czwartek, 14 czerwca 2012

Ocena skuteczności współpracy wychowawczej domu i przedszkola w opinii ankietowanych rodziców i nauczycieli dzieci sześcioletnich


Rodzina i przedszkole to dwie instytucje wychowawcze, których głównym zadaniem jest troska o prawidłowy rozwój dziecka. Aby rozwój ten przebiegał w sposób jak najbardziej harmonijny niezbędna jest ścisła współpraca pomiędzy tymi środowiskami. Czasami inicjatywa kontaktów wypływa od rodziców, ale znacznie częściej od nauczycieli. Wynika to stąd, że ci pierwsi nie mają zbyt dużej wiedzy pedagogicznej, nie dostrzegają wielu problemów związanych z pobytem dziecka w placówce, natomiast nauczycielka z racji swoich kompetencji potrafi dostrzec trudności, jakie ma dziecko, szybciej je zauważyć i zasygnalizować rodzicowi. Następnym krokiem powinno być uściślenie kontaktów w celu znalezienia przyczyn powstałego problemu oraz jego wyeliminowania. Na właściwe zorganizowanie współpracy przedszkola z rodzicami zasadniczy wpływ ma życzliwy i partnerski stosunek nauczycieli i rodziców oraz wzajemne zrozumienie. Dobrze zorganizowana współpraca służy osiąganiu przez placówkę dobrych wyników w pracy opiekuńczej i wychowawczo-dydaktycznej oraz przyczynia się do likwidowania wielu trudności w domu.

Chcąc poznać zdanie rodziców na temat konieczności współpracy domu i przedszkola poprosiłam ich o wypowiedzi w tej kwestii zadając kilka pytań w przygotowanej ankiecie.
 

Tabela nr 1. Opinia badanych rodziców odnośnie potrzeby współpracy z przedszkolem.

Charakter opinii
Liczba
%
pozytywna
36
94,8
negatywna
2
5,2
Razem
38
100

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.