CZYNNIKI ROZWOJU
H. D. Smidt (1970) – analiza kondycjonalna (tj. analiza warunków, w których zachodzi
rozwój) i analiza
kauzalna (tj. nacisk na
bezpośrednie przyczyny rozwoju; wyznaczniki).
|
ZEWNĘTRZNE
|
WEWNĘTRZNE
|
WARUNKI
|
ŚRODOWISKO
|
ZADATKI
ANATOMICZNO – FIZJOLOGICZNE
|
WYZNACZNIKI
|
NAUCZANIE I
WYCHOWANIE
|
AKTYWNOŚĆ WŁASNA
|
ANALIZA
KONDYCJONALNA (2)
[warunki
zewn.]
ŚRODOWISKOWE
UWARUNKOWANIA ROZWOJU
Możliwości wpływu na biologiczne
czynniki przez środowisko!
Środowisko - część otoczenia, w której człowiek żyje, która tworzy układ
czynników ekologicznych oddziałujących w sposób bezpośredni lub pośredni na
jednostkę.
Rodzaje środowisk
WPŁYWY
NIEZAMIERZONE à
ß WPŁYWY ZAMIERZONE
NATURALNE
|
SPOŁECZNE
|
KULTUROWE
|
Czynniki, które są w powietrzu, wodzie, glebie
|
Np. stosunki społ.,
instytucje; liczba
osób, z którymi jednostka
wchodzi w kontakt; rola dziecka w grupie; to, co
dziecko ogląda w TV
|
Dobra kultury (materialne
i duchowe) - system norm i wartości |
Typy środowisk mogą
oddziaływać w sposób zamierzony lub nie na jednostkę.
Środowiskowe
uwarunkowania rozwoju - 3 sposoby
ujmowania:
1. Rolę
środowiska w rozwoju można ujmować w kategoriach wpływów wywołujących określone
skutki w rozwijającej się jednostce à jakie środowisko
takie dziecko/człowiek
2. Psychologia
ekologiczna wskazuje na potrzebę analizowania zachowań jednostki
w kontekście środowiska ujmowanego systemowo à takie dziecko/człowiek jakie są jego działania w środowisku
w kontekście środowiska ujmowanego systemowo à takie dziecko/człowiek jakie są jego działania w środowisku
3. Psychologia
poznawcza zwraca uwagę na rolę wewn. modeli doświadczenia jednostki
w postrzeganiu środowiska. Ważne nie są same zdarzenia, ale ich interpretacja à takie dziecko/człowiek jaka jego interpretacja środowiska
w postrzeganiu środowiska. Ważne nie są same zdarzenia, ale ich interpretacja à takie dziecko/człowiek jaka jego interpretacja środowiska
1. PIERWSZE
PODEJŚCIE -
jakie środowisko takie dziecko/człowiek
Badania prowadzone do lat 60; zestawiano dwa
środowiska - rodzinne i instytucjonalne.
Rodzaj kontaktu osoby dorosłej z małym
dzieckiem w rodzinie i żłobku
(na podst. badań M. Jacuńskiej - Iwińskiej, 1963)
Kategorie zachowań dorosłego
|
Rodzina
|
Żłobek
|
Zbliżanie się do
dziecka [ES1]
|
9,6
|
41,8
|
Kontakt przedmiotowy
|
11,3
|
12,3
|
Relacje
zabawowe
|
14,7
|
2,8
|
Reakcje
głosowe
|
57
|
34,8
|
Życzliwość i zainteresowanie
|
7,3
|
8,3
|
różnice w środowisku à różnice w zachowaniu dziecka:
Formy aktywności dziecka
Kategorie zachowań dziecka
|
Rodzina
|
Żłobek
|
Aktywność
ukierunkowana
do przedmiotów / do osób
celowa, zamierzona
|
1/2[ES2] |
1/4
|
Aktywność
nieukierunkowana
ssanie kciuka, kiwanie się (stereotypowy charakter
czynności)
Powtarzane zachowania bez celu
|
1/4
|
2/3
|
Aktywność
wolicjonalno- emocjonalna
ekspresja emocji
|
¼
|
1/8
|
W aktywności
wolicjonalno-emocjonalnej ważny jest nie tylko aspekt ilościowy, ale
również jakościowy:
- RADOŚĆ, której przejawem jest śmiech. Śmiech o
charakterze społecznym występował przede wszystkim w rodzinie. W żłobku dzieci częściej
się uśmiechały, mniej śmiały.
