CZYNNIKI ROZWOJU
H. D. Smidt (1970) – analiza kondycjonalna
(tj. analiza warunków, w których zachodzi rozwój) i analiza
kauzalna (tj. nacisk na
bezpośrednie przyczyny rozwoju; wyznaczniki).
|
ZEWNĘTRZNE
|
WEWNĘTRZNE
|
WARUNKI
|
ŚRODOWISKO
|
ANATOMICZNO – FIZJOLOGICZNE[ES1]
|
WYZNACZNIKI
|
AKTYWNOŚĆ WŁASNA
|
Koncepcje mogą brać pod uwagę wszystkie wyznaczniki
lub tylko jeden wyznacznik, np. wg Szumana najważniejszym wyznacznikiem rozwoju
jest aktywność własna jednostki, a w odniesieniu do pewnych cech
dziedzicznych ważne są zadatki anatomiczno – fizjologiczne (np.: choroby
somatyczne).
ANALIZA
KONDYCJONALNA
[warunki wewn.]
BIOLOGICZNE UWARUNKOWANIA
ROZWOJU
Dziedzictwo genetyczne –
1.
gatunkowe
[czynności filogenetyczne specyficzne dla człowieka:
·
chodzenie na 2 nogach w pozycji wyprostowanej,
·
różnicowanie schematu twarzy ludzkiej]
2.
indywidualne
[przekazywane w wyposażeniu genetycznym; odpowiada za:
·
cechy fizyczne – wzrost, kolor oczu, skłonność
do otyłości
·
cechy psychiczne – inteligencja, wyobraźnia
wzrokowa
·
pewne zachowania patologiczne – alkoholizm,
schizofrenia, anoreksja
BADANIA NAD
ODZIEDZICZALNOŚCIĄ INTELIGENCJI:
60-80%
1. badania
nad rodziną (badania korelacyjne),
2. badania
nad bliźniętami (jedno i dwujajowymi),
3. badania
nad dzieci adoptowanymi i ich rodzicami.
1.
Badania nad rodziną
* Erienmeyer,
Kimiling, Jarvik (1963):
zestawienie
wyników 52 badań dot. korelacji ilorazów inteligencji o różnym stopniu
pokrewieństwa. Przy wyższym stopniu
pokrewieństwa stwierdzono wyższe wyniki korelacji.
Korelacja II ze stopniem pokrewieństwa:
bliźnięta jednojajowe 0.75[ES3]
bliźnięta dwujajowe 0.5
rodzice – dziecko 0.5
rodzeństwo 0.3
kuzyni 0.12
* Heber
(1968):
wprowadzono
manipulowanie takim wyznacznikiem rozwoju jak wychowanie.
Niezależnie
od warunków II dzieci był wyższy od II matki. Natura dąży do przeciętności,
średniego wyniku à
85 < IQ < 115
Modyfikujący
wpływ środowiska: II w grupie z opiekunką > II bez opiekunki
Stwierdzono modyfikujący wpływ środowiska
na iloraz inteligencji oraz przesuwanie się wyników w kierunku przeciętnego
ilorazu inteligencji w populacji.
2. Badania
bliźniąt
à prowadzono setki badań od 1924 roku
* Eysenck & Prell (1951):
stwierdzono wyższe korelacje ilorazu
inteligencji u bliźniąt jednojajowych (0,89) w porównaniu z dwujajowymi (0,66).
* Scarr
– Salapatek (1971):
badania bliźniąt wychowanych w środowiskach o
różnym statusie społeczno – ekonomicznym.
Lepsze warunki sprzyjają ujawnieniu się
różnic indywidualnych.
warunki
korzystne: intensywny rozwój, wykorzystany potencjał rozwojowy
warunki
niekorzystne: nie ujawniają się różnice, są ukryte
* Petrill (2001):
odziedziczalność w przypadku
wysokich ilorazów inteligencji wydaje się być wyższa niż w przypadku niskich
ilorazów inteligencji.
* Buchard (1988):
badania bliźniąt jedno- i dwujajowych wychowywanych oddzielnie.
Okazało się, że znacznie wyższe wyniki korelacji uzyskano u jednojajowych
bliźniąt (…)
3. Badania dzieci adoptowanych à bardzo dużo badań od 1928 roku
* Honzig (1957):
zbieżność
ilorazów inteligencji dzieci i ich rodziców biologicznych wyższa w porównaniu z
korelacją ilorazu inteligencji dzieci i ich rodziców adopcyjnych.
*
Capron, Duyme (1989):
–
średni iloraz inteligencji dzieci adopcyjnych przez rodziców o wysokim statusie
społeczno – ekonomicznym był wyższy niż w przypadku rodziców o niskim SES.
– dzieci, których rodzice biologiczni mieli wysoki SES,
miały wyższe II
–
szkolne niepowodzenia (…)
*
Dasen P. (1972): natura czy kultura?
badania
dzieci w wieku 6 – 12 miesięcy z plemienia Baule w Afryce i z Paryża.
Badania
potwierdziły przechodzenie przez te same etapy w rozwoju inteligencji (takie
same wykonywanie czynności, takie same błędy)
Czynniki
kulturowe wpływają na tempo zmian rozwojowych. (w Afryce – szybsze tempo
rozwoju, bo dzieci mają kontakt z różnorodnymi bodźcami – noszenie
dzieci w chuście, karmienie na żądanie; natomiast w Europie – „dzieci sufitowe”,
karmienie na godziny) à
zmiana koncepcji wychowania
*
Buchard, 1998; Plomin, Petrill, 1997:
Stopień odziedziczalności inteligencji zmienia się w toku życia
-
w dzieciństwie –
40 %
-
we wczesnej dorosłości – 80%
-
w wieku senioralnym – 60 – 70%
WNIOSKI:
1.
