poniedziałek, 12 października 2020

Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży - wykład 5


CZYNNIKI ROZWOJU
H. D. Smidt (1970) –        analiza kondycjonalna (tj. analiza warunków, w których zachodzi rozwój) i analiza
                                         kauzalna (tj. nacisk na bezpośrednie przyczyny rozwoju; wyznaczniki).



ZEWNĘTRZNE
WEWNĘTRZNE

WARUNKI
ŚRODOWISKO
ZADATKI
ANATOMICZNO – FIZJOLOGICZNE

WYZNACZNIKI
    NAUCZANIE I WYCHOWANIE

AKTYWNOŚĆ WŁASNA



ANALIZA KONDYCJONALNA (2)
[warunki zewn.]
ŚRODOWISKOWE UWARUNKOWANIA ROZWOJU

Możliwości wpływu na biologiczne czynniki przez środowisko!


Środowisko - część otoczenia, w której człowiek żyje, która tworzy układ czynników ekologicznych oddziałujących w sposób bezpośredni lub pośredni na jednostkę.

Rodzaje środowisk
WPŁYWY NIEZAMIERZONE  à                                                                              ß  WPŁYWY ZAMIERZONE
NATURALNE
SPOŁECZNE
KULTUROWE


Czynniki, które są w powietrzu, wodzie, glebie

Np. stosunki społ.,
instytucje; liczba
osób, z którymi jednostka
wchodzi w kontakt; rola dziecka w grupie; to, co dziecko ogląda w TV

Dobra kultury (materialne
i duchowe) - system norm i wartości


                       Typy środowisk mogą oddziaływać w sposób zamierzony lub nie na jednostkę.
Środowiskowe uwarunkowania rozwoju -  3 sposoby ujmowania:
1.       Rolę środowiska w rozwoju można ujmować w kategoriach wpływów wywołujących określone skutki w rozwijającej się jednostce à  jakie środowisko takie dziecko/człowiek
2.       Psychologia ekologiczna wskazuje na potrzebę analizowania zachowań jednostki
w kontekście środowiska ujmowanego systemowo à takie dziecko/człowiek jakie są jego działania w środowisku
3.       Psychologia poznawcza zwraca uwagę na rolę wewn. modeli doświadczenia jednostki
w postrzeganiu środowiska. Ważne nie są same zdarzenia, ale ich interpretacja à takie dziecko/człowiek jaka jego interpretacja środowiska


         1. PIERWSZE PODEJŚCIE - jakie środowisko takie dziecko/człowiek
 Badania prowadzone do lat 60; zestawiano dwa środowiska - rodzinne i instytucjonalne.

Rodzaj kontaktu osoby dorosłej z małym dzieckiem w rodzinie i żłobku
(na podst. badań M. Jacuńskiej - Iwińskiej, 1963)
Kategorie zachowań dorosłego
Rodzina
Żłobek
Zbliżanie się do dziecka [ES1] 
9,6
41,8
Kontakt przedmiotowy
11,3
12,3
Relacje zabawowe
14,7
2,8
Reakcje głosowe
57
34,8
Życzliwość i zainteresowanie
7,3
8,3


różnice w środowisku à różnice w zachowaniu dziecka:
Formy aktywności dziecka
Kategorie zachowań dziecka
Rodzina
Żłobek
Aktywność ukierunkowana
do przedmiotów / do osób
celowa, zamierzona
1/2[ES2]
1/4
Aktywność nieukierunkowana
ssanie kciuka, kiwanie się (stereotypowy charakter czynności)
Powtarzane zachowania bez celu
1/4
2/3
Aktywność wolicjonalno- emocjonalna
ekspresja emocji
¼
1/8

        W aktywności wolicjonalno-emocjonalnej ważny jest nie tylko aspekt ilościowy, ale również jakościowy:
- RADOŚĆ, której przejawem jest śmiech. Śmiech o charakterze społecznym występował przede  wszystkim w rodzinie. W żłobku dzieci częściej się uśmiechały, mniej śmiały.
- KRZYK: W żłobku często głośny krzyk alarmujący. W rodzinie - najpierw postękiwanie, potem krzyk  w przypadku braku reakcji [rodzice reagowali na delikatne zgłoszenia ze strony dziecka; w żłobku – reakcja opiekunów tylko na wyraźne sygnały]
à zaburzenia rozwoju częściej w żłobku!

