czwartek, 14 czerwca 2018

Porównywanie wyników pomiaru końcowego i dystansowego


część badawcza pracy magisterskiej

Po przeprowadzeniu pomiaru końcowego i dystansowego dystansowego zakresie trwałości wiadomości i umiejętności przystąpiłam do porównania wyników z obu testów w grupie E i K.
Porównanie tych wyników posłużyło mi do określenia, na ile w obu grupach nastąpił ubytek wiadomości i umiejętności.
Tabela przedstawia wyniki pomiaru w grupie E.
Tabela 15. Wyniki pomiaru końcowego i dystansowego w grupie E

Liczba dzieci
Maksymalna liczba punktów
Uzyskana liczb punktów
% osiągnięć
Pomiar końcowy
20
460
433
94,1
Pomiar dystansowy
20
460
409
88,9
Różnica
-
-
24
5,2
Źródło: obliczenia własne
Analizując wyniki grupy E można stwierdzić, że po upływie miesiąca ubytek wiadomości i umiejętności ukształtował się na poziomie 5,2 %. Ubytek ten nastąpił pomimo tego, że stwarzane okazje edukacyjne były nadal prowadzone metodami aktywizującymi i odbywało się utrwalanie poprzez powracanie do poznanych treści.
Wyniki z grupy K przedstawia poniższa tabela.
Tabela 16. Wyniki pomiaru końcowego i dystansowego grupy K

Liczba dzieci
Maksymalna liczba punktów
Uzyskana liczba punktów
% osiągnięć
Pomiar końcowy
20
460
397
86,3
Pomiar dystansowy
20
460
350
76,1

-
-
47
10,2
Źródło: obliczenia własne
Wykres 13. Porównanie wyników pomiaru końcowego i dystansowego grupy E i K

Z przedstawionych tabel i wykresu wynika, że ubytek w wiadomościach i umiejętnościach jest niemal dwukrotnie większy w grupie K. W grupie tej stwarzane sytuacje edukacyjne były prowadzone metodami tradycyjnymi, co spowodowało szybsze zapomnienie.
Podsumowując można więc powiedzieć, że kolejna hipoteza okazała się słuszna.
  Z przedstawionych powyżej wyników i własnych obserwacji można też wyciągnąć następujące wnioski:
1. Trwałość wiadomości i umiejętności sprzyja stosowaniu metod problemowych oraz atrakcyjnych dla dzieci form okazji edukacyjnych.
2. Większą trwałość posiadają wiadomości i umiejętności zdobyte w praktycznym działaniu.
3. Trwalszemu zapamiętaniu służy utrwalanie i powracanie do nowych treści.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.