W
świetle badań literatury możemy znaleźć wiele definicji wyjaśniających
interesujące mnie zagadnienie, jakim jest rozwój. Według R.Przewędy „rozwój
fizyczny jest to ciąg konsekwentnych przemian w życiu osobniczym, które dążą od
prostej konstrukcji komórkowej do wykształcenia złożonego organizmu człowieka”
. Bardzo podobną definicję podaje również J.Bogdanowicz, który dodaje jeszcze,
że „ukształtowany w toku dojrzewania organizm, jest doskonałym i precyzyjnym
tworem” . Z.Bartkowiak określa rozwój jako proces długotrwały, który przebiega
skokowo oraz nierównomiernie. Zdaniem autora to skomplikowany łańcuch przemian,
który prowadzi do ukształtowania tworu precyzyjnego oraz złożonego, jakim jest
dojrzały i doskonały ustrój ludzki[1] [2]
[3].A. Malinowski postrzega
zagadnienie, jako całokształt procesów biologicznych, wyłączaj ąc jednocześnie
sferę osobowości ludzkiej[4], natomiast moim zdaniem
najbardziej trafnym określeniem posłużyła się R. Kurniewicz - Witczakowa, która
przez rozwój fizyczny rozumie „Całokształt procesów biologicznych,
biochemicznych i biofizycznych zachodzących w organizmie człowieka- od
zapłodnienia do śmierci. Procesy te warunkują rozrastanie się i dojrzewanie
organizmu. Zmiany, które obserwujemy u człowieka, są przejawem tych procesów.
Następują one po sobie w określonej kolejności, kierunku i są nieodwracalne”[5].
W
rozwoju żywych organizmów, możemy wyodrębnić dwie kategorie zjawisk: rozwój
filogenetyczny (rodowy) oraz ontogenetyczny (osobniczy).Ontogeneza jest to
łańcuch następujących po sobie procesów, które uwarunkowane są czynnikami
genetycznymi oraz środowiskowymi i prowadzą do ukształtowania się osobników
zdolnych do życia w danych warunkach, jak i do przedłużenia gatunku. Rozwój
osobniczy jest przykładem przystosowania się do różnorodnych warunków
środowiska, oraz ich zmian, a zdolność ta decyduje o tym, że nie tylko upływ
czasu, ale i zmiany w środowisku otaczającym człowieka, wywierają zdecydowany
wpływ na jego właściwości funkcjonalne oraz budowę organizmu.[6]
Pisząc
o rozwoju, należy wspomnieć o jego aspektach, które dzielimy na:
a)
jakościowe, czyli:
>
Rozrost- polega na zwiększeniu się liczby i masy
komórek,
>
Różnicowanie- polega na doskonaleniu struktury
(cyto-, histo- i ontogeneza),
>
Dojrzewanie- polega na doskonaleniu funkcji
narządów i układów,
b)
ilościowe, czyli:
>
Kinetyka rozwoju- informuje nas o przebiegu
wzrastania w określonym czasie. Inaczej jest to stopień rozwoju danej cechy w
jednostce czasu,
>
Tempo rozwoju- jest wielkością zmian badanych
cech przypadających na jednostkę czasu,
>
Rytmiczność rozwoju- to różne tempo rozwoju w
poszczególnych fazach ontogenezy,
Natomiast
ze względu na charakter przemian biochemicznych, dzielimy go na fazy:
a)
anaplasis (ewolucji)- jest to okres, który ze
względu na temat mojej pracy, będzie mnie najbardziej interesował. Polega na
rozwoju progresywnym, który trwa od zapłodnienia do wieku dorosłego. Występuje
tu przewaga procesów anabolicznych, przyswajania przez plazmę komórek związków
chemicznych, pochodzących z pobieranego pokarmu oraz wdychanego tlenu. Prowadzi
do zwiększenia liczby i wielkości komórek oraz do wzrastania i różnicowania się
struktury.
b)
metaplasis (transwolucji)- jest to okres
stabilizacji, trwający od okresu dorosłego do dojrzałego. Następuje tu stan
równowagi morfologicznej (nasilenie procesów anabolicznych oraz katabolicznych
jest jednakowe).
c)
kataplasis (inwolucji)- jest to okres rozwoju
regresywnego w wieku starości. Następuje tu nasilenie procesów katabolicznych,
które przeważaj ą nad anabolicznymi, co w konsekwencji prowadzi do śmierci
organizmu.
