czwartek, 17 stycznia 2013

Problem badawczy w ujęciu metodologicznym. Założenia badawcze pracy


Poniższy rozdział poświęcony zostanie omówieniu problematyki badawczej w ujęciu metodologicznym. Zgodnie ze stwierdzeniami wybitnych metodologów, przytoczę najważniejsze definicje oraz sformułuje założenia badawcze problemu.

1.         Założenia badawcze pracy

W założeniach badawczych problemu niniejszej pracy zawarłam: cele pracy, które podzieliłam na poznawcze, badawcze praktyczne oraz przyszłościowe, przedmiot badań, problemy badawcze, hipotezy badawcze oraz zmienne i ich wskaźniki.

2.  Cele badawcze

Badania naukowe, jak każdą rzeczywistą działalność, podejmuje się w jakimś celu. W literaturze z zakresu metodologii badań pedagogicznych spotyka się różnorodne określenia celów badawczych. J. Gnitecki definiuje go jako „[…] rodzaj efektu, do którego ma doprowadzić działalność badawcza”[1]. Podobne twierdzenia zawarł w swojej publikacji W. Zaczyński, który uważa, że „[…] cel badań to bliższe określenie tego, do czego zmierza badacz, co pragnie osiągnąć w swoim badaniu”[2].
Podejmując się przeprowadzenia badań naukowych, związanych z określonym tematem bądź jego zagadnieniami, pierwszym i zarazem najważniejszym elementem jest sformułowanie celu badań. Rzetelne określenie celu wymaga nie tylko uświadomienia sobie, po co podejmujemy się przeprowadzenia badań, ale także, do czego przydatne będą uzyskane w nich wyniki. Cel wyjaśnia zatem, po co badamy dane zjawisko i co osiągniemy wdrażając go w życie.
Celem głównym niniejszej pracy jest ustalenie roli preorientacji zawodowej w przybliżaniu świata pracy i zawodów dzieci w wieku przedszkolnym.
Celom mojej pracy nadałam strukturę i treść:
1.      W nurcie poznawczym:
a)      rozpoznanie podstawowych pojęć problemu badawczego (preorientacja zawodowa, wychowanie przedszkolne, dziecko w wychowaniu przedszkolnym, świat pracy, świat zawodów);
b)       poznanie poglądów teoretyków w obszarze wiedzy psychopedagogicznej na temat teorii preorientacji zawodowej;
c)      odniesienie zakresu preorientacji zawodowej do wychowania przedszkolnego;
d)     poznanie organizacji preorientacji zawodowej w wychowaniu przedszkolnym.

2.      W nurcie badawczym:
a)      zbadanie dokumentów przedszkolnych i obecnych w nich treści z zakresu preorientacji zawodowej;
b)      sprawdzenie stanu wiedzy o świecie pracy i świecie zawodów dzieci w wieku przedszkolnym;
c)      zbadanie przygotowania nauczycieli do realizacji treści z zakresu preorientacji zawodowej w przedszkolu;
d)     zbadanie przebiegu zajęć i ich organizacji, umożliwiającego preorientację zawodową dziecka w wieku przedszkolnym.

3.      W nurcie praktycznym:
a)      upowszechnianie preorientacji zawodowej w poznawaniu świata pracy i świata zawodów dzieci w wieku przedszkolnym.

4.      W nurcie przyszłościowym:
a)      dążenie do poprawy stanu wiedzy z zakresu preorientacji zawodowej nauczycieli wychowania przedszkolnego.


[1] J. Gnitecki, Zarys metodologii badań w pedagogice empirycznej. Zielona Góra 1989, s.127.
[2] W. Zaczyński, Praca badawcza nauczyciela. Warszawa 1968, PZWS, s.47.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.