Wstęp pracy dyplomowej
Po co szkole są
potrzebni rodzice? Istnieje wiele odpowiedzi, ale najszybciej przychodzi do głowy jedna odpowiedź – „zarówno nauczycielom,
jak i rodzicom zależy na rozwoju dziecka”(J. Dzierzgowska 1999 str.11). Proste,
prawda, ale zapytajmy siebie samych w jaki sposób my rodzice uczestniczymy w
życiu szkolnym dziecka ? Następuje długa cisza, bo oprócz kilku w roku szkolnym
wywiadówek nic ze szkołą nas nie łączy. Mamy upragnioną demokrację, chcemy o
wszystkim wiedzieć i sami decydować, a najbardziej jeśli w grę wchodzą nasze
dzieci, które w szkole spędzają ¼ swojego życia. Szkoły nie bardzo chcą
współpracować z rodzicami, ani rodzice nie wiedzą jak mają się za tą współpracę
zabrać, ponieważ uważają się za „zbiór luźnych osób” (I. Dzierzgowska 1999
str.11). Aby przekonać szkołę, że jednak warto z nami współpracować trzeba
zmienić zasady wzajemnego współdziałania :patrzenie na siebie nie jak na obcych
sobie ludzi, ale na zespół, który może razem dużo dobrego zrobić dla dzieci.
Najczęściej rodzina istniała dla
szkoły, a rodzice pełnili w niej rolę drugorzędną,
rolę klientów. Często traktowano ich jako tych, którzy mają wykonywać zalecenia
nauczyciela – wychowawcy. Dla nich zarezerwowano zadania o charakterze
pomocniczym, np. naprawę sprzętu, załatwianie środków finansowych, pomoc przy
remontach.
Współpraca rodziców z
nauczycielami zdaniem M. Winiarskiego ujawniała
się w takich formach jak :
-
kontakt
na zebraniach, imprezach klasowych i szkolnych
-
pomoc w
rozwiązywaniu problemów finansowych i wychowawczych
-
formalizowaniu
relacji i ich doraźności.
W modelu tym zabrakło podstawowego czynnika, a mianowicie dialogu,
opartego na wzajemnej akceptacji i zrozumieniu.
Obecne zmiany w systemie edukacji ujawniły korzystne
tendencje
zachodzące w
relacjach rodzice – szkoła. Ta ostatnia ukierunkowuje swoje działania na
rodzinę która zapobiega o to, by kształcenie ich dzieci było efektywne i
odbywało się w poczuciu bezpieczeństwa i wolności.
Aktywne włączenie rodziców do współpracy z nauczycielami
jest bardzo
ważnym elementem w procesie przemian, jakie
dokonują się w systemie oświaty. Ażeby ta współpraca przynosiła oczekiwane
rezultaty nie tylko rodzice, ale przede wszystkim nauczyciele muszą być
świadomi zmiany stylu i charakteru działania. To dorośli tworzą dziecku dobre
lub złe warunki rozwoju i wychowania. Dlatego współpracy nauczyciela –
wychowawcy z rodzicami powinna towarzyszyć troska o zaspakajanie jego
aktualnych potrzeb i przyszłych losów dziecka. Rodzice powinni wspierać
działania stymulujące wielostronny rozwój ucznia. Celem dla nauczyciela powinno
stać się budzenie zainteresowania rodziców światem dziecięcych przeżyć, tym co
się dzieje w przedszkolu, szkole. Pod wpływem wzajemnych kontaktów
wychowawczych utwierdza się lub zmienia się świadomość pedagogiczna rodziców.
Zaczynają oni zdawać sobie sprawę, że dzieci właśnie od nich przejmują wzorce i
opinię, że to najczęściej od ich postaw zależy chęć dzieci do nauki, ich
stosunek do szkoły, nauczycieli i rówieśników.
Współpraca wychowawcy i rodzica
pozwala wytyczyć cel w wychowaniu
i nauczaniu oraz konsekwentnie dążyć do jego
osiągnięcia. Podstawowym warunkiem pomyślnie układającej się współpracy z
rodzicami jest zdobycie zaufania. Rodzice, którzy darzą opiekuna dziecka
zaufaniem, mogą dostarczyć szeregu informacji o uczniu. Mogą także szczerze
rozmawiać o pracy nauczyciela i szkoły, wyrażając swoje opinie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.