Młodzież w okresie dorastania dokonuje odkrycia świata
psychicznego. Obok zainteresowania światem
zewnętrznym pojawiają się zainteresowania własnym wnętrzem: przeżyciami i
doznaniami psychicznymi. Nastolatki interesują się cechami własnej osobowości,
porównują się z innymi ludźmi – szukają też własnej indywidualności. Dokonuje
się nich zmiana w stosunku do otoczenia.
Występuje
również wzrost krytycyzmu, przeradzającego się często w superkrytycyzm: istnieje potrzeba oceniania wszystkiego i
wszystkich, często bez jakichkolwiek okoliczności łagodzących. Pojawiają się
także tendencje samo - wychowawcze: młodzież pragnie dorównać uznanym przez
siebie wzorcom, pracuje nad zdobyciem takich właściwości, które pozwolą jej
zbliżyć się do ideału.
Bardzo
ważne dla tego okresu jest budowanie światopoglądu: młodzież przyswaja sobie
normy i prawidła życia społecznego, poszukuje sensu i kierunku życia. Stąd
próby rewizji dotychczasowych postaw. W tym okresie wzrasta potrzeba zajęcia
osobistej postawy wobec problemów religijnych. Zasady postępowania przejmowane
od dorosłych dla dziecka posiadały wartość bezwzględną, opartą na autorytecie
rodziców. Dziecko przejmowało prawdy o religii, wierze bezkrytycznie. Obecnie
sprawdza się ich słuszność.
Dokonuje
się w tym okresie decydująca rozprawa między własnym „ja” a otoczeniem, a także
Bogiem. Młodzież w okresie dorastania może tylko stopniowo ustalać swoje
pojęcia religijne, przyswaja sobie najpierw fragmenty przekazywanych jej prawd
i pojęć. Chodzi o właściwe pojmowanie
Boga, religii, następuje więc odrzucenie magicznej i autokratycznej religijności
z poprzedniego okresu – teraz chodzi o uduchowienie pojęć religijnych i całego
stosunku do Boga.
Biorąc pod uwagę sytuację życiową,
która dla młodzieży w tym okresie jest określana głównie przez status ucznia
szkolnego, należy podkreślić, że młodzież po ukończeniu szkoły podstawowej i
próbie egzaminu do szkoły średniej (co zresztą nie wszystkim się udaje),
przeżywa pewne trudności. Z klasy najstarszej
w
szkole podstawowej dostaje się do najniższej klasy w szkole średniej. Rozbijają
się nieraz wierne przyjaźnie, młodzież przeżywa rodzaj wykorzenienia, utraty
dotychczasowego zaplecza. Najważniejszym celem staje się utrzymanie w szkole
średniej i wyrobienie sobie dobrej opinii w gronie nauczycielskim. Nowe życie w
nieznanych warunkach pogłębia niepewność i chaos, płynące z psychicznego dorastania.
Po
roku pobytu w szkole średniej młodzież okazuje więcej samodzielności. Chociaż
często atakuje, przyjmuje jednak już
postawę poszukującą. Stąd wysokie wymagania, stawiane najczęściej innym ludziom
i surowa ocena ich postępowania. Młodzież na tym etapie swojego rozwoju czuje
się związana z Bogiem, nie rozumie jednak potrzeby Kościoła. Charakterystyczne
hasło w tym okresie to: „Chrystus tak, Kościół nie!”.
W wieku 18 lat (III klasa szkoły
średniej) nastolatek powoli się
uspokaja. Po nauce religii w klasie II ustają ataki na Kościół. Wyłaniają się
jednak nowe trudności. Młodzież zastanawia się teraz głębiej, filozofuje,
przeżywa nowy kryzys wiary. Wierzy w Boga, ale wobec postępu niewiary, modelu
swobodnego życia typu „carpe diem”,
popada w pewnego rodzaju poczucie niższości, że chrześcijaństwo przeżywa swój
zmierzch.
Zaczynają
się chwiać podstawy wiary: istnienie Boga, autentyczność Pisma świętego.
Zupełnie niezrozumiałym staje się problem cierpienia i niesprawiedliwości na
świecie. Ponadto wykazuje żywe zapotrzebowanie i uwrażliwienie na problematykę
egzystencjalną.
Kończąc
naukę w szkole średniej, nastolatek żyje maturą, ale równocześnie wybiega
myślami w przyszłość. Wybiera zawód lub kierunek studiów, myśli o własnej
rodzinie, widzi już swoje miejsce w społeczności ludzi dorosłych, interesuje
się i przeżywa problemy wielkiego świata, jak
wojna, głód, niesprawiedliwość społeczna, itp. Życiowo bliskie są takie
problemy, jak małżeństwo, rodzina, miłość, przyjaźń. W okresie kończenia
edukacji w zakresie szkoły średniej, młodzież bardziej może rozeznać swoje
zadanie w państwie, w Kościele, oraz rolę Kościoła w świecie.
Wielką
siłą urzekającą w tym okresie jest nauka oraz fascynacja zdobywania i
pogłębiania wiedzy. Jednocześnie istnieje potrzeba realistycznego wyjaśniania
rzeczywistości, dlatego często pojawia się problem niezgodności pomiędzy wiedzą
a wiarą.
Do tej
pory, przyjmując bezkrytycznie treści religijne (przeważnie od rodziców),
przyjmuje postawę poszukującą a nawet buntowniczą, ze względu na brak racjonalnego
wytłumaczenia tych treści.---
„Religijność” w tej pracy magisterskiej rozumiana jako podmiotowy aspekt religii; oznacza intelektualne, emocjonalno – motywacyjne i społeczne odniesienie osoby do rzeczywistości sakralnej (Sacrum)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.