Wyróżnia się dwie podstawowe formy współdziałania –
zbiorowe i indywidualne.
Spotkania
zbiorowe należą do najczęstszych i najbardziej popularnych form współdziałania
szkoły i domu. Spotkania takie mają służyć lepszemu poznaniu rodziny i szkoły,
czyli lepszemu funkcjonowaniu obu środowisk wychowawczych.
Spośród
zbiorowych form współpracy nauczycieli i rodziców najbardziej popularne są
spotkania robocze, często zwane zebraniami, a w starej nomenklaturze szkolnej –
wywiadówkami. (M. Łobocki 1985 str.77 )
Niezbędnym
uzupełnieniem spotkań roboczych są spotkania o charakterze towarzyskim.
Umożliwiają one rodzicom przekonanie się, iż życie w szkole wcale nie jest
monotonne i nie sprowadza się wyłącznie do nauki czy też do wyścigów w
zdobywaniu coraz lepszych ocen. Dla wielu rodziców to jeszcze jedna okazja do
lepszego poznania swych dzieci, panującej w szkole atmosfery.
Towarzyskie
spotkania nauczycieli i rodziców z reguły odbywają się w uroczystej i miłej
atmosferze w klasie, świetlicy szkolnej lub poza szkołą.
Tematem spotkań indywidualnych są
nie tylko sytuacje wychowawcze czy życiowe ogółu uczniów danej klasy czy
szkoły, ale również sprawy związane z każdym uczniem oddzielnie. Na takim
spotkaniu można dokładnie przeanalizować sposób zachowania się danego ucznia,
warunki życia w rodzinnym domu, powodzenia lub niepowodzenia w szkole,
trudności wychowawcze jakie sprawia, wybór dalszego kształcenia.
Formy
indywidualnych spotkań nauczycieli i rodziców należą do najbardziej
zaniedbanych płaszczyzn kontaktów szkoły i domu. Spowodowane jest to wieloma
czynnikami m.in. brakiem zaufania między nauczycielami i rodzicami, brakiem
wiary w skuteczność tego rodzaju kontaktów.
Do najbardziej znanych form
spotkań nauczycieli i rodziców należą: konsultacje pedagogiczne, wizyty domowe,
różne sposoby porozumiewania się korespondencyjnego oraz rozmowy telefoniczne.
Konsultacje pedagogiczne.
Współdziałanie
nauczycieli i rodziców wydaje się niemożliwe bez przeprowadzenia konsultacji
pedagogicznych. Do ich zadania należą wspólne poszukiwania rozwiązań trudnych
sytuacji nadarzających się w procesie wychowania i uczenia się.
Konsultacje
pedagogiczne nie polegają na udzielaniu rad i wskazówek w formie pouczeń. W
przypadku konsultacji nauczyciela z rodzicami proces ten polega na
poszukiwaniach wspólnych rozwiązań na dręczące obie strony problemy. W roli
konsultantów mogą występować nauczyciele, dyrektorzy szkoły czy wychowawcy jak
również pedagodzy i psycholodzy szkolni. Konsultacje pedagogiczne służą, przede
wszystkim umacnianiu więzi między rodzicami a nauczycielami, ponieważ każdy
indywidualny kontakt niesie ze sobą mnóstwo informacji na temat sytuacji życiowej
i wychowawczej ucznia w środowisku domowym.
Konsultacje
pedagogiczne to nic innego jak prowadzenie rozmów na temat wychowania i uczenia
się oraz wyboru zawodu czy dalszego kształcenia uczniów. Odgrywają ogromną rolę
w rozwiązywaniu problemów, jakie nurtują i rodziców i nauczycieli w pracy z
poszczególnymi nauczycielami.
Wizyty domowe.
Są
formą spotkań mającą wielu przeciwników, ponieważ nauczyciele jak i rodzice
twierdzą iż nikt nie może ingerować w wewnętrzne życie rodziny. Rodzice nie
muszą odsłaniać przed nauczycielem swego życia prywatnego.
Spójrzmy
na ten problem z drugiej strony. Głównym celem wizyt domowych jest bliższe
poznanie warunków w jakich żyją uczniowie, oraz nawiązanie kontaktu ze
wszystkimi członkami rodziny. Mają więc ogromne znaczenie wychowawcze, co
niesie za sobą lepsze poznanie przez nauczyciela ucznia.
Skuteczność
wizyt domowych w dużej mierze zależy od właściwego ich przygotowania tj. od
uświadomienia sobie ich celu, odpowiedniego nastawienia wobec nich ucznia i
rodziców.
Kontakty korespondencyjne.
Stanowią
uzupełnienie zarówno konsultacji pedagogicznych jak i wizyt domowych, a także
zbiorowych i indywidualnych spotkań nauczycieli i rodziców. Do najczęściej
spotykanych indywidualnych form kontaktów korespondencyjnych należą porozumiewanie
się za pomocą dzienniczka ucznia, listów do rodziców oraz pisemnych relacji o
wynikach w zachowaniu i nauce dziecka.
Według F. Kowaleskiego do
najważniejszych, a zarazem podstawowych form współdziałania rodziców i
nauczycieli należą:
-
współpraca w organizowaniu procesów i warunków do
najlepszego wypełniania przez dzieci i młodzież podstawowej ich roli, roli
ucznia. Forma ta polega na dostarczaniu uczniom różnorodnych form wiedzy. Uczeń
nie tylko uczy się tego co nauczyciel przekazuje i przyswaja wiedzę z
podręcznika szkolnego, ale także samodzielnie jej poszukuje. Doprowadza to do
samokształcenia i specjalizowania się w dziedzinie przez siebie wybranej.
Nagrodzone są wtedy wnioski, tok myślenia, a nie wyuczony z książki dany
materiał. Taki sposób nauczanie jest bardzo trudny, pochłania również mnóstwo
czasu zarówno nauczycieli jak i rodziców, ponieważ nauczenie prawidłowego,
pożądanego myślenia polega na pokazywaniu dzieciom różnych zjawisk, chodzeniu
na wystawy na ciągłym dostarczaniu źródeł poszukiwanych informacji.
Zaangażowanie rodziców automatycznie przechodzi ze swojego dziecka na całą
grupę do której należy dziecko.
-
Uzgodnienie i wspólne organizowanie warunków i form
zajęć czasu wolnego. Szkoła bardzo często nie współpracuje w tym przypadku z
rodzicami z bardzo banalnego powodu, a mianowicie z braku informacji na temat
zainteresowań, uzdolnień czy pasji rodziców, którzy mogliby w bardzo ciekawy
sposób zorganizować spędzanie wolnego czasu. Jak wielu spośród rodziców oprócz
pracy zawodowej interesuje się różnymi dziedzinami życia i kultury: sportem,
turystyką, malarstwem, fotografią, nauką. Mają niezapomniane doświadczania,
niekiedy dorobek artystyczny lub choćby ciekawe zbiory ciekawostek, pamiątek,
rzeczy niezwykłych.
Nauczyciele ten brak kontaktu
tłumaczą niechęcią ze strony rodziców i
dlatego nie proponują im niczego, żadnych zadań
opiekuńczo-wychowawczych. A przecież nawiązywanie kontaktów i przełamywanie
barier rodzice-nauczyciele, rodzice-uczniowie, a przede wszystkim
uczniowie-nauczyciele odbywa się podczas wspólnych wycieczek, prac społecznych,
organizowaniu imprez szkolnych.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.