NATURA ROZWOJU
* Zmiana rozwojowa
= długotrwałe przekształcenia
struktury psychicznej lub zachowania jednostki, które tworzą nieodwracalną
(trwałą) i uniwersalnie uporządkowaną sekwencję zmian
ukierunkowanych na osiągnięcie określonego celu jako standardu rozwoju
* Charakterystyki zmian rozwojowych:
1. ilość (wzrost) – jakość (przekształcenia prowadzące do powstania nowych cech)
potrzebny, ale nie
wystarczający
wejście do nowej fazy
opisywanie
~ stadialne modele rozwoju
2. ciągłość (continuity) – skokowość (discoutinuity)
* stały
wzrost funkcji
* zmiany skokowe
* stopniowe przybywanie *
różne tempo w poszczególnych okresach
umiejętności
* pojawiają się niezależnie od wcześniejszych osiągnięć
* kolejne osiągnięcia budowane * uwarunkowania
biologiczne
na poprzednich – dodawanie kolejnych struktur *
zmiany jakościowe
* zmiany mają charakter ilościowy * występują oznaki
kryzysu pomiędzy stadiami
* wpływ środowiska
* przechodzenie skokowe wykazuje oznaki
kryzysu
St. Hall – nowe narodziny w
okresie młodości
O. Kroh – wiek przekory
między stadiami
Ch. Buhler – w każdej fazie
pojawiają się kryzysy
L.S. Wygotski – w okresach
kryzysów: gwałtowne, fundamentalne zmiany, zwrotne punkty w rozwoju dziecka
* Sternberg, Okagaki 1989
jest możliwe myśleć o pewnym
aspekcie rozwoju jako o będącym zarówno ciągłym, jak i nieciągłym;
rozwój jest symultanicznie
ciągły i nieciągły przez wzgląd na różne dymensje analizy
[problem: ciągłość vs nieciągłość do tej pory nie
rozwiązany]
3. ukierunkowanie (cele rozwoju, standardy rozwoju) – brak ukierunkowania
* 4 sposoby ujmowania zmian rozwojowych [wg Helen
Bee]
ROZWÓJ ZMIERZA
W OKREŚLONYM KIERUNKU
|
ROZWÓJ NIE MA
OKREŚLONEGO KIERUNKU
|
|
CIĄGŁY
|
MODEL
ZMIAN SEKWENCYJNYCH
(np. ku samorealizacji – A. Maslow)
|
MODEL
ZMIAN LINIOWYCH
(stale uczymy się czegoś nowego
– A. Bandura)
|
SKOKOWY
|
MODEL
ZMIAN FAZOWYCH
(np. stania się logikiem – J. Piaget)
|
MODEL
ZMIAN CYKLICZNYCH
(realizujemy różne zadania w różnych okresach życia
– R. Havighurst)
|
Piaget -> twórca epistemologii logicznej i 4 stadia rozwoju (logik – najwyższy cel rozwoju)
Bandura-> teoria społecznego uczenia się (człowiek przejmuje zachowanie drogą modelowania, naśladowania w nowych sytuacjach), powtarzanie się tego procesu, brak ostatecznego celu, ukierunkowanie procesu!
Havighurst -> koncepcja zadań rozwojowych i zadania w okresach rozwoju: nowe dojrzałe więzi, akceptacja swojego wyglądu, osiągnięcie niezależności życiowej (nie mówi w jakim kierunku rozwój postępuje)
* Sposoby ujmowania zmian rozwojowych
1. Mechaniczne
- akcentowanie reaktywności (organizm inaczej reaguje na bodźce w zależności od
etapu rozwoju, na którym się znajduje)
- rozwój ujmowany w
kategoriach zmian reakcji na bodźce
- bada się zmiany w
zachowaniu i ich uwarunkowania
- każda zmianę rozważa się
oddzielnie
- stosuje się procedurę eksperymentalną
2. Organizmiczne
- rozwój odnosi się do zmian zachodzących w strukturach organizmu, zmierzających ku stanom końcowym;
- akcentuje aktywność własną jednostki, jej interakcje z otoczeniem, co prowadzi do zmian w strukturach wewn.