- KRZYK: W żłobku często głośny krzyk alarmujący. W
rodzinie - najpierw postękiwanie, potem krzyk
w przypadku braku reakcji [rodzice reagowali na delikatne
zgłoszenia ze strony dziecka; w żłobku – reakcja opiekunów tylko na wyraźne
sygnały]
à
zaburzenia rozwoju częściej w żłobku!
Rodzaje zaburzeń rozwoju
(na podst. badań M. Przetacznik – Gierowskiej , 1963)
|
Dom Małego Dziecka
|
Żłobek
|
2 r.ż.
|
-Opóźnienia w lokomocji
-Ubogi zakres doświadczeń
czuciowo-ruchowych
-Skłonność do negatywnych stanów
emocjonalnych
-Bierność
|
Brak zakłóceń w rozwoju
umysłowym
1 .Zahamowania emocjonalne
Słaba
ekspresja emocjonalna
2 .Bierność
Aktywność
pozorna
|
3 r.ż.
|
-Opóźnienia w rozwoju mowy (ubogi słownik,
agramatyczna, autonomiczna mowa, słabe rozumienie poleceń)
-Zaburzenia sfery emocjonalnej (nadpobudliwość,
negatywizm, agresja, brak przywiązania emocjonalnego)
|
-Niskie osiągnięcia w rozwoju mowy
-Dłużej utrzymuje się manipulacja pierwotna i
synkretyzm spostrzegania
-Lepsza samoobsługa J
|
Dom
Małego Dziecka - więcej sfer zaburzonych, bardziej rozległe zaburzenia!
Zaburzenia rozwojowe
zależą od środowiska instytucjonalnego; zaburzenia pogłębiają się w czasie (gdy
np. dziecko jest w Domu Małego Dziecka)
2. DRUGIE PODEJŚCIE - takie
dziecko/człowiek jakie są jego działania w środowisku
Badania - Barker i Wright, 1965
Paradygmat psychologii
ekologicznej
Jednostka żyje w środowisku i jednocześnie
stanowi środowisko dla innych.
Zachowanie jednostki jest wynikiem powiązań cech
wewnętrznych i środowiska.
Rozpatruje się zachowania molarne, które mają
znaczenie dla jednostki w jej naturalnym środowisku.
Środowisko ujmowane jest systemowo, a nie jako
zestaw pojedynczych bodźców.
Zachowanie jednostki zależy w dużym stopniu od
miejsca, w którym się znajduje. Wzory zachowań są typowe dla ośrodków
aktywności.
Zachowanie jednostki należy ujmować w systemie
powiązań jednostka x środowisko.
Psychologia ewolucyjna zajmuje się nie tylko
jawnymi zachowaniami jednostki, ale i jej subiektywnym odbiorem środowiska
(obrazem środowiska).
Interwencja psychologiczna skierowana jest także
nie na jednostkę, ale na cały system relacji, w których jednostka funkcjonuje.
Składniki ośrodka aktywności
(Barker, Wright)
Ludzie
|
Element konieczny; liczba osób, [ES3] hierarchia, satysfakcja dla członków
|
Zachowania
|
Według ustalonego
wzorca (ustalonego społecznie)
|
Przedmioty
|
Tendencja do stabilizacji
kształtu i układu [ES4]
|
à koncepcja Bronfenbrennera (psycholog ekologiczny):
1. W centrum środowiska rozwijająca się jednostka
2. Mikrosystem: najbliższa rodzina, szkoła, przedszkole, okolica, plac
zabaw à
jednostka w nich bezpośrednio działa. W każdym mikrosystemie: określone role społeczne,
wzory aktywności, relacje
3. Mezosystem - relacje między mikrosystemami (system mikrosystemów)
4. Egzosystem - przyjaciele i sąsiedzi, dalsza rodzina, instytucje (miejsce
pracy rodziców, przychodnia lekarska); nie oddziałuje bezpośrednio na dziecko –
oddziałuje poprzez mikrosystem (np. matka dowiaduje się od lekarza, jakie
tabletki podawać dziecku)
5. Makrosystem - zwyczaje, wartości, prawa; nie oddziałuje
bezpośrednio na dziecko – tylko poprzez rodziców
ŚRODOWISKO RODZINNE
– jest to złożony system bodźców fizycznych (przedmioty), społecznych
(osoby wchodzące w interakcje) oraz kulturowych (normy, wartości, tradycje).
