poniedziałek, 31 sierpnia 2020

Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży - wykład 4

CZYNNIKI ROZWOJU

H. D. Smidt (1970) –       analiza kondycjonalna (tj. analiza warunków, w których zachodzi rozwój) i analiza
                                         kauzalna (tj. nacisk na bezpośrednie przyczyny rozwoju; wyznaczniki).



ZEWNĘTRZNE
WEWNĘTRZNE

WARUNKI
ŚRODOWISKO
ANATOMICZNO – FIZJOLOGICZNE[ES1] 

WYZNACZNIKI

AKTYWNOŚĆ WŁASNA


Koncepcje mogą brać pod uwagę wszystkie wyznaczniki lub tylko jeden wyznacznik, np. wg Szumana najważniejszym wyznacznikiem rozwoju jest aktywność własna jednostki, a w odniesieniu do pewnych cech dziedzicznych ważne są zadatki anatomiczno – fizjologiczne (np.: choroby somatyczne).


ANALIZA KONDYCJONALNA
[warunki wewn.]
BIOLOGICZNE UWARUNKOWANIA ROZWOJU

Dziedzictwo genetyczne –
1.       gatunkowe
[czynności filogenetyczne specyficzne dla człowieka:
·         chodzenie na 2 nogach w pozycji wyprostowanej,
·         różnicowanie schematu twarzy ludzkiej]

2.       indywidualne
[przekazywane w wyposażeniu genetycznym; odpowiada za:
·         cechy fizyczne – wzrost, kolor oczu, skłonność do otyłości
·         cechy psychiczne – inteligencja, wyobraźnia wzrokowa
·         pewne zachowania patologiczne – alkoholizm, schizofrenia, anoreksja


BADANIA NAD ODZIEDZICZALNOŚCIĄ INTELIGENCJI:  60-80%

1.      badania nad rodziną (badania korelacyjne),
2.      badania nad bliźniętami (jedno i dwujajowymi),
3.      badania nad dzieci adoptowanymi i ich rodzicami.
        
         1.   Badania nad rodziną

          * Erienmeyer, Kimiling, Jarvik (1963):
zestawienie wyników 52 badań dot. korelacji ilorazów inteligencji o różnym stopniu pokrewieństwa. Przy wyższym stopniu pokrewieństwa stwierdzono wyższe wyniki korelacji.

Korelacja II ze stopniem pokrewieństwa:
bliźnięta jednojajowe 0.75[ES3] 
bliźnięta dwujajowe 0.5
rodzice – dziecko 0.5
rodzeństwo 0.3
kuzyni 0.12


 * Heber (1968):
wprowadzono manipulowanie takim wyznacznikiem rozwoju jak wychowanie.

Niezależnie od warunków II dzieci był wyższy od II matki. Natura dąży do przeciętności, średniego wyniku à 85 < IQ < 115
Modyfikujący wpływ środowiska: II w grupie z opiekunką > II bez opiekunki

Stwierdzono modyfikujący wpływ środowiska na iloraz inteligencji oraz przesuwanie się wyników w kierunku przeciętnego ilorazu inteligencji w populacji.


2.       Badania bliźniąt   à prowadzono setki badań od 1924 roku

                * Eysenck & Prell (1951):
stwierdzono wyższe korelacje ilorazu inteligencji u bliźniąt jednojajowych (0,89) w porównaniu z dwujajowymi (0,66).

   * Scarr – Salapatek (1971):
   badania bliźniąt wychowanych w środowiskach o różnym statusie społeczno – ekonomicznym.
 Lepsze warunki sprzyjają ujawnieniu się różnic indywidualnych.
                   warunki korzystne: intensywny rozwój, wykorzystany potencjał rozwojowy
                   warunki niekorzystne: nie ujawniają się różnice, są ukryte
                * Petrill (2001):
odziedziczalność w przypadku wysokich ilorazów inteligencji wydaje się być wyższa niż w przypadku niskich ilorazów inteligencji.

* Buchard (1988):
badania bliźniąt jedno- i dwujajowych wychowywanych oddzielnie. Okazało się, że znacznie wyższe wyniki korelacji uzyskano u jednojajowych bliźniąt (…)


3.   Badania dzieci adoptowanych     à bardzo dużo badań od 1928 roku

* Honzig (1957):
zbieżność ilorazów inteligencji dzieci i ich rodziców biologicznych wyższa w porównaniu z korelacją ilorazu inteligencji dzieci i ich rodziców adopcyjnych.

* Capron, Duyme (1989):
– średni iloraz inteligencji dzieci adopcyjnych przez rodziców o wysokim statusie społeczno – ekonomicznym był wyższy niż w przypadku rodziców o niskim SES.
– dzieci, których rodzice biologiczni mieli wysoki SES, miały wyższe II
– szkolne niepowodzenia (…)

         * Dasen P. (1972):   natura czy kultura?
         badania dzieci w wieku 6 – 12 miesięcy z plemienia Baule w Afryce i z Paryża.
Badania potwierdziły przechodzenie przez te same etapy w rozwoju inteligencji (takie same wykonywanie czynności, takie same błędy)
Czynniki kulturowe wpływają na tempo zmian rozwojowych. (w Afryce – szybsze tempo rozwoju, bo dzieci mają kontakt z różnorodnymi bodźcami – noszenie dzieci w chuście, karmienie na żądanie; natomiast w Europie – „dzieci sufitowe”, karmienie na godziny) à zmiana koncepcji wychowania
        
         * Buchard, 1998; Plomin, Petrill, 1997:
         Stopień odziedziczalności inteligencji zmienia się w toku życia
- w dzieciństwie                          – 40 %
- we wczesnej dorosłości        – 80%
- w wieku senioralnym             – 60 – 70%


       WNIOSKI:
1.    Nie można wykluczyć odziedziczalności inteligencji
2.    Poziom odziedziczenia jest modyfikowany przez wpływy środowiskowe i edukacyjne (Heber, Scarr – Salapatek, Capron, Duyme).
3.    Im lepsze warunki środowiskowe tym wyraźniej ujawniają się różnice indywidualne związane z genotypem (Scarr – Salapatek).


