Rozwój psychomotoryczny jest procesem, w którym motoryka jest ściśle
powiązana z psychiką człowieka, czyli z
całokształtem czynności poznawczych (orientacyjnych i intelektualnych) oraz
emocjonalno-motywacyjnych. Tworzy się dzięki naszym doświadczeniom
zmysłowym i ruchowym jeszcze przed narodzinami i pozostaje w ścisłym związku ze
światem zewnętrznym. Jest procesem nigdy niekończącym się, gdyż ulega zmianom w
zależności od sposobu postępowania i etapów życia każdej jednostki. Stanowi
cielesne odzwierciedlenie naszego życia emocjonalnego. Innymi słowy
psychomotoryka opisuje życie człowieka w całej jego różnorodności. Dlatego też nie
można pomijać faktu, że rozwój psychiki dziecka w poważnym stopniu wyznaczony
bywa przez prawidłowo przebiegający rozwój ruchowy.
Do uczenia się konieczny jest ruch .S.Moliere pisze:”dziecko
uzewnętrznia swoje myśli poprzez ruch, każdy ruch go czegoś uczy, każdą
czynność, jak to zwykliśmy mówić, przeżywa”. Ruch działa na charakter
jednostki, sprzyja równowadze nerwowej i dyscyplinie w zachowaniu Podobne
zdanie wyraża W.Gniewkowski pisząc z kolei „Każde dziecko odznacza się
szczególną skłonnością do wyrażania swoich stanów psychicznych, nastrojów i
uczuć za pomocą ruchu. Dlatego też należy dawać dzieciom jak najwięcej okazji
do spontanicznego „wyrażania się” przy jego pomocy. Stwarzając dzieciom
możliwości do intensywnego ruchu, rozwijamy w nich niezwykłe właściwości ciała,
ducha i umysłu. Jest to najcenniejszy posag, w jaki możemy je wyposażyć na
długą drogę w ich dorosłym , skomplikowanym życiu.”[1]
Dr C. Hannaford[2]
w swojej książce pt. „Zmyślne ruchy doskonalą umysł” szeroko opisuje wpływ
ruchu na rozwój fizyczny, motoryczny i psychiczny człowieka, a co za tym idzie
na całe jego życie. Analizując wzajemne oddziaływanie mózgu i ciała pisze:
„Ruch pobudza i aktywizuje wiele naszych możliwości umysłowych. Integruje i
zakotwicza w naszych sieciach neuronowych nową informacje i doświadczenia. Jest
konieczny dla wszystkich działań, poprzez które wyrażamy i określamy nasze
uczenie się, nasze rozumowanie i nas samych. Każdy ruch jest czuciowo- ruchowym
wydarzeniem połączonym z osobistym rozumieniem fizycznego świata. Poprzez ruch
możemy zmienić w słowa i działania nasze myśli i emocje i wzbogacić świat
naszymi twórczymi myślami”. Aby lepiej zrozumieć związek ruchu i myśli, warto
wrócić do najwcześniejszego etapu rozwoju dziecka, gdzie szczególnie silnie
przejawia się jedność rozwoju psychiki i motoryki .Niemowlak posiada
zadziwiającą obfitość siły i koordynacji, gdy w pierwszym roku życia przechodzi
od bezwładnego leżenia do chodzenia. W miarę jak zwiększa się repertuar ruchów
niemowlaka, każdy etap rozwojowy umieszcza narządy zmysłu zwłaszcza uszy, usta,
nos i oczy w coraz lepszym miejscu dla przyjmowania informacji z otoczenia. W
miarę jak wzmacniają się mięsnie szyi, dziecko jest w stanie podnieść głowę po
to, aby oboma uszami słyszeć i oboma oczami widzieć świat .Również myślenie
niemowlęcia nie istnieje jako izolowany proces, lecz jest ściśle związane z
jego aktywnością ruchową, np. manipulacją przedmiotami. Sformułowane przez
badacza francuskiego - E. Dupre - prawo współzależności rozwoju psychicznego z
rozwojem ruchowym oparte jest na obserwacji zachowania i reakcji dziecka, zmian
zarówno fizycznych, jak i psychicznych. Nabyte sprawności i umiejętności
przekształcają się w czynności umysłowe. Ułatwiają one lepszą orientację w
świecie, rozszerzają wiedzę, ułatwiają nawiązanie kontaktów z otoczeniem
społecznym. Wraz z wiekiem rozwój psychomotoryczny dziecka ulega stałemu
przeobrażeniu i doskonaleniu W danym momencie życia, dzieci różnią się między
sobą pod względem rozwoju psychicznego i fizycznego Możemy jednak zauważyć
pewne cechy wspólne i typowe, które będą stanowić normę rozwojową w opisywanym
przeze mnie okresie rozwojowym. Charakterystyczną cechą tego okresu jest, jak już
wyżej wspomniałam cytując słowa S.Moliera, duża ruchliwość i silna potrzeba
wypowiadania się dziecka za pomocą ruchu. Dzięki przyrodzonej ruchliwości i
różnorodnej działalności ruchowej dziecka w szybkim tempie rozwija się jego
układ nerwowy, co w sumie składa się na intensywny rozwój psychomotoryki.
