CHARAKTERYSTYKA OGÓLNA
- Określenie „droga życia” jest metaforą: oznacza ona
biografię jednostki w rozumieniu procesualnym, jako ciąg rzeczywistej
aktywności od urodzenia do śmierci. Werbalny opis tego ciągu w postaci
historii życia nosi miano biografii w znaczeniu opisowym.
- Przebieg drogi życiowej ma pewne cechy wspólne
wszystkim ludziom, cechy wspólne określonym grupom oraz cechy unikalne,
właściwe tylko danemu indywiduum.
- Główne okresy przemian ludzkiego ciała
I.
Okres rozwoju progresywnego trwa od urodzenia do 20 –
25 roku życia. W okresie tym organizm dziecka osiąga stopniowo postać w pełni
rozwiniętego fizycznie człowieka dorosłego. Granicę tego procesu wyznacza
ustanie procesów rozrostu.
II.
Okres względnej stabilizacji i pełni życia, zawierający
się między 20 – 25 a 50 – 60 rokiem życia, w którym występują wprawdzie zmiany
regresywne, lecz procesy anaboliczne i kataboliczne pozostają w stanie
względnej równowagi.
III.
Okres starości, dzielony na różne podokresy przez
poszczególnych autorów. Np.: Woliński uważa wiek 50 – 60 lat do 70 za fazę
przedstarczą. Starość charakteryzuje się postępującą przewagą katabolizmu nad
anabolizmem, prowadząca do regresu ważnych życiowo tkanek i spadku zdolności
adaptacyjnej, co zwiększa podatność na choroby, prowadzi do uwiądu starczego i
zgonu
Przedstawione
wyżej cechy drogi życiowej: jej biologiczny początek i koniec oraz kolejne następstwo cyklu rozwoju
progresywnego stabilizacji i starości są wspólne dla człowieka i wszystkich
ssaków.
KOLEJNE OKRESY PRZEMIAN
- Levinson dzieli życie na 4 wielki ery
I.
Dzieciństwo
II.
Wczesna dorosłość
III.
Wiek średni
IV.
Późna dorosłość
(Rys. 14 str. 57)
Ery te tworzą „makrostrukturę”
pełnego cyklu życiowego, w ramach, której istnieją mniejsze podokresy.
O żadnej epoce życia nie należy
mówić zdaniem Levinsona, jako o lepszej lub wyższej od innych, Gdyż każda z
nich gra istotną rolę w cyklu życia.
Każda era trwa mniej więcej 25
lat.
„Przemieszczenia” między erami –
to łączące je okresy rozwoju, w których jedna era dobiega końca i zaczyna się
następna. Trwają ok. 4 – 5 lat
Główne różnice pomiędzy kolejnymi
erami życia polegają na tym, iż w każdej z nich struktura życia jednostki jest
inna. Struktura życia to podstawowy w danym czasie wzorzec aktywności człowieka
i jego powiązań z otoczeniem. Aktualną strukturę życia charakteryzuje kompleks
najważniejszych w danym czasie związków jednostki ze światem i potencjałem
rozwojowym własnej osoby, wyrażający się w dominacji pewnych ról społecznych,
wartości, celów i postaw oraz potrzeb osobistych. Struktura życia obejmuje
osobowość wraz z jej aktywnością i siecią kontaktów z ludźmi, instytucjami,
środowiskiem fizycznym, wartościami.
Każdorazowe wkroczenie w nową erę
jest według Levinson decydującym okresem zwrotnym w cyklu życiowym jednostki.
Zostaje w nim zapoczątkowana nowa struktura, która następnie będzie
rozbudowywana i umacniana, by z czasem ulec nowym modyfikacją, a w erze
następnej radykalnemu przekształceniu w inną.
Zmiany zachodzą nie tylko na granicach er, lecz także w ich obrębie. Po okresu względnie trwałej struktury (ok. 6 – 8 lat), następuje okres przejściowy, w którym dotychczasowa struktura podlega mniejszym lub większym zmianą.
ZRÓŻNICOWANIE ZACHOWAŃ< DRÓG
ŻYCIA I ROZWOJU
- Zróżnicowanie międzyosobnicze jednostek rośnie z
wiekiem
- Ch. Buchler metoda biogramów (rys. 15) – technika
opisu drogi życiowej człowieka w sposób statyczny. Polega ona na
wykreśleniu diagramu przedstawiającego
a)
Krzywą rozwoju i regresu fizycznego
b)
Podejmowania i porzucania przez jednostkę
poszczególnych ról psychospołecznych.
c)
Oznaczaniu punktami zdarzeń szczególnie istotnych.
- W. M. Runyan – fazowo-stanowa technika opisu ważnych aspektów biegu życia. Zakłada ona, że w danej fazie życia jednostki jej wykształcenie, rodzaj pracy itd. Może przyjmować jeden z wyróżnionych. Metoda ta pozwala przewidywać prawdopodobieństwo zmiany stanu w fazie następnej w zależności od jednej lub wielu faz poprzednich.
POSTRZEGANIE CAŁOŚCI ŻYCIA Z
PERSPEKTYWY HISTORII I UWARUNKOWAŃ WŁASNEGO ROZWOJU
- Do podziałów życia na fazy autor proponuje dodać
podział całej drogi na dwa podstawowe okresy, uwzględniające ewolucję
jednostki jako podmiotu rozwoju:
I. Okres przedrefleksyjny
- jest koniecznością. Obejmuje zwykle cała fazę dzieciństwa (pierwsze 12
lat życia) i początek następującej po niej młodości. Jest to okres formowania
się osobowości pod wpływem oddziaływań
zewnętrznych. Dziecko uczestniczy w tym procesie aktywnie, lecz bez wglądu w
prawa procesu. Którego przebieg modyfikuje, i bez zdolności przewidywania
odległych konsekwencji swych poważających się refleksji
II. Okres refleksyjny – jest nie zawsze wykorzystaną szansą
na stały rozwój, pozwalający jednostce oceniać i formować otoczenie oraz siebie
z wykorzystaniem głębokiej wiedzy i mądrości.
- R. J. Havighurst i H. Tab – typy osobowości
młodzieńczej:
Ø
Wolicjonalna dobrze przystosowana
Ø
Konformistyczna
Ø
Submisyjna
Ø
Buntownicza
Ø
Nieprzystosowana
- Pomocne w dalszym rozwoju osobistym samopoznanie wymaga odpowiedzi na następujące pytania:
1)
Jakie jest moje otoczenie formujące?
2)
Jaki ja sam jestem?
3)
Dlaczego jestem, jaki jestem?
4)
Jakie warianty dalszego życia i rozwoju stoją przede
mną otworem poza wariantem, który narzuca mi moja wyniesiona z dzieciństwa
osobowość i aktualne otoczenie?
Odpowiedz na pytanie 1 i 3 jest
kluczem do pozostałych
Jednostka wkraczająca w fazę refleksyjną życia rzadko jest
w stanie odpowiedzieć na pytanie 3 w sposób zadawalający.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.