Czynniki wpływające na ilość i jakość wykorzystywania czasu wolnego
Istnieje szereg podstawowych czynników, które mają wpływ na ilość
wolnego czasu, jaką posiadają jednostki, a także na sposoby, w jaki go
spędzania. Wśród nich są przede wszystkim[1]:
- wiek i status osoby,
- rodzaj szkoły,
- prawidłowa organizacja zajęć zarówno za
równo w szkole i w domu, a przede wszystkim właściwie ułożony tygodniowy
harmonogram zajęć obowiązkowych na rzecz szkoły, domu oraz czynności w
czasie wolnym,
- istniejąca moda, która jest chętnie
przejmowana oraz naśladowana przez ludzi młodych,
- posiadanie przez dom rodzinny
różnorodnych środków masowego przekazu,
- sposoby i formy spędzania czasu wolnego
przez rodziców, znajomych, rodzeństwo
- środowisko lokalne (małe, średnie czy duże
miasto), ośrodki rekreacyjne znajdujące się w tym środowisku, jak: boiska
szkolne i sportowe, baseny, lodowiska, ośrodki wypoczynkowe itp.
Sposoby spędzania czasu wolnego możemy podzielić
na trzy podstawowe kategorie, takie jak[2]:
- czas o charakterze dyspozycyjnym. Przykładem
jest tutaj np. samodzielna pomoc
w pewnych pracach w domu rodzinnym; albo też czas wolny w różnych pracach
społecznych,
- czas o charakterze wpół wolnym. Przykładem
może być np. udział w różnych akcjach;
- spędzanie
wolnego czasu na zimowiskach, koloniach, obozach młodzieżowych oraz w
placówkach wczasowych.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.