- chodzi o wykrycie prawidłowości i mechanizmów zmian
- bada się elementy zorganizowane w struktury
Rozwój zasadniczo jest progresywny
* Cechy procesu rozwojowego
1.długotrwałość
2. indywidualne
tempo
3. indywidualny
rytm – kolejność występowania zmian; np. nie u każdego dziecka po pełzaniu występuje
raczkowanie – pewne
formy
są opuszczane
4. okresy krytyczne (= kryzys) –
okresy wrażliwości na zewnętrzne oddziaływania w rozwoju jakiejś funkcji
- stanowisko skrajne – rozwój
danej sprawności odbywa się pod wpływem określonych warunków jedynie
w określonym czasie
w określonym czasie
- stanowisko umiarkowane –
jest to okres optymalnej podatności na oddziaływania zewnętrzne w rozwoju
jakieś
funkcji, a po tym okresie rozwój będzie bardzo utrudniony lub niemożliwy
np. Leneberk (potem Chomsky)
– okres optymalny dla opanowania języka to 2-13 r.ż. à na podstawie obserw. dzieci dzikich i izolowanych od
środowiska
w znaczeniu węższym – okres krytyczny
w znaczeniu szerszym – okres sensytywny (okres wzmożonej
wrażliwości na oddziaływania zewnętrzne)
* Prawa rozwoju (dot. wczesnego okresu rozwoju)
1. prawo
cefalokaudalne – rozwój postępuje od
części głowowej ku dolnej części ciała
2. prawo
proksymodystalne – od osi ciała na
zewnątrz
3. prawo
rozwoju dłoni – od małego palca ku
kciukowi (trwa ok. 9 miesięcy)
* Prawidłowości rozwojowe
Opisywanie sekwencji zmian, pokazywanie porządku zmian pojawiających się w
danej sferze
(pokazują kierunek rozwoju i
poszczególne etapy, przez które rozwój danej funkcji przechodzi)
- w sferze motorycznej: od
pełzania, poprzez raczkowanie, do chodzenia
- w sferze społecznej: od
postawy biorcy, poprzez etap samodzielnego zaspakajanie potrzeb, do postawy
dawcy
- w sferze poznawczej: od
lęku przed nieznanym, poprzez poznawanie
nieznanego i jego oswajanie, do tęsknoty za tym, co odległe i nieznane
* Zasady rozwoju
- dot. relacji
między dojrzewaniem a uczeniem:
tylko wówczas możliwe jest
uczenie, gdy organizm osiągnął pewien poziom dojrzałości; poszczególne
czynności rozwijają się w miarę uczenia
Czynności filogenetyczne pojawiają się wcześnie w ontogenezie i występują w
podobnej formie u wszystkich osobników danego gatunku, są nabywane bez ćwiczenia, np. poruszanie się na dwóch nogach; charakter
gatunkowy
Czynności ontogenetyczne mają indywidualny charakter
i są nabywane w toku ćwiczenia, nie są przekazywane
genetycznie, są wyuczone przez
jednostkę, np. pisanie [jeśli nie ćwiczy, to ta czynność się nie pojawi à jeśli ktoś się nie uczył jazdy na rowerze, to nie
będzie umiał jeździć J]
* Zjawiska wyjątkowe w rozwoju
1.retardacja - ogólne
spowolnienie tempa rozwoju [na przykład z powodów biologicznych (uszkodzenie
systemu nerwowego) i środowiskowych (niedobór bodźców – deprywacja sensoryczna)
2. akceleracja - przyspieszenie
tempa rozwoju z pokolenia na pokolenie – nie dotyczy poszczególnych jednostek, ale pokoleń! [odkryta jako trend sekularny w odniesieniu do
rozwoju fizycznego (termin wprowadzony przez antropologów)]
zaznacza
się wyraźnie w cechach fizycznych (np. wzrost, masa ciała); ale również dot.
rozwoju psychicznego - niektóre rzeczy się nieznacznie zmieniają, wg Cattella
jest to np. IQ - przyrost IQ
z pokolenia na pokolenie o 1 punkt.
z pokolenia na pokolenie o 1 punkt.
- generacyjna akceleracja powierzchniowa à zmiany w charakterze ilościowym (bogatszy słownik językowy teraz
dzieci niż był kiedyś)
- generacyjna akceleracja głęboka à zmiany w charakterze jakościowym (dzieci używają innych
słów niż dzieci kiedyś i na odwrót)
à każdy rodzaj akceleracji jest uwarunkowany zmianami cywilizacyjnymi,
kulturowymi, zmianami warunków życia
WIEK
|
2 tyg.
|
2m-ce
|
9m-cy
|
0 – 3l
|
3 – 6l
|
6 – 12l
|
12-15l
|
15-18l
|
18-25l
|
25-60l
|
60+
|
NAZWA OKRESU
|
Faza
jajowa
|
Faza
embrionalna
|
Faza
płodowa
|
Wczesne
dzieciństwo
|
Średnie
dzieciństwo
|
Późne
dzieciństwo
|
Wczesne
dorastanie
|
Późne
dorastanie
|
Młodość
|
Dorosłość
|
Dojrzałość
|
OKRES PRENATALNY OKRES POSTNATALNY
Rozwój à długotrwały
proces względnie nieodwracalnych zmian, o charakterze ilościowym
i jakościowym zasadniczo ukierunkowanych progresywnie,
dotyczących różnych sfer rozwijającego się podmiotu cechujący się indywidualnym
tempem i rytmem, zależny od wielu uwarunkowań: biologicznych,
środowiskowo-społecznych oraz aktywności podmiotu.
* Czynniki warunkujące rozwój
Teorie jednoczynnikowe
TEORIE NATYWISTYCZNE
Rola
dyspozycji wrodzonych, które ujawnia-ją się w miarę dojrzewania.
Wszystkie
dyspozycje człowieka są zade-cydowane przed jego urodzeniem (wpływ teorii
ewolucji Darwina).
TEORIE EMPIRYSTYCZNE
Środowisko
narzuca jednostce określone doświadczenia i decyduje o jej rozwoju (rozważania
filozoficzne, np.: J. Locke- człowiek
rodzi się jako tabula rasa, a środowisko zapisuje doświadczenia).
TEORIA KONWERGENCJI
(W.STERN)
Zbieżność i współoddziaływanie dziedziczności i środowiska (człowiek dziedziczy pewne cechy, a one potem pod wpływem środowiska rozwijają się we właściwe dyspozycje.
Teoria ta łączy w sobie teorię natywistyczną i empirystyczną.
Później tylko teorie wieloczynnikowe (czasem akcentują jeden czynnik, np. Szuman – aktywność własną jednostki).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.