Rodzaje zaburzeń rozwoju
(na podst. badań M. Przetacznik – Gierowskiej , 1963)

Dom Małego Dziecka
Żłobek
2 r.ż.
-Opóźnienia w lokomocji
-Ubogi zakres doświadczeń 
                   czuciowo-ruchowych
-Skłonność do negatywnych stanów
                   emocjonalnych
-Bierność  
Brak zakłóceń w rozwoju                                 
                                     umysłowym
1 .Zahamowania emocjonalne
    Słaba ekspresja emocjonalna
2 .Bierność
    Aktywność pozorna

3 r.ż.
-Opóźnienia w rozwoju mowy (ubogi słownik, agramatyczna, autonomiczna mowa, słabe rozumienie poleceń)
-Zaburzenia sfery emocjonalnej (nadpobudliwość, negatywizm, agresja, brak przywiązania emocjonalnego)
-Niskie osiągnięcia w rozwoju mowy
-Dłużej utrzymuje się manipulacja pierwotna i synkretyzm spostrzegania
-Lepsza samoobsługa J



Dom Małego Dziecka - więcej sfer zaburzonych, bardziej rozległe zaburzenia!
Zaburzenia rozwojowe zależą od środowiska instytucjonalnego; zaburzenia pogłębiają się w czasie (gdy np. dziecko jest w Domu Małego Dziecka)
               

        2. DRUGIE PODEJŚCIE - takie dziecko/człowiek jakie są jego działania w środowisku
        Badania - Barker i Wright, 1965
Paradygmat psychologii ekologicznej
Jednostka żyje w środowisku i jednocześnie stanowi środowisko dla innych.
Zachowanie jednostki jest wynikiem powiązań cech wewnętrznych i środowiska.
Rozpatruje się zachowania molarne, które mają znaczenie dla jednostki w jej naturalnym środowisku.
Środowisko ujmowane jest systemowo, a nie jako zestaw pojedynczych bodźców.
Zachowanie jednostki zależy w dużym stopniu od miejsca, w którym się znajduje. Wzory zachowań są typowe dla ośrodków aktywności.
Zachowanie jednostki należy ujmować w systemie powiązań jednostka x środowisko.
Psychologia ewolucyjna zajmuje się nie tylko jawnymi zachowaniami jednostki, ale i jej subiektywnym odbiorem środowiska (obrazem  środowiska).
Interwencja psychologiczna skierowana jest także nie na jednostkę, ale na cały system relacji, w których jednostka funkcjonuje.

Składniki ośrodka aktywności
(Barker, Wright)

Ludzie
Element konieczny;  liczba osób, [ES3] hierarchia, satysfakcja dla członków
Zachowania
Według ustalonego wzorca (ustalonego społecznie)
Przedmioty
Tendencja do stabilizacji kształtu i układu [ES4] 
 
à koncepcja Bronfenbrennera (psycholog ekologiczny):

1. W centrum środowiska rozwijająca się jednostka
2. Mikrosystem: najbliższa rodzina, szkoła, przedszkole, okolica, plac zabaw à jednostka w nich bezpośrednio działa. W każdym mikrosystemie: określone role społeczne, wzory aktywności, relacje
3. Mezosystem - relacje między mikrosystemami (system mikrosystemów)
4. Egzosystem - przyjaciele i sąsiedzi, dalsza rodzina, instytucje (miejsce pracy rodziców, przychodnia lekarska); nie oddziałuje bezpośrednio na dziecko – oddziałuje poprzez mikrosystem (np. matka dowiaduje się od lekarza, jakie tabletki podawać dziecku)
5. Makrosystem - zwyczaje, wartości, prawa; nie oddziałuje bezpośrednio na dziecko – tylko poprzez rodziców
ŚRODOWISKO RODZINNE
– jest to złożony system bodźców fizycznych (przedmioty), społecznych (osoby wchodzące w interakcje) oraz kulturowych (normy, wartości, tradycje).
Rodzina oddziałuje na jednostkę w sposób trwały i silny przez blisko 20 lat.
Rodzina jest całością, a nie sumą elementów.
Rodzina jest środowiskiem dynamicznym i zmiennym (np. zmiany naturalne; zmiany nietypowe – śmierć, rozwód, choroba).
Rodzina wchodzi w relacje z innymi mikrosystemami oraz podlega wpływom innych subsystemów (egzosystem, makrosystem).

