ISTOTA ROZWOJU
* Sposoby ujmowania człowieka w rozwoju: (sposoby
wyjaśniania rozwoju)
1. Ontogenetyczny
Ukazywanie indywidualnej
linii rozwoju człowieka (od poczęcia do
śmierci)
2. Filogenetyczny
Ukazywanie człowieka na linii
ewolucji od niżej do wyżej zorganizowanych organizmów
3. Antropogenetyczny
Ukazywanie rodowej historii
człowieka i człowiekowatych
* Filogenetyczny- poszukiwanie podobieństw u człowieka i zwierząt
wcześniej często zwracano
uwagę na różnice między człowiekiem a zwierzętami
później: szukanie podobieństw à behawioryzm
1. Podobieństwo fizjologiczne: człowiek i szympans:
·
podobieństwo w
budowie DNA (tylko 1% różnic)
·
możliwość zarażania
się chorobami ludzkimi (żółtaczka, HIV)
·
podobieństwo w
strukturze układu nerwowego (lewopółkulowa specjalizacja w przetwarzaniu
zawołań) po urodzeniu; lewa połkula, skroń à język
2. Podobieństwo w funkcjonowaniu umysłu:
·
rozpoznawanie
siebie w lustrze dziecko od II połowy 2
r.ż.; niżej zorganizowane zwierzęta nie!
·
zdolność do
uczenia się nowego systemu znaków (język migowy)
·
rozróżnianie
mniej od więcej,
·
komunikacyjne
różnicowanie wokalizacji na podstawie charakterystyk czasowych ale = ela
badania potrzebne, bo:
1.
pokazują
różnicowanie się zachowań w toku ewolucji (różnice w zachowaniu człowieka i
zwierząt)
2.
pozwalają lepiej
zrozumieć mechanizm ludzkich zachowań (bo są one badane na niższym poziomie)
różnice między człowiekiem
a szympansem:
1.
u szympansa
zawołanie pełni funkcję impresywną i ekspresywną, a u człowieka również
deklaratywną (symboliczną)
2.
używanie gramatyki
przez człowieka
3.
już dziecko pyta o
nazwę nowopoznanego przedmiotu – silna tendencja do symbolizowania
Harry Harlow (lata 50-te XX wieku)
badania na młodych rezusów
izolacja małpiatek od matek
2 grupy: matka z materiału i
matka z drutu; obydwie matki karmiły
hipoteza: nie tylko
karmienie przez matkę wpływa na wytworzenie się przywiązania
wskaźniki: czas przebywania z
matką w ciągu doby oraz zachowanie w sytuacji zagrożenia
czas przebywania:
matka z materiału: 17-18
godzin;
matka z drutu: 1 godzina (tyle, ile poświęcały na pobieranie pokarmu)
zagrożenie: (straszydło)
matka z materiału: chroniły
się przy matce , a potem eksplorowały otoczenie (czuły się bezpiecznie)à rozwój poznawczy
matka z drutu: przywierały do
podłogi (nie szukały pomocy u matki), a po ustąpieniu zagrożenia długo się nie
podnosiły
zachowanie w dojrzałości:
matka z materiału: nie miały
kłopotów ze znalezieniem partnera, założeniem własnego stada
matka z drutu: kłopoty z
nawiązywaniem kontaktów z innymi członkami stada później
Przywiązanie jest związane z potrzebą przywierającego
kontaktu.
