Opierając
się na twierdzeniach Marii Nagajowej, która w książce "ABC metodyki języka
polskiego" [powstałej jeszcze przez reformą szkolnictwa, która wprowadziła gimnazja] podaje definicję programu nauczania, postaram się wskazać
elementy charakterystyczne dla każdego programu.
W poszczególnych częściach omawianego dokumentu muszą się znaleźć przede
wszystkim cele nauczania języka polskiego oraz oddzielny dla każdej klasy
materiał nauczania w zakresie poszczególnych działów nauczania. Poza tym w
obowiązującym do niedawna "Programie szkoły podstawowej - języka polskiego
klas IV-VIII", ustalonym przez ministerstwo Edukacji Narodowej, podane
zostały informacje o tygodniowej liczbie zajęć z języka polskiego i
orientacyjny podział godzin na realizację poszczególnych działów nauczania. W
programie tym określono również jaki poziom wiedzy i umiejętności mają osiągnąć
uczniowie w danej klasie. Oprócz tego podano układ materiału oraz zaszeregowano
dobór metod nauczania i organizację procesu nauczania.
W pracy tej z programu nauczania interesować mnie będzie przede wszystkim dział
"Kształcenie literackie i kulturalne". W skład tego działu wchodzi:
lektura obowiązkowa (czyli taka, którą musi poznać każdy uczeń w danej klasie),
lektura uzupełniająca (czyli taka, z której wybiera się do omówienia niektóre
tylko propozycje, w liczbie ustalonej przez program nauczania), oraz inne tekst
lektury. Poza tym w dziale tym odnajdujemy takie punkty jak: sposób poznawania
utworów, tworzenie systemu wartości, wiadomości o literaturze i kulturze oraz
podstawy samokształcenia.
Cytując za programem nauczania: "Dobór lektur uwzględnia z jednej strony
potrzebę ich dostosowania do zmieniających się wraz z rozwojem psychicznym
zainteresowań i potrzeb czytelniczych dziecka, z drugiej konieczności
stopniowego wprowadzania uczniów w tradycję literacką i przybliżenie im
wartości literatury współczesnej."
Na lekturę obowiązkową i uzupełniającą w kl. IV składają się utwory nawiązujące
do dziecięcych zainteresowań baśnią i fantastyką oraz utwory związane ze
światem i środowiskiem bliskim dzieciom.
Natomiast w klasie V są to utwory wprowadzające w krąg mitów i legend. Poza tym
twórcy omawianego programu proponują cykl bajek dydaktycznych, utwory związane
ze światem i środowiskiem dziecka oraz wiersze poetów dawnych i współczesnych
wprowadzających w tematykę domu, rodziny i domowego pejzażu. W klasie VI
przewidziane zostały utwory z kręgu klasyki poetyckiej oparte na wierzeniach
ludowych. Poza tym nowele dostosowane do zainteresowań dzieci bohaterem
dziecięcym, lekturą przygodową, podróżniczą, fantastyczno-naukową. Oprócz prozy
proponowane są utwory poetyckie oparte na tematach bliskich przeżyciom i
doświadczeniom dzieci w środowisku przyrodniczym i społecznym (przede wszystkim
utwory poetów XIX i XX wiecznych).
---
M. Nagajowa, ABC metodyki języka polskiego dla początkujących nauczycieli, Warszawa 1990
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.