wtorek, 12 marca 2013

Organizacja zabaw tematycznych w przedszkolu

Spytałam również o to, jaka jest częstotliwość organizowania przez nauczycieli i wychowawców zabaw o charakterze tematycznym, w których najmłodsi odgrywają różne role zawodowe. Dane zamieściłam w poniższym wykresie.
Wykres nr 33. Organizacja zabaw tematycznych w przedszkolu.

Źródło: opracowanie własne.
Przeszło połowa opiniodawców - 55%  (11 osób) grupy badawczej często organizuje zabawy o charakterze tematycznym, w których dzieci, odgrywają role związane z wykonywaniem różnych zawodów. Sześciu ankietowanych, stanowiących 30% ogółu aranżuje zabawy tematyczne bardzo często – zawsze wtedy, gdy nadarza się ku temu okazja. Jedynie 15% (3 osoby) prowadzi je tylko od czasu do czasu. Odpowiedzi o treści: rzadko, bardzo rzadko lub wcale, nie zostały zaznaczone przez żadnego z ankietowanych.
Analizując powyższe dane, uważam, że zabawy o charakterze tematycznym powinny być organizowane w przedszkolu w jak największym stopniu. Tego rodzaju forma zabawy, stanowi nad wyraz ważny etap nauki i działania w przyszłej roli zawodowej. Zabawa w role bowiem rozwija i wzbogaca świat dziecka o różne aspekty – podczas zabaw tematycznych stają się oni nie tylko rodzicami, ale także nauczycielami, strażakami czy chociażby lekarzami. Dzięki temu, najmłodsi zdobywają podstawową wiedzę o pracy ludzkiej, o zawodach i o życiu ludzi dorosłych.
Następne pytanie odnoszące się do realizacji i organizacji preorientacji zawodowej miało na celu uzyskanie informacji o tym, czy nauczyciele oraz wychowawcy przedszkoli, podczas czytania książek i bajek dzieciom, wyjaśniają im specyfikę występujących w nich przedstawicieli różnych zawodów. Ankietowani odpowiedzieli w następujący sposób:
Wykres nr 34. Wyjaśnianie przez nauczycieli specyfiki zawodów zawartych w dziecięcej literaturze.
Źródło: opracowanie własne.
Ponad połowa nauczycieli i wychowawców przedszkoli, stanowiąca 55% (11 osób) grupy badawczej stara się dokładnie wyjaśnić, jakie zadania posiada przedstawiciel zawodu występujący w dziecięcej literaturze.  Równie ważne staje się przedstawienie, na czym polega jego praca oraz, jaki aspekt społeczny niesie ze sobą jej wykonywanie. Dziewięciu ankietowanych (45%) stara się w skrócie wyjaśnić, co robi dana osoba, nie pomijając najważniejszych zagadnień związanych z tą tematyką. Odpowiedzi o treści: czasami tłumaczę, co robi dana osoba, ale najczęściej nie mam do tego cierpliwości; zbywam to milczeniem; mówię, że nie wiem nie wybrał żaden opiniodawca.
Sądzę, iż należy dzieciom w wieku przedszkolnym dokładnie wyjaśniać, na czym polega specyfika danego zawodu, występująca w dziecięcej literaturze. Niesie to ze sobą wiele niezbędnych korzyści, do których zaliczyć można chociażby: wzbogacanie dziecięcej wiedzy czy budzenie zainteresowań otaczającym światem.
Niekiedy występują również takie przypadki, które świadczą o mylnym wyobrażeniu dziecka o danym zawodzie. Dzięki dokładnemu i systematycznemu wyjaśnieniu charakteru pracy poszczególnych przedstawicieli, można skorygować ich nieprawidłowe interpretacje.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.