Związek ten jest bardzo ścisły i współzależny - jak określa K. Meinel: „każdy
docierający do dziecka bodziec zewnętrzny, każde wrażenie zostaje bezpośrednio
przetransformowane na ruch. Wszystkie dopływające ze środowiska zespoły bodźców
wywołują w korze mózgowej wciąż nowe ogniska pobudzania, doprowadzające do
reakcji motorycznych, do natychmiastowego działania ruchowego.” Dziecko staje
się silniejsze, zwinniejsze, zręczniejsze, wytrzymalsze, bardziej zdolne do
łączenia znanych ruchów w coraz bogatsze kombinacje i kompozycje.
W okresie wczesnoszkolnym istnieją duże
możliwości stymulowania i doskonalenia sprawności psychomotorycznej, jak
również przyswajania i opanowywania przez dziecko różnych umiejętności i nawyków
ruchowych o znaczeniu zdrowotno - rekreacyjnym oraz sportowym: zabawy i gry
ruchowe, gimnastyka podstawowa, pływanie, jazda na łyżwach i nartach. Dają one
dziecku lepsze możliwości panowania nad własnym ciałem. Do jednej z
podstawowych form rekreacji mających znaczący wpływ na rozwój dziecka należy
taniec. W obecnych czasach taniec stał się podstawowym środkiem wychowania
fizycznego oddziaływuje bowiem wszechstronnie na ustrój podnosząc jego
wydolność oraz sprawność fizyczną, mającą zastosowanie w codziennej
działalności człowieka. Ponadto w korelacji z rozwojem motoryki dziecka pełni
istotną rolę w jego rozwoju umysłowym, kształtuje wolę i charakter .Właściwe
ukierunkowanie dziecka na ruch ma ogromny wpływ na jego dalszy rozwój fizyczny
i psychiczny.
W toku działania doskonalą się wszystkie
zmysły, cała sfera odbiorcza i funkcje poznawcze. Dziecko gromadzi wrażenia i
spostrzeżenia, wzbogaca zasób własnych doświadczeń, wyobrażeń, pojęć, kształci
pamięć, koncentrację uwagi, myślenie. Następuje rozwój wszystkich procesów
poznawczych: wrażeń i spostrzeżeń, uwagi, pamięci, wyobrażeń. Zaczynają
pojawiać się zaczątki woli, myślenia abstrakcyjnego, przyczynowo - skutkowego.
Wyraźniejsze staje się uspołecznienie dziecka.
Ze względu na
charakter rozważanego problemu opiszę bliżej jak przebiega rozwój tych procesów
u dziecka w interesującym mnie wieku.
a) Postrzeganie,
które jest już procesem kierowanym i podporządkowanym świadomym celom . W
pierwszym roku nauki dzieci różnicuj ą i uogólniaj ą cechy rzeczy, prawidłowo
spostrzegaj ą obrazy, kontury, schematy i rysunki przedmiotów[3].
b) Uwaga,
która wg S. Szumana „jest takim stanem i poziomem aktywności
nerwowej w korze mózgowej, który przygotowuje, a następnie podtrzymuje sprawną
pracę organizmu w zakresie jego poznawczej orientacji i celowej działalności w
świecie otaczającym” [4]W
początkowym okresie u dzieci rozpoczynających naukę szkolną,dominuje
uwaga mimowolna - dzieci dostrzegają w swym otoczeniu to, co je zainteresuje, z
czym nigdy nie miały kontaktu, co jest nowe i niezwykłe lub odwrotnie, co
kojarzy się im z czymś dobrze znanym. W trakcie nauki szkolnej stopniowo
rozwija się u nich uwaga dowolna. Polega na świadomej koncentracji na danych
przedmiotach lub zadaniach, które niekoniecznie muszą być dla nich
interesujące. Mimo to, uwaga nie jest jeszcze trwała, dlatego zbyt monotonne
lub nie nawiązujące do zainteresowań i aktywności dziecka zajęcia, powodują jej
szybkie rozproszenie. Wraz z rozwojem uwagi kształtuje się również
spostrzegawczość oraz pamięć.
c)
Pamięć,
czyli właściwość zachowawcza organizmu, polegająca na gromadzeniu i przechowywaniu
zdobytego doświadczenia oraz wykorzystywaniu go w różnych sytuacjach.
