część badawcza pracy magisterskiej
Po przeprowadzeniu pomiaru końcowego i
dystansowego dystansowego zakresie trwałości wiadomości i umiejętności
przystąpiłam do porównania wyników z obu testów w grupie E i K.
Porównanie
tych wyników posłużyło mi do określenia, na ile w obu grupach nastąpił ubytek
wiadomości i umiejętności.
Tabela
przedstawia wyniki pomiaru w grupie E.
Tabela 15. Wyniki pomiaru końcowego i
dystansowego w grupie E
|
Liczba
dzieci
|
Maksymalna
liczba punktów
|
Uzyskana
liczb punktów
|
% osiągnięć
|
Pomiar
końcowy
|
20
|
460
|
433
|
94,1
|
Pomiar
dystansowy
|
20
|
460
|
409
|
88,9
|
Różnica
|
-
|
-
|
24
|
5,2
|
Źródło: obliczenia własne
Analizując
wyniki grupy E można stwierdzić, że po upływie miesiąca ubytek wiadomości i
umiejętności ukształtował się na poziomie 5,2 %. Ubytek ten nastąpił pomimo
tego, że stwarzane okazje edukacyjne były nadal prowadzone metodami
aktywizującymi i odbywało się utrwalanie poprzez powracanie do poznanych
treści.
Wyniki
z grupy K przedstawia poniższa tabela.
Tabela
16. Wyniki pomiaru końcowego i dystansowego grupy K
|
Liczba
dzieci
|
Maksymalna
liczba punktów
|
Uzyskana
liczba punktów
|
%
osiągnięć
|
Pomiar
końcowy
|
20
|
460
|
397
|
86,3
|
Pomiar
dystansowy
|
20
|
460
|
350
|
76,1
|
|
-
|
-
|
47
|
10,2
|
Źródło: obliczenia własne
Wykres 13. Porównanie wyników pomiaru
końcowego i dystansowego grupy E i K
Z
przedstawionych tabel i wykresu wynika, że ubytek w wiadomościach i
umiejętnościach jest niemal dwukrotnie większy w grupie K. W grupie tej
stwarzane sytuacje edukacyjne były prowadzone metodami tradycyjnymi, co
spowodowało szybsze zapomnienie.
Podsumowując
można więc powiedzieć, że kolejna hipoteza okazała się słuszna.
Z przedstawionych powyżej wyników i własnych
obserwacji można też wyciągnąć następujące wnioski:
1. Trwałość wiadomości i umiejętności
sprzyja stosowaniu metod problemowych oraz atrakcyjnych dla dzieci form okazji
edukacyjnych.
2. Większą trwałość posiadają
wiadomości i umiejętności zdobyte w praktycznym działaniu.
3. Trwalszemu
zapamiętaniu służy utrwalanie i powracanie do nowych treści.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.