Jednym z podstawowych warunków powodzenia szkolnego jest
nastawienie do nauki, wiążące się z
motywacją uczenia się. W naszych badaniach nie spotkaliśmy wypadku, aby uczeń nie mógł wyjaśnić, dlaczego się
uczy. Być może, nie zawsze sobie ten motyw uświadamia, lecz zapytany udziela
natychmiastowego wyjaśnienia. A zatem spotykane dość często twierdzenie,
że ktoś uczy się bez jakichkolwiek pobudek, nie
znajduje w naszych badaniach potwierdzenia.
Nastawienie do nauki decyduje o
pilności i systematyczności w pracy oraz o stopniu regularności frekwencji
szkolnej. Uczeń uprzedzony do niektórych przedmiotów zwykle znajduje powody, aby nie odrobić zadanych lekcji, a pod przymusem
odrabia je niestarannie, tylko
formalnie czyniąc zadość nakazom rodziców, korzysta poza tym z każdej okazji, aby zrezygnować z pójścia do
szkoły, słowem nie chce się uczyć. Ponieważ nastawienie do nauki, do podejmowania i realizacji trudu uczenia
się odgrywa zasadniczą rolę w powodzeniu ucznia w nauce, przeto ukształtowanie
właściwej postawy wobec nauki jest
pierwszoplanowym zadaniem szkoły. Warto więc temu zagadnieniu poświęcić nieco uwagi.
„Chcąc ucznia pobudzić do jakiegoś czynu, postawcie go w
takich warunkach, aby doznawał potrzeby
wypełnienia tej czynności, jakiej od niego oczekujecie”. Potrzeba
stanowi podstawę działania i jest podstawą powstawania pewnej gotowości, chęci do przeżyć skierowanych na jakiś przedmiot, jest
źródłem pewnego nastawienia, które nazywamy
motywem. Do nauki musi ucznia popychać jego wewnętrzna potrzeba - ów motyw,
toteż rozbudzenie w nim głodu osiągnięcia coraz to nowych wartości, zarówno intelektualnych, jak i moralnych, estetycznych i
utylitarnych, stanowi jedno z podstawowych
zadań wychowania szkolnego. Chodzi w szczególności o budzenie i podtrzymywanie
ciekawości i pożytecznych zainteresowań, z drugiej strony o zapobieganie niebezpieczeństwu utraty przez uczniów owej
zdolności „dziwienia się” oraz kierowanie
ich ku problematyce wytyczonej programem nauczania. Praca[1]
domowa rozumiana jako odrabianie
zadanych prac - lekcji szkolnych, stanowi swoisty czynnik kształtowania u uczniów właściwego stosunku do nauki. Przez
racjonalne dawkowanie tego rodzaju prac, wyróżniające się w uwikłaniu z jednej
strony przeciążenia młodzieży, a z drugiej zbytnich ułatwień, przez
systematyczne i metodycznie poprawne zadawanie, a nade wszystko wytrwałą
codzienną i konsekwentną kontrolę oraz ocenę wykonania zleconych prac
przyzwyczajamy uczniów do nauki systematycznej, czyli wytwarzamy u nich
niezbędny nawyk uczenia się. Nawyk ten utrwala się zwolna jako swoisty stereotyp dynamiczny.
Przedstawione wyżej niektóre czynniki warunkujące formowanie
się u ucznia właściwego stosunku do nauki „wyrażającego się w odczuwaniu głodu
wiedzy, w gotowości do podejmowania
trudności związanych z asymilacją wiedzy”.
[1] A.
Łukawska: Dydaktyczne przyczyny trudności w nauce domowej. W-wa, 1972, PZWS, s.
33-35
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.