Jak
wspominałam wcześniej rozwój uwarunkowany jest pewnymi czynnikami które można
podzielić na kilka grup:
1. Czynniki endogenne, wrodzone, do których zaliczają
się:
a)
uwarunkowania genetyczne: należy przez nie
rozumieć czynniki wiążące się z genotypem jednostki. Badania wielu naukowców w
dziedzinie genetyki doprowadziły do wykrycia podstawowych praw dziedziczności w
świecie fauny, flory oraz interesującego mnie obiektu badawczego, jakim jest
człowiek. Związki między genotypem a zachowaniem się jednostki są bardzo
złożone. Wyniki wielu badań empirycznych wskazują, że uwarunkowania genetyczne
wypływaj ą na pewne czynniki i warunki rozwoju człowieka. [7] Nazywane są determinantami,
gdyż z góry i nieodwracalnie określają biochemiczne normy reakcji organizmu, a
tym samym przebieg rozwoju organizmu w określonych warunkach, od momentu
zapłodnienia. [8] Jest to zespół odziedziczonych
po matce i ojcu cech, które wyznaczaj ą rozwój osobniczy. Decydują one o
niezmiennych właściwościach gatunku oraz o pewnych cechach jakościowych
jednostki. Kod genetyczny, który przekazują dziecku rodzice, tzw. genotyp
odpowiada za funkcjonowanie organizmu na wielu jego poziomach. Decyduje o
wszystkich strukturach i funkcjach, kolorze włosów, skóry, oczy, jego płci,
szybkości zmian i poziomie przemiany materii, właściwościach fizycznych i psychicznych.
Czasami w materiale genetycznym mogą pojawić się wady, które wykraczaj ą poza
właściwy dla gatunku zakres zmienności i powoduj ą pewne anomalie w działaniu
organizmu oraz jego budowie. Prowadzą do zahamowania bądź opóźnienia rozwoju,
chorób genetycznych oraz innych defektów, które nie pozwalają w pełni
ukształtować się młodemu człowiekowi.
b)
czynniki paragenetyczne i niegenetyczne: należą
one do wrodzonych przyczyn, wpływających na proces rozwoju osobniczego, jednak
nie polegaj ą na dziedziczeniu kodu genetycznego po rodzicach. Określane są
jako wpływ pewnych czynników związanych z genami matki na płód dziecka. Możemy
tu zaliczyć przemianę materii środowiska wewnętrznego, która jest wspólna dla
płodu i matki, kolejność ciąży, stopień pokrewieństwa rodziców oraz ich wiek.
Wiele badań dowodzi, że te, wydawałoby się, mało istotne czynniki, maj ą w
rzeczywistości duży wpływ na jakość rozwoju fizycznego organizmu w całym
przebiegu ontogenezy. Tę grupę czynników nazwano stymulatorami i regulatorami.[9] To czynniki współdziałające,
które względem organizmu płodu są zewnętrzne, natomiast wewnętrzne w stosunku
do organizmu matki. Należy jednak zauważyć, że łożysko jest również narządem
matki a płód wraz z nim stanową jednostkę biologiczną. Istnieje więc możliwość
pojmowania tej grupy czynników, jako specyficznych czynników endogennych
pośrednich. Grupa ta dotyczy głownie wpływów, jakim podlega zarodek oraz płód.
Jednak efekty tych wpływów zauważamy również po urodzeniu dziecka. Niekiedy
rzutuj ą one na cały dalszy jego rozwój. Wynika z tego, że matka bardziej
wpływa na rozwój dziecka, niż ojciec, gdyż związane jest to z dziedziczeniem
cytoplazmatycznym. Dlatego też kobieta w ciąży powinna prowadzić odpowiedni
tryb życia.
[1] Przewęda
R., Rozwój somatyczny i motoryczny, Wyd. II WSiP Warszawa 1981.
[2] Bogdanowicz
J., Rozwój fizyczny dziecka, PWZL Warszawa 1957.
[3] Bartkowiak
Z., Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania, WSiP Warszawa 1983.
[4] Malinowski
A., Dziecko poznańskie. Seria: antropologia nr 3, UAM Poznań 1976.
[5] Kurniewicz
- Witczakowa R., Dziecko w wieku przedszkolnym, PZWL Warszawa 1978, s. 11
[6] Bielski J., Metodyka wychowania fizycznego i
zdrowotnego, Oficyna Wydawnicza Impuls Kraków 2005, s. 75.
[7] Przetacznik-Gierowska
M., Makiełło-Jarża G., Psychologia rozwojowa i wychowawcza wieku dziecięcego,
WSiP Warszawa 1985, s.55-57.
[8] Wolański
N., Rozwój biologiczny człowieka, PWN Warszawa 1983, s. 35-187.
[9] Przewęda
R., Rozwój somatyczny i motoryczny, PZWS Warszawa 1973, s. 15.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.