metoda kangurowa
J. Bowlby
zainteresował się badaniami
Harlowa;
zauważył, że dziewczynki w
domu dziecka w okresie dorastania charakteryzują się pewnymi zaburzeniami
w zakresie emocji. W wyjaśnieniu tego problemu pomogły mu badania Harlowa
w zakresie emocji. W wyjaśnieniu tego problemu pomogły mu badania Harlowa
w okresie wczesnego
dzieciństwa nie wytworzyło się u nich przywiązanie matka - dziecko
à stworzenie teorii przywiązania
+ badania Ainsworth
* Antropogenetyczny
Człowiekowate
pochodzą od driopiteków, które pojawiły się ponad 3 miliony lat temu
Formy
człowiekowatych:
1. Australopitek - 1,7 mln
lat temu:
dwunożny chód, uzębienie bez
kłów (roślinożercy), spionizowany profil twarzy (zwierzęta – poziomy profil
twarzy), mała mózgoczaszka, stosuje prymitywne narzędzia (kamień)
2. Pitekantropus - 250
tys. lat temu:
wały nadoczodołowe, używana
żuchwa (mięsożerny), budowa tułowia i kończyn, postawa niemal taka sama jak
u człowieka współczesnego, posługiwał się narzędziami, myślistwo, odkrył ogień, większa mózgoczaszka
u człowieka współczesnego, posługiwał się narzędziami, myślistwo, odkrył ogień, większa mózgoczaszka
3. Człowiek Neandertalski
- 50 tys. lat temu:
pochyłe czoło, duża puszka mózgowa,
uprawiał myślistwo, zbieractwo, znał ogień, stosował odzież, rytuał grzebania
zmarłych;
4. Człowiek współczesny
Zmiany objętości mózgu:
australopitek 500 cm3
pitekantropus 1000 cm3
człowiek neandertalski 1400
cm3
człowiek współczesny 1350 g
od człowieka neandertalskiego
– posługiwanie się symbolami, symbolizacja (grzebanie zmarłych, rysunki w
jaskini Lascaux i w Cassac)
* Ontogenetyczny
Przedstawienie
jednostki na przestrzeni jej życia (np. Zosia: 6 miesięcy, 2 lata, 4 lata,
itd.)
Psychologia rozwojowa (developmental
psychology) vs. Psychologia biegu życia (life-span psychology)
Psychologia rozwojowa – dział psychologii obejmujący badania poświęcone
wyjaśnianiu wszystkich aspektów ludzkiego rozwoju od poczęcia do adolescencji,
w kategoriach zmian ilościowych (wypowiada
więcej słów)
i jakościowych (stosuje inną strategię zapamiętywania) zachodzących w poszczególnych sferach rozwoju.
i jakościowych (stosuje inną strategię zapamiętywania) zachodzących w poszczególnych sferach rozwoju.
!!! Rozwój prowadzi do pełnej
dojrzałości fizycznej (dawanie życia) i psychicznej:
• intelektualnej (zdolność do
odnoszenia korzyści z doświadczenia)
• emocjonalnej (panowanie nad
sobą, zdolność do emocjonalnej samokontroli) – dziecko nie umie się wyhamować
• społecznej (gotowość do
opanowania i samodzielnego pełnienia przypisanych ról) np. roli matki
Proces
rozwojowy ma charakter progresywny!
Psychologia biegu życia -
dział psychologii obejmujący badania zjawisk rozwojowych w trakcie całego
cyklu życiowego, od poczęcia
do śmierci.
Zmiany rozwojowe ujmowane są
w kategoriach zadań, celów życiowych, pełnionych przez jednostkę
ról rodzinnych i zawodowych
oraz uczestniczenia przez nią w wydarzeniach życiowych.
Proces rozwoju jest wynikiem
zdarzeń losowych, społecznych, historycznych, typowych dla danej
generacji. (np. pokolenie Kolumbów, pokolenie JP2)
(Konieczne jest uwzględnienie
generacji/kohort w badaniach rozwojowych)
Rozwój
prowadzi do układania się ze światem; zmiany rozwojowe mają znaczenie
adaptacyjne.
* Co to znaczy, że człowiek rozwija się?
Elizabeth Hurlock - zmiany rozwojowe
można opisać, stosując 4 rodzaje wskaźników:
WSKAŹNIK
|
SFERA
FIZYCZNA
|
SFERA
PSYCHICZNA
|
WZROSTU
|
masa ciała, wysokość
|
zasób słów
1 rok życia – 4-5 słów
6 lat – 4500 słów
|
PROPORCJI
|
stosunek głowy do długości
ciała
W okresie prenatalnym w 2 miesiącu –
głowa = 1/2 długości ciała
U noworodka – 1/4
U dorosłego – 1/8
|
formy aktywności - praca, nauka,
zabawa
najpierw dominuje zabawa, potem nauka,
a ostatecznie prawie sama praca |
POJAWIENIE SIĘ NOWYCH CECH
|
drugorzędne cechy płciowe
|
wyobrażenia
obrazy umysłowe pojawiają się dopiero w
II poł. 2 r.ż.
|
ZANIKANIE CECH STARYCH
|
zęby mleczne
|
synkretyzm spostrzegania
= nieumiejętność odróżniania figury od
tła, traktowanie wszystkiego jako
całość; zanika ok. 9 m.ż
|
* Zmiana rozwojowa
Zmiana
rozwojowa jest funkcją czasu.