Nie można wykluczyć odziedziczalności
inteligencji
2.
Poziom odziedziczenia jest modyfikowany przez
wpływy środowiskowe i edukacyjne (Heber, Scarr – Salapatek, Capron, Duyme).
3.
Im lepsze warunki środowiskowe tym wyraźniej
ujawniają się różnice indywidualne związane z genotypem (Scarr – Salapatek).
Programy
stymulujące rozwój powinny być: długotrwałe, intensywne i kompleksowe.
Wpływ
takich programów ujawnia się w zakresie osiągnięć szkolnych. Inteligencja efektywna, skrystalizowana – jest to inteligencja uzyskiwana
przez rozwiązywanie zadań, praktycznych ćwiczeń (wg Szumana).
BADANIA NAD
ODZIEDZICZALNOŚCIĄ TEMPERAMENTU
Temperament:
·
jest pewnym aspektem osobowości,
·
ujawnia się w reakcjach emocjonalnych i w
sposobie reagowania (wrażliwości) na bodźce.
- badania nad temp. szczurów, nad ich aktywnością
(szczur aktywny + szczur aktywny = szczur bardzo aktywny; szczur bierny +szczur
bierny = szczur bardzo bierny)
- temp. psa jest skorelowany z rasą
Ø Badania
H. J. Eysencka i D. B. Prela (1951):
Stwierdzono
duży udział czynnika genetycznego w zakresie ekstrawersji i neurotyczności,
wyższe wskaźniki odziedziczalności stwierdzono u mężczyzn; czynniki genetyczne
odpowiadają za 50% wariancji ekstrawersji
Ø Badania
J. C. Loehlina (1992):
Nad
wpływami środowiska i wychowania. Stwierdził, że są one niewielkie.
Ø Badania
A. H. Bussa i R. Plomina (1984):
Wszystkie
cechy temperamentu są uwarunkowane genetycznie.
Ø Badania
R. Plomina i In. (1998):
Najwyższy
wskaźnik odziedziczalności stwierdzono w zakresie emocjonalności i aktywności.
Ø Badania
J. Strelaua (1994):
Najwyższe
wskaźniki odziedziczalności stwierdzono w zakresie reaktywności emocjonalnej.
Ø J. M. Braungart, R. Plomin, J.C.
DeFris, D.W. Fuller (1992):
wpływ
czynników genetycznych na cechy temperamentalne we wczesnym dzieciństwie; wpływ
ten rośnie z wiekiem.
Ø R.
Plomin (1993), Ende (1992):
- Większe
prawdopodobieństwo u bliźniąt jednojajowych w porównaniu z dwujajowymi w
zakresie emocjonalności, aktywności, umiejętności społecznych, zahamowania
- W zakresie
wielu cech (aktywność, dominacja, lęk) korelacje są wyższe dla bliźniąt
jednojajowych
- Wraz z
wiekiem wyraźnie ujawnia się odziedziczalność temperamentu
Stałość cech temperamentalnych:
·
M. I. Riesse (1990): właściwości
temperamentalne nie ujawniają się tuż po urodzeniu. Cechy zachowania zależą wówczas
raczej od cech środowiska [ale gdy się ujawnią cechuje je stałość aż do
średniego dzieciństwa]
·
Pedlow (1993): oceny matek w zakresie
zdolności radzenia sobie, drażliwości, wytrwałości cechowała stałość w okresie
od wczesnego dzieciństwa do 8 r.ż.
·
J. Kagan (1993): stałość w okresie 4
miesiąca – 8 roku życia w pomiarach zahamowania (…)
·
J. M. Nraungart, R. Plomin, J. C. DeFries, D.
W. Fulker (1992): wpływ czynników genetycznych na cechy temperamentalne we
wczesnym dzieciństwie. Wpływ ten rośnie z wiekiem.
CECHA
|
12 mse Genet.
|
24 mse genet
|
12 mse środ.
|
24 mse środ.
|
AFEKT
|
35,0
|
48,0
|
64,0
|
48,0
|
AKTYWNOŚĆ
|
37,7
|
57,0
|
61,3
|
42,0
|
ORIENTACJA
|
40,0 <
|
47,0
|
51,0
|
52,0
|
12 a 24 miesiąc – nasila się uwarunkowanie genetyczne
12 a 24 miesiąc – środowisko odgrywa mniejszą rolę
Natura czy wychowanie ? / Natura czy
kultura? / Dojrzewanie czy uczenie?
ANALIZA
KONDYCJONALNA
[warunki zewn.]
ŚRODOWISKOWE UWARUNKOWANIA
ROZWOJU
ŚRODOWISKO
−
część otoczenia, w której człowiek żyje, która
tworzy układ czynników ekologicznych oddziałujących w sposób bezpośredni lub
pośredni na jednostkę.
RODZAJE ŚRODOWISK
1.
naturalne (woda, powietrze, ziemia etc.)
2.
społeczne (relacje międzyludzkie)
3.
kulturowe (wytwory kultury: materialne i
niematerialne).
Każde środowisko może oddziaływać na jednostkę w sposób
zamierzony i niezamierzony.
[wpływy zamierzone: podawanie
jodu; to, co się dzieje w rodzinie; określone środowisko rodzinne, edukacyjne.
wpływy niezamierzone: na
Podhalu – mała ilość jodu; obserwowanie negatywnych zachowań, np. w tramwajach;
to, co dziecko widzi w TV]
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.