Rodzina oddziałuje na jednostkę w sposób trwały
i silny przez blisko 20 lat.
Rodzina jest całością, a nie sumą elementów.
Rodzina jest środowiskiem dynamicznym i zmiennym
(np. zmiany naturalne; zmiany nietypowe – śmierć, rozwód, choroba).
Rodzina wchodzi w relacje z innymi
mikrosystemami oraz podlega wpływom innych subsystemów (egzosystem,
makrosystem).
Rodzina w relacjach z innymi systemami:
1.
rodziny o granicach sztywnych i zamkniętych
(izolujące się od innych systemów) L
- wyodrębnia się
- niepodatna na wpływy
2.
rodziny o granicach przepuszczalnych (poddawanie
się wpływom otoczenia) L
- brak własnej tożsamości
3.
rodziny o granicach półprzepuszczalnych J
-
zachowanie tożsamości rodziny przy jednoczesnym stwarzaniu możliwości
wymiany z otoczeniem
Wymiary funkcjonowania rodziny
spójność – więzi emocjonalne między
członkami rodziny oraz stopień autonomiczności jej członków
adaptacyjność – zdolność do zmiany struktury ról, reguł
komunikacja – warunkuje właściwe
funkcjonowanie rodziny
Koncepcja
związku sposobu wychowania w rodzinie, rodzaju języka i sposobu komunikowania
się z kariera szkolną ucznia
(Badania B.
Bersteina)
Rodziny pozycyjne
(rekrutują się z working class)
|
Rodziny osobowe
(rekrutują się z middle class)
|
- dozwolone są ………..
- rodzice wykonują nieskomplikowane prace, nie pełnią funkcji
kierowniczych
- stosują niestabilny system nagród i kar; używają nakazów
i zakazów do kontroli zachowania (imperatywny typ kontroli)
- w małym stopniu organizują proces wychowania
|
- wyznaczanie ról i zadań zależy do właściwości danej osoby
- rodzice stosują stały typ kontroli à kontrola apelatywna (~wyjaśnianie)
- rodzice świadomie organizują proces wychowania
|
Język
publiczny
|
Język
formalny
|
- używanie dużej ilości środków niewerbalnych (gesty, miny, intonacja)
w komunikowaniu się; zastępują środki językowe
- mówienie o przedmiotach i zdarzeniach konkretnych; brak
problematyzacji wypowiedzi; brak sądów ogólnych
- brak wyjaśniania zdarzeń; podawania przyczyn i uzasadnień
- brak poruszania problemów natury moralnej; brak zaznaczania ocen
- proste, krótkie wypowiedzi; uboga składnia; niewielka liczba
przymiotników i przysłówków
- używanie słów w znaczeniach indywidualnych
à brak umiejętności komunikowania się
z nauczycielami
à utrudnienia w nauce szkolnej
à kłopoty w karierze życiowej
ZAMKNIĘTY SYSTEM KOMUNIKACYJNY
|
- gesty pełnią rolę środków uzupełniających wypowiedzi językowe
- mówi się o osobach
- wiele wypowiedzi o charakterze ogólnym; problematyzacja wypowiedzi;
opinie są uzasadniane
- bogata składnia, dużo przymiotników i przysłówków; używanie słów w
znaczeniach ustalonych społecznie
OTWARTY SYSTEM KOMUNIKACYJNY
|
3.TRZECIE
PODEJŚCIE - takie
dziecko/człowiek jaka jego interpretacja środowiska
Ujmowanie roli środowiska w psychologii poznawczej
W toku rozwoju tworzą się zbiory przypuszczeń i
oczekiwań, które układają się w zorganizowane modele (zaznaczają się już w
okresie prenatalnym).
Wiele modeli kształtuje się w okresie
dzieciństwa.
Modele wewn. mają znaczenie dla tworzenia się
obrazu rzeczywistości i obrazu samego siebie.
Modele wewn. zapewniają ciągłość zachowań. Nie
są niezmienne i podlegają modyfikacji.
ŚRODOWISKO KULTUROWE
Kultura – całokształt
zachowań i wytworów o charakterze techniczno-użytkowym (kultura materialna) oraz zachowań i wytworów symbolicznych,
nastawionych na interpretację świata i przeżywanie wartości (kultura
duchowa, symboliczna).