Rodzina w relacjach z innymi systemami:

1.       rodziny o granicach sztywnych i zamkniętych (izolujące się od innych systemów) L
                     - wyodrębnia się
                     - niepodatna na wpływy
2.       rodziny o granicach przepuszczalnych (poddawanie się wpływom otoczenia) L
                     - brak własnej tożsamości
3.       rodziny o granicach półprzepuszczalnych J
                                      - zachowanie tożsamości rodziny przy jednoczesnym stwarzaniu możliwości
                                            wymiany z otoczeniem
 
Wymiary funkcjonowania rodziny

spójność – więzi emocjonalne między członkami rodziny oraz stopień autonomiczności jej członków

adaptacyjność     zdolność do zmiany struktury ról, reguł

komunikacja – warunkuje właściwe funkcjonowanie rodziny


      Koncepcja związku sposobu wychowania w rodzinie, rodzaju języka i sposobu komunikowania się z kariera szkolną ucznia
(Badania B. Bersteina)

Rodziny pozycyjne
(rekrutują się z working class)
Rodziny osobowe
(rekrutują się z middle class)
- dozwolone są ………..
- rodzice wykonują nieskomplikowane prace, nie pełnią funkcji kierowniczych
- stosują niestabilny system nagród i kar; używają nakazów i zakazów do kontroli zachowania (imperatywny typ kontroli)
- w małym stopniu organizują proces wychowania
- wyznaczanie ról i zadań zależy do właściwości danej osoby
- rodzice stosują stały typ kontroli à kontrola apelatywna (~wyjaśnianie)
- rodzice świadomie organizują proces wychowania
Język publiczny
Język formalny
- używanie dużej ilości środków niewerbalnych (gesty, miny, intonacja) w komunikowaniu się; zastępują środki językowe
- mówienie o przedmiotach i zdarzeniach konkretnych; brak problematyzacji wypowiedzi; brak sądów ogólnych
- brak wyjaśniania zdarzeń; podawania przyczyn i uzasadnień
- brak poruszania problemów natury moralnej; brak zaznaczania ocen
- proste, krótkie wypowiedzi; uboga składnia; niewielka liczba przymiotników i przysłówków
- używanie słów w znaczeniach indywidualnych

à brak umiejętności komunikowania się z nauczycielami
à utrudnienia w nauce szkolnej
à kłopoty w karierze życiowej

ZAMKNIĘTY SYSTEM KOMUNIKACYJNY
- gesty pełnią rolę środków uzupełniających wypowiedzi językowe
- mówi się o osobach
- wiele wypowiedzi o charakterze ogólnym; problematyzacja wypowiedzi; opinie są uzasadniane
- bogata składnia, dużo przymiotników i przysłówków; używanie słów w znaczeniach ustalonych społecznie

OTWARTY SYSTEM KOMUNIKACYJNY

              
3.TRZECIE  PODEJŚCIE  -  takie dziecko/człowiek jaka jego interpretacja środowiska                                     
Ujmowanie roli środowiska w psychologii poznawczej
W toku rozwoju tworzą się zbiory przypuszczeń i oczekiwań, które układają się w zorganizowane modele (zaznaczają się już w okresie prenatalnym).
Wiele modeli kształtuje się w okresie dzieciństwa.
Modele wewn. mają znaczenie dla tworzenia się obrazu rzeczywistości i obrazu samego siebie.
Modele wewn. zapewniają ciągłość zachowań. Nie są niezmienne i podlegają modyfikacji.

ŚRODOWISKO KULTUROWE
Kultura całokształt zachowań i wytworów o charakterze techniczno-użytkowym (kultura materialna) oraz zachowań i wytworów symbolicznych, nastawionych na interpretację świata i przeżywanie  wartości (kultura duchowa, symboliczna).
Kultura symboliczna spełnia funkcje kodowania, przechowywania i przekazywania ludzkich doświadczeń; dostarcza wzorów porządkowania wartości.
Kultura stanowi ważny komponent środowiska - tworzy specyficzne ludzki świat (biologiczne przygotowanie do życia w kulturze) à „ryba w wodzie, człowiek w kulturze” J (Tomasello)
Na rolę środowiska kulturowego w rozwoju zwrócili uwagę E. Durkheim, L. Levy-Bruhl, L.S. Wygotski, M. Tomasello.

