"Wszystko,
co dziecko przeżywa w domu
dziecka
począwszy od chwili przyjęcia, aż
do
odejścia, decyduje o jego przyszłości
o
przystosowaniu się do przyszłego otoczenia
i
tym, czy powróci ono do swej naturalnej
rodziny,
zostanie zaadoptowane,
czy
też będzie wychowane przez opiekunów.
Tym więcej ma ono szans na
znalezienie prawdziwego domu
im
lepiej uda mu się w domu dziecka uzyskać
równowagę
psychiczną i pozytywny obraz siebie
i
świata oraz nauczyć otwartości, zaufania do
dorosłych
i przeżyć uczucie przynależności
do
kogoś."
Maria Kolankiewicz
Naturalnym i podstawowym środowiskiem
wychowawczym, które ma szczególne znaczenie dla rozwoju i wychowania dziecka,
jest rodzina. Tutaj odbywa się zasadniczy proces wychowania i wprowadzania
dziecka w krąg kontaktów społecznych. Jednym z zasadniczych zadań wysuwających
się na czoło w rodzinie jest wzajemna opieka, troska o zaspokojenie potrzeb
odczuwanych przez członków rodziny – w szczególności dzieci. Rodzina jest
ważnym, a może i decydującym czynnikiem wyznaczania sposobów zaspokajania
potrzeb. Cały proces wychowania odbywający się w naturalnym środowisku
wychowawczym, opiera się, na więzi emocjonalnej członków rodziny, w tym w
szczególności rodziców i dzieci. Zachowanie tego warunku decyduje o efektach
wychowania, ma wpływ na kształtowanie się osobowości dziecka.
...
Dlatego
też wyróżniam w pracy 4 rozdziały, a raczej cztery bloki tematyczne.
W Rozdziale 1, sięgnęłam do historii,
opracowując temat na podstawie literatury psychologicznej i pedagogicznej. Jest
to o tyle ważne, że daje punkt odniesienia i pozostaje w ścisłym związku z
funkcjami społecznymi domu dziecka.
Z kolei w Rozdziale 2, przeprowadziłam
badania dotyczące następującego problemu – "W jakim stopniu metody pracy
opiekuńczo-wychowawczej stosowane w domu dziecka rekompensują brak rodziny?".
W Rozdziale 3, dokonałam analizy
dotyczącej funkcjonowania domu dziecka, metod i form pracy
opiekuńczo-wychowawczej z uwzględnieniem kryteriów ich doboru oraz zasad
przyporządkowania dzieci do grup wychowawczych.
Uzupełnieniem są wnioski, które
wynikają z tematu pracy, oraz tabele i bibliografia.
Do specyficznych cech tego kręgu
środowiskowego należą:
·
przewaga znaczenia więzi organizacyjnych nad
indywidualnym oddziaływaniem na jednostkę i nad więziami osobistymi między
dziećmi a pracownikami,
·
dysproporcja w składzie osobowym – inna niż w rodzinie
proporcja między liczbą dzieci i osób dorosłych,
·
zorganizowanie życia wychowanka we wszystkich szczegółach
dnia codziennego,
·
mniejszy stopień dokładności opieki w stosunku do
wychowanków domów dziecka niż do dzieci w rodzinach, natomiast większa jej
systematyczność.
Powyższe właściwości środowiska wychowawczego mają
zasadniczy wpływ na kształtowanie się osobowości wychowanka, jego postaw
intelektualnych i moralno-społecznych, decydują również o tym, w jakim stopniu
zaspokajane są jego potrzeby: poznawcze, emocjonalne i społeczne.
Specyfika domu dziecka oraz jej ujemne konsekwencje
dla rozwoju wychowanków potęgowane są dodatkowo jeszcze rażącymi
nieprawidłowościami i brakami w organizacji procesu opiekuńczo-wychowawczego.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.