Modyfikujący wpływ na genotyp mają oddziaływania wychowawcze.   [ES4] 
Programy stymulujące rozwój powinny być: długotrwałe, intensywne i kompleksowe.
Wpływ takich programów ujawnia się w zakresie osiągnięć szkolnych. Inteligencja efektywna, skrystalizowana – jest to inteligencja uzyskiwana przez rozwiązywanie zadań, praktycznych ćwiczeń (wg Szumana).


BADANIA NAD ODZIEDZICZALNOŚCIĄ TEMPERAMENTU

Temperament:
·         jest pewnym aspektem osobowości,
·         ujawnia się w reakcjach emocjonalnych i w sposobie reagowania (wrażliwości) na bodźce.

- badania nad temp. szczurów, nad ich aktywnością (szczur aktywny + szczur aktywny = szczur bardzo aktywny; szczur bierny +szczur bierny = szczur bardzo bierny)
- temp. psa jest skorelowany z rasą


Ø Badania H. J. Eysencka i D. B. Prela (1951):
Stwierdzono duży udział czynnika genetycznego w zakresie ekstrawersji i neurotyczności, wyższe wskaźniki odziedziczalności stwierdzono u mężczyzn; czynniki genetyczne odpowiadają za 50% wariancji ekstrawersji

Ø Badania J. C. Loehlina (1992):
Nad wpływami środowiska i wychowania. Stwierdził, że są one niewielkie.

Ø Badania A. H. Bussa i R. Plomina (1984):
Wszystkie cechy temperamentu są uwarunkowane genetycznie.

Ø Badania R. Plomina i In. (1998):
Najwyższy wskaźnik odziedziczalności stwierdzono w zakresie emocjonalności i aktywności.

Ø Badania J. Strelaua (1994):
Najwyższe wskaźniki odziedziczalności stwierdzono w zakresie reaktywności emocjonalnej.

Ø J. M. Braungart, R. Plomin, J.C. DeFris, D.W. Fuller (1992):
wpływ czynników genetycznych na cechy temperamentalne we wczesnym dzieciństwie; wpływ ten rośnie z wiekiem.
Ø R. Plomin (1993), Ende (1992):
- Większe prawdopodobieństwo u bliźniąt jednojajowych w porównaniu z dwujajowymi w zakresie emocjonalności, aktywności, umiejętności społecznych, zahamowania
- W zakresie wielu cech (aktywność, dominacja, lęk) korelacje są wyższe dla bliźniąt jednojajowych
- Wraz z wiekiem wyraźnie ujawnia się odziedziczalność temperamentu

Stałość cech temperamentalnych:
·      M. I. Riesse (1990): właściwości temperamentalne nie ujawniają się tuż po urodzeniu. Cechy zachowania zależą wówczas raczej od cech środowiska [ale gdy się ujawnią cechuje je stałość aż do średniego dzieciństwa]

·      Pedlow (1993): oceny matek w zakresie zdolności radzenia sobie, drażliwości, wytrwałości cechowała stałość w okresie od wczesnego dzieciństwa do 8 r.ż.

·      J. Kagan (1993): stałość w okresie 4 miesiąca – 8 roku życia w pomiarach zahamowania (…)


·      J. M. Nraungart, R. Plomin, J. C. DeFries, D. W. Fulker (1992): wpływ czynników genetycznych na cechy temperamentalne we wczesnym dzieciństwie. Wpływ ten rośnie z wiekiem.


CECHA

12 mse Genet.
24 mse genet
12 mse środ.
24 mse środ.
AFEKT
35,0
48,0
64,0
48,0
AKTYWNOŚĆ
37,7
57,0
61,3
42,0
ORIENTACJA
40,0 <
47,0
51,0
52,0

12 a 24 miesiąc – nasila się uwarunkowanie genetyczne
12 a 24 miesiąc – środowisko odgrywa mniejszą rolę

Natura czy wychowanie ? / Natura czy kultura? / Dojrzewanie czy uczenie?


ANALIZA KONDYCJONALNA
[warunki zewn.]
ŚRODOWISKOWE UWARUNKOWANIA ROZWOJU

ŚRODOWISKO
        część otoczenia, w której człowiek żyje, która tworzy układ czynników ekologicznych oddziałujących w sposób bezpośredni lub pośredni na jednostkę.

RODZAJE ŚRODOWISK
1.       naturalne (woda, powietrze, ziemia etc.)
2.       społeczne (relacje międzyludzkie)
3.       kulturowe (wytwory kultury: materialne i niematerialne).


Każde środowisko może oddziaływać na jednostkę w sposób zamierzony i niezamierzony.
[wpływy zamierzone: podawanie jodu; to, co się dzieje w rodzinie; określone środowisko rodzinne, edukacyjne.
wpływy niezamierzone: na Podhalu – mała ilość jodu; obserwowanie negatywnych zachowań, np. w tramwajach; to, co dziecko widzi w TV]

 [ES1] Choroby somatyczne i psychiczne
 [ES2] Poglądy, wartości
 [ES3] Najbardziej podobne wyposażenie genetyczne
 [ES4] "ulica sezamkowa" pochodzi od programu amerykańskiego dla dzieci rasy czarnej, które miały stymulować ich rozwój, aby wyrównać braki

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.