Durkheim:
      -> procesy psychologiczne mają źródło w doświadczeniu historycznym społeczeństwa, a nie w cechach ludzkiego umysłu
      -> świadomość jednostkowa jest kształtowana przez formę i treść świadomości zbiorowej

Wygotski:
    -> rola symboli i znaków upośredniających procesy psychologiczne
   -> symbole i znaki = wynik rozwoju kulturowego, interakcji społ.; zmieniają się w toku rozwoju, powstają nowe  
                    => a to oznacza, że zmieniają się procesy psychologiczne
            -> !! Środowisko kulturowe jest nie tylko kontekstem, ale wyznacznikiem rozwoju
               

Zdolność do tworzenia symboli i symbolicznej transformacji dośw. traktowane są jako specyficzne właściwości ludzkiego umysłu (Cassirer, Dewey, Piaget) i stanowią ważny obszar ludzkiej aktywności. Zdolności te rozwijają się w ortogenezie.
               [„Człowiek funkcjonuje w świecie symboli i znaków, a nie w świecie przedmiotów”]

                Nośnikami specyficznych ludzkich cech i zdolności są:
è narzędzia – prowadzą do zdobywania wiedzy o właściwościach przedmiotów i o sobie samym  (kształtowanie struktury własnej osoby; bo ten, kto używa narzędzi jest sprawcą)
è systemy symboliczne – każda jednostka ludzka wdrażana jest w systemy symboliczne i uczona jest zachowań swoistych dla kultury

wiedza jest wielokrotnie transformowana -> ciągła redeskrypcja! reprezentacji

                Tory wchodzenia jednostki w kulturę:
1.       opanowanie posługiwania się narzędziami (poznanie FUNKCJI i struktury przedmiotów oraz własnych cech jako sprawcy)
np.: dziecko wie, ze but jest na nogę (funkcja), ale zakłada na odwrót (bo struktura jest poznawana później)
2.       opanowanie systemów znaków i symboli kulturowych (~opanowanie funkcji symbolicznej -> może się kształtować jedynie w warunkach oddziaływań społeczno-kulturowych)

BADANIA:  
Aleksander Łuria – badania nad grupami Kirgizów i Uzbeków (ludy żyjące w warunkach tradycyjnych).
Nie byli oni w stanie rozwiązać abstrakcyjnych problemów, ale radzili sobie w problemach konkretnych.
Po procesie uczenia języka pisanego, byli w stanie rozwiązać zadania na wyższym poziomie.
Opanowanie systemów języka prowadzi do zmian w procesach psychicznych!

! Bruner – inteligencja polega w znacznym stopniu na internalizacji narzędzi przekazywanych przez kulturę.

                Rola kultury w rozwoju:
                - źródło doświadczeń -> przekazuje (np.: teksty pisane) i generuje (to, co uzyskujemy jest podst. do        wytwarzania przez nas nowych doświadczeń) doświadczenie
- dostarcza narzędzi do opracowywania doświadczenia indywidualnego (np.: opanowanie języka: język = narzędzie do opracowywania doświadczeń)

Tomasello – autor teorii podwójnego dziedziczenia: biologiczna i kulturowa linia rozwoju
Kulturowa linia rozwoju
è socjogeneza – przejmowanie wypracowanych społecznie zachowań
       [„robię to, co mi pokazali” J]
è uczenie się kulturowe (interioryzacja = przejęcie jako własne, społecznie wypracowanych sposobów działania, które prowadzi do:
                - zachowań konwencjonalnych
               - ich przekształcania = zachowania twórcze)
       [robię to, bo uważam że tak należy]
opanowujemy zachowanie konwencjonalne, ale to co zostało do tej pory wykształcone jest podstawą do przekształceń (redyskrypcja!) -> zachowania twórcze

 [ES1]
podchodzenie, patrzenie czy wszystko ok, odchodzenie
 [ES2]
Aktywność ukierunkowana dominuje więc w rodzinie, czemu sprzyjają zabawy i mówienie do dziecka.

 [ES3]Im więcej osób, tym później jednostka jest dopuszczana do określonej aktywności, wydłuża się okres empatii.
Mało osób – dzieci są wcześniej wprowadzane do ośrodka.

 [ES4]
Klasa szkolna = te same przedmioty, tablica, ławki itd.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.