzanie
sytuacji do aktywizowania myślenia poprzez doskonalenie spostrzegania i
odszukiwania właściwej odpowiedzi. Dzieci z grupy K miały trudności z tym
zadaniem, o czy świadczy uzyskanie największej różnicy w wynikach (grupa E – 86,6%,
a grupa K – 61,6). Troje dzieci z grupy K w ogóle nie przystąpiło do tego
zadania, czego przyczyną mogło być prowadzenie zbyt małej liczby ćwiczeń
przygotowujących do rozwiązywania sytuacji problemowych.
W zadaniu dziesiątym należało rozwiązać rebusy.
Zadanie to miało podobny stopień trudności do poprzedniego. W zadaniu tym dziecko
powinno wykazać się umiejętnością odtworzenia znanych faktów z nową sytuacja i
problemem do rozstrzygnięcia. Różnica w poziomie wykonania tego zadania
wyniosła 20 % na korzyść grupy E.
Zadanie jedenaste polegało na rozwiązaniu
krzyżówki. Należało umieścić nazwy obrazków we właściwe miejsca w krzyżówce,
dopasowując je do wpisanych tam pojedynczych liter i odczytać hasło. Również w
tym zadaniu grupa E uzyskała wynik 20 % lepszy od grupy K. Do osiągnięcia
takiego wyniku przyczyniło się rozwiązywanie dużej liczby krzyżówek podobnego
typu.
Najmniejszą różnicę w wynikach można
zaobserwować w zadaniu dwunastym, gdzie dzieci miały ułożyć treść do obrazka i
rozwiązać zadanie. Celem tego zadania było symulowanie rozwiązania na owocach.
Podczas rozwiązywania tego zadania dało się zaobserwować, że dzieci na zasadzie
analogii same układały podobne zadania, a pomimo to dwoje dzieci z grupy K nie
przystąpiło do rozwiązania zadania.
Dokonując podsumowania uzyskanych wyników w
obydwu grupach za zadania dotyczące rozwiązywania problemów można powiedzieć,
że grupa E uzyskała lepsze wyniki i to w zakresie każdego zadania. W
prawidłowym rozwoju dziecka ważną rolę pełnią wszelkie działania nastawione na
stymulowanie rozwoju i przygotowanie do nauki szkolnej. Działania te powinny
opierać się przede wszystkim na zabawie i rozwiązywaniu problemów, ponieważ
wywołują pozytywne nastawienie do poznawanych treści, zaangażowanie i
motywację. Zdobywana w ten sposób wiedza jest użyteczna w życiu codziennym i
pozwala na rozwiązywanie napotkanych problemów. Wyniki eksperymentu
potwierdzają, że przyjętą hipotezę szczegółową, że metody aktywizujące mają
wpływ na operatywność wiedzy.
Według J. P. Guilforda „oryginalność pomysłów
wzrasta z upływem czasu; pomysły późniejsze są bardziej oryginalne niż
wcześniejsze. Pomysły końcowe są wartościowe i ciekawsze niż początkowe.
W
związku z tym nie należy zbyt wcześnie przerywać procesu wytwarzania pomysłów
zadawalając się pierwszymi, często nieudanymi. Zbyt wczesne przerywanie pracy
myślowej uniemożliwia ujawnianie uzdolnień twórczych.”[1]
Dokonując podsumowania wyników zadań w
zakresie operatywności wiedzy sformułowałam następujące wnioski:
1. Dzieci potrafią dostrzec problem
wówczas, gdy zostaną stworzone takie sytuacje, w których znajdą się elementy
niezgodne z ich dotychczasową wiedzą. Prowadzi to do zdumienia, zaciekawienia
oraz wystąpienia stanu niepokoju.
2. Aby stworzyć sytuację problemową
trzeba dziecko postawić wobec praktycznego zadania, którego wykonanie wymaga
odkrycia przewidzianych do opanowania nowych wiadomości lub działań.
3. Podczas weryfikowania hipotez dziecko
rozwija zdolność rozumowania, dzięki której dokonuje wyboru pomysłu,
rozwiązania oraz sprawdzenia jego słuszności na miarę swoich możliwości.
W procesie aktywizowania myślenia zasadnicze znaczenie należy przypisać
metodzie rozwiązywania problemów, ponieważ w znaczący sposób przyczynia się do
wzrostu operatywności wiedzy u dzieci.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.