Kultura symboliczna spełnia funkcje kodowania,
przechowywania i przekazywania ludzkich doświadczeń; dostarcza wzorów
porządkowania wartości.
Kultura stanowi ważny komponent środowiska - tworzy
specyficzne ludzki świat (biologiczne przygotowanie do życia w kulturze) à „ryba
w wodzie, człowiek w kulturze” J
(Tomasello)
Na rolę środowiska kulturowego w rozwoju
zwrócili uwagę E. Durkheim, L. Levy-Bruhl, L.S. Wygotski, M. Tomasello.
Durkheim:
-> procesy psychologiczne mają źródło w
doświadczeniu historycznym społeczeństwa, a nie w cechach ludzkiego umysłu
-> świadomość jednostkowa jest
kształtowana przez formę i treść świadomości zbiorowej
Wygotski:
-> rola symboli i znaków
upośredniających procesy psychologiczne
-> symbole i znaki = wynik rozwoju
kulturowego, interakcji społ.; zmieniają się w toku rozwoju, powstają nowe
=> a to oznacza, że
zmieniają się procesy psychologiczne
-> !! Środowisko kulturowe jest
nie tylko kontekstem, ale wyznacznikiem rozwoju
Zdolność do tworzenia symboli i symbolicznej
transformacji dośw. traktowane są jako specyficzne właściwości ludzkiego umysłu
(Cassirer, Dewey, Piaget) i stanowią ważny obszar ludzkiej aktywności. Zdolności
te rozwijają się w ortogenezie.
[„Człowiek
funkcjonuje w świecie symboli i znaków, a nie w świecie przedmiotów”]
Nośnikami specyficznych ludzkich cech i zdolności są:
è
narzędzia – prowadzą do zdobywania wiedzy o
właściwościach przedmiotów i o sobie samym
(kształtowanie struktury własnej osoby; bo ten, kto używa narzędzi jest
sprawcą)
è
systemy symboliczne – każda jednostka ludzka
wdrażana jest w systemy symboliczne i uczona jest zachowań swoistych dla
kultury
wiedza jest
wielokrotnie transformowana -> ciągła redeskrypcja! reprezentacji
Tory
wchodzenia jednostki w kulturę:
1.
opanowanie posługiwania się narzędziami
(poznanie FUNKCJI i struktury przedmiotów oraz własnych cech jako sprawcy)
np.:
dziecko wie, ze but jest na nogę (funkcja), ale zakłada na odwrót (bo struktura
jest poznawana
później)
2.
opanowanie systemów znaków i symboli kulturowych
(~opanowanie funkcji symbolicznej -> może się kształtować jedynie w
warunkach oddziaływań społeczno-kulturowych)
BADANIA:
Aleksander Łuria – badania nad grupami Kirgizów i Uzbeków (ludy
żyjące w warunkach tradycyjnych).
Nie byli oni w stanie rozwiązać abstrakcyjnych problemów, ale radzili
sobie w problemach konkretnych.
Po procesie uczenia języka pisanego, byli w stanie rozwiązać zadania na
wyższym poziomie.
Opanowanie systemów języka prowadzi do zmian w procesach psychicznych!
! Bruner – inteligencja polega w znacznym stopniu na internalizacji narzędzi
przekazywanych przez kulturę.
Rola
kultury w rozwoju:
- źródło
doświadczeń -> przekazuje (np.: teksty pisane) i
generuje (to, co uzyskujemy jest podst. do wytwarzania przez nas nowych doświadczeń)
doświadczenie
- dostarcza narzędzi do opracowywania
doświadczenia indywidualnego (np.: opanowanie języka: język =
narzędzie do opracowywania doświadczeń)
Tomasello
– autor teorii podwójnego dziedziczenia: biologiczna i kulturowa linia rozwoju
Kulturowa linia rozwoju
è
socjogeneza – przejmowanie
wypracowanych społecznie zachowań
[„robię to, co mi
pokazali” J]
è
uczenie się kulturowe
(interioryzacja = przejęcie jako własne, społecznie wypracowanych sposobów
działania, które prowadzi do:
- zachowań
konwencjonalnych
- ich
przekształcania = zachowania twórcze)
[robię to, bo
uważam że tak należy]
opanowujemy
zachowanie konwencjonalne, ale to co zostało do tej pory wykształcone jest
podstawą do przekształceń (redyskrypcja!) -> zachowania twórcze
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.