sobota, 20 października 2012

Motywacja dzieci do nauki czytania i pisania w świetle badań własnych


Zadaniem mojej pracy było określenie roli przedszkola w kształtowaniu u dzieci motywacji do nauki czytania i pisania. W tym celu przebadałam dzieci z Przedszkola nr 4 w Bielsku-Białej, które stanowiły grupę 100 uczestników badań.

Od lutego 2000 roku rozpoczęłam prowadzenie obserwacji dzieci i wypełnianie arkuszy obserwacyjnych. W grupie młodszej 3-4-latków, w której pracowałam obserwacje prowadziłam samodzielnie, codziennie, natomiast w trzech pozostałych grupach 4-5-latków i dwóch grupach dzieci 5-6-letnich codzienne obserwacje prowadziły nauczycielki poszczególnych grup. W tych grupach mogłam obserwować dzieci w czasie zabaw i zajęć dwa razy w tygodniu w każdej w każdej grupie wiekowej, nauczycielki pomogły mi w prowadzeniu obserwacji i wypełnianiu arkuszy obserwacyjnych. W trakcie prowadzenia obserwacji dzieci, gromadziłam wykonane przez nie prace plastyczne, które pozwoliły mi scharakteryzować ich wytwory plastyczne według wcześniejszych opracowanych kryteriów analizy.

W marcu 2000 roku przeprowadziłam wywiad z dziećmi przedszkolnymi. Do tego celu posłużył mi wcześniej przygotowany kwestionariusz. Wywiad prowadziłam w godzinach rannych, co miało duże znaczenie, gdyż dzieci nie były zmęczone. We wszystkich grupach przedszkolnych wywiad przeprowadziłam samodzielnie. Poszczególne dzieci zapraszałam do wydzielonego pomieszczenia, gdzie panował spokój. Starałam się zapewnić miłą i przyjazną atmosferę w czasie wywiadu, pozwalając dziecku