Z
= f[(stan w T-2) - (stan w T-1)]
Zmiana
rozwojowa to różnica w stanie danego obiektu lub organizacji struktury
psychicznej
obserwowana z biegiem czasu.
Wyraża się różnicą między stanem aktualnym a stanem wcześniejszym.
(ale nie każda zmiana jest zmianą
rozwojową – np. choroba)
Zmiana rozwojowa jest:
• jednokierunkowa
(progresywna), zmierza ku czemuś lepszemu,
doskonalszemu
• trwała,
nieodwracalna, gdy dziecko zaczęło
już chodzić, to nie przestanie, będzie tylko lepiej
• prowadzi
do uniwersalnie uporządkowanej sekwencji zmian ukierunkowanych na osiągnięcie
określonego
celu końcowego, zmiana rozw. = moment w
sekwencji zmian; pewien etap, który prowadzi do określonego celu
! Rozwój jest procesem zmian, zasadniczo
ukierunkowanych progresywnie, dotyczących różnych sfer rozwijającej się
jednostki.
!!! Rodzaje zmian rozwojowych:
1. zmiany
uniwersalne - powszechnie występujące w
rozwoju każdego człowieka w określonym wieku
2. zmiany
wspólne - charakterystyczne dla grupy
osób podzielających wspólne doświadczenia (np.
bliźnięta jednojajowe zaczynają mówić później)
3. zmiany
indywidualne - specyficzne dla danej
jednostki (różnice indywidualne – dzieci
zaczynają mówić między 9 a
20 miesiącem życia)
!!! Formy zmian rozwojowych (Flavell):
1. Dodawanie - kumulowanie
się kolejnych zmian
Np. kumulowanie się zmian
krzywizn kręgosłupa (lordoza szyjna + lordoza lędźwiowa à S-waty kształt kręgosłupa)
2. Substytucja - stan
wcześniejszy zastępowany jest w części lub całości przez stan późniejszy
Np. mówienie zastępuje
gaworzenie
3. Modyfikacja - stan
późniejszy powstaje w wyniku różnicowania się stanu wcześniejszego
Np. budowanie znaczeń –modyfikowanie znaczeń à z czasem dziecko odkrywa cechy abstrakcyjne
obiektów, najpierw znaczenie słowa oparte jest na cechach konkretnych (
tworzenie znaczenie słowa pies hau hau =małe
i brązowe (bo takiego
psa ma w domu) – a potem rozciąga
tę nazwę na inne, następnie pies jako rodzaj zwierzęcia itd., potem różnicuje
nazwy zwierząt, gatunki psów)
4. Inkluzja - stan
wcześniejszy wchodzi w pewnym stopniu zmodyfikowany w stan późniejszy
(np. dodawanie – wykonywane w przedszkolu (dokładanie),
a dodawanie na maturze (logiczne dodawanie) = to samo tylko bardziej
skomplikowane)
5. Mediacja - stan
wcześniejszy pośredniczy w powstawaniu stanu nowego, bardziej
zaawansowanego, np. operacja klasyfikowania
(klasyfikowanie
– czynność umysłowa polegająca na tworzeniu grup obiektów wg podobieństwa, najpierw dziecko tworzy takie grupy
na podstawie jednej cechy, ok. 5 rż klasyfikuje ze względu na 2 kryteria,
później klasyfikacja hierarchiczna)
Psychologowie
różnie charakteryzują rozwój
* jako proces ciągłych
zmian
rozwój ciągły
* jako chodzenie po stopniach
rozwój stadialny, skokowy
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.