czwartek, 21 grudnia 2017

Czynniki wpływające na ilość i jakość wykorzystywania czasu wolnego

Istnieje szereg podstawowych czynników, które mają wpływ na ilość wolnego czasu, jaką posiadają jednostki, a także na sposoby, w jaki go spędzania. Wśród nich są przede wszystkim[1]:
  • wiek i status osoby,
  • rodzaj szkoły,
  • prawidłowa organizacja zajęć zarówno za równo w szkole i w domu, a przede wszystkim właściwie ułożony tygodniowy harmonogram zajęć obowiązkowych na rzecz szkoły, domu oraz czynności w czasie wolnym,
  • istniejąca moda, która jest chętnie przejmowana oraz naśladowana przez ludzi młodych,
  •  posiadanie przez dom rodzinny różnorodnych środków masowego przekazu,
  • sposoby i formy spędzania czasu wolnego przez rodziców, znajomych, rodzeństwo
  • środowisko lokalne (małe, średnie czy duże miasto), ośrodki rekreacyjne znajdujące się w tym środowisku, jak: boiska szkolne i sportowe, baseny, lodowiska, ośrodki wypoczynkowe itp.
Sposoby spędzania czasu wolnego możemy podzielić na trzy podstawowe kategorie, takie jak[2]:
  1. czas o charakterze dyspozycyjnym. Przykładem jest tutaj np. samodzielna pomoc
    w pewnych pracach w domu rodzinnym; albo też czas wolny w różnych pracach społecznych,
  2. czas o charakterze wpół wolnym. Przykładem może być np. udział w różnych akcjach;
  3. spędzanie wolnego czasu na zimowiskach, koloniach, obozach młodzieżowych oraz w placówkach wczasowych.


[1]  M. Łobocki, Metody badań pedagogicznych, PWN, Warszawa 1984, s. 31.
[2]  Ibidem.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.