Powszechnie odnoszona jest do terminu uczenia się, gdyż stanowi podstawę tego
procesu[5]. U dziecka, które jest poddane
systematycznemu nauczaniu, następuje dynamiczny rozwój pamięci. Szybkość
zapamiętywania i trwałość przechowywania wyuczonych treści , w tym również
ruchowych, wzrasta w tym okresie aż dwukrotnie. Następuje tu również
przekształcanie pamięci mechanicznej w logiczną, dzięki czemu nauka staje się
bardziej efektywna. Dziecko łatwo zapamiętuje rzeczy, które są dla niego
interesujące.
d)
Mowa, jest
jednym z ważniejszych aspektów rozwoju umysłowego dziecka. Rozwój mowy dotyczy
powiększenia się zasobu słownictwa, zróżnicowania części mowy i znaczenia
wyrazów, sposobów tworzenia zdań oraz form wypowiedzi[6].
W wieku tym pojawia się mowa pisana, przez co powstaj ą wzajemnie relacje
między mową ustną i pisaną. Pojawiaj ą się również pewne trudności, wynikaj ące
z faktu, że nie wszystkie wyrazy w języku polskim pisze się zgodnie z ich brzmieniem
oraz że w j ęzyku mówionym, posługuj ąc się intonacj ą, gestem, mimiką, możemy
nie dopowiedzieć pewnych myśli. Natomiast w języku pisanym - pozbawionym barwy
dźwiękowej, dla wyrażenia uczuć i przeżyć, musimy posłużyć się słowami. Ważnym
wskaźnikiem rozwoju mowy, jest zwiększenie się zasobu słów, co wiąże się z
rozwojem myślenia i zależy m.in. od ogólnej umysłowej sprawności i inteligencji
dziecka. Słownik dziecka dziesięcioletniego, o normalnym poziomie inteligencji, wynosi 5400 słów. Warto również wspomnieć o słowniku
biernym dzieci, które o wiele więcej słów rozumieją, niż używają w praktyce.
Innym istotnym wskaźnikiem prawidłowego rozwoju opisywanego komponentu, jest
rozumienie mowy oderwanej od konkretnych spostrzeżeń i wyobrażeń danego przedmiotu
czy zjawiska. Rozwój mowy dokonuje się nie tylko na skutek oddziaływań
społecznych, odpowiedniego sposobu obcowania dorosłych z dzieckiem, oraz treści i metod stosowanych w jego kształceniu[7], ale także od rozwoju
poszczególnych funkcji podłoża biologicznego jak i psychicznego .Jak
wspomniałam wcześniej psychika oraz intelekt dziecka są ściśle połączone z
motoryką i mają duży wpływ na rozwój mowy.
e)
Myślenie, które
jest najwyżej zorganizowaną czynnością poznawczą. Pod koniec młodszego wieku
szkolnego staje się wewnętrzną czynnością umysłową, która operuje pojęciami,
realizuje się w słowach i przebiega zgodnie z zasadami logiki. U dziecka
rozwija się myślenie pojęciowe, abstrakcyjne, symboliczne oraz słowno -
logiczne.
W rozwoju
uczuciowym zauważmy zmiany w sposobie
wyrażenia takich uczuć, jak: radość, wzruszenie, strach, złość, itp. Dziecko
szkolne już ich tak nie demonstruje, jak wtedy, gdy znajdowało się w okresie
przedszkolnym. Jest bardziej skrępowane i stara się, zwłaszcza przed
rówieśnikami, pohamować lub zapanować nad swoimi emocjami. W wieku tym
rozszerza się krąg zdarzeń i spraw wywołujących przeżycia emocjonalne oraz
zmienia się i różnicuje charakter doznań emocjonalnych. Dziecko staje się
zdolne do przeżywania uczuć wyższych, nie tylko poznawczych i społecznych, ale
także estetycznych i moralnych. Ważną rolę w rozwoju uczuciowym dziecka spełnia
atmosfera domowa, która może wpływać na pogodne usposobienie dziecka, u którego
góruje optymistyczny nastrój i dobre przystosowanie do życia danym środowisku.
Ważnym czynnikiem jest również powodzenie w pracy szkolnej oraz przyjazne
kontakty koleżeńskie.
[1] Gniewkowski W., Wychowanie
Fizyczne i Higiena Szkolna1974, nr9,s.599.
[2] Hannaford C., Zmyślne ruchy doskonalą umysł, Oficyna
Wydawnicza Medyk Sp.zo.o. Warszawa 1995, s.96.
[3] Przetacznik-
Gierowska M., Przetacznik-Gierowska M., Makiełło-Jarża G., Psychologia
rozwojowa i wychowawcza wieku dziecięcego, WSiP Warszawa 1985., s.3.
[4] Wołoszowa L., Młodszy wiek
szkolny, w: red. Żebrowska M., Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży,
Warszawa 1979.
[5] Kurcz
I., Pamięć, uczenie się, język, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa1992.
[6] Żebrowska
M., Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży wydanie szóste zmienione i
rozszerzone, PWN Warszawa 1975
[7]Wołoszynowa L., Psychologia rozwojowa dzieci i
młodzieży, PWN Warszawa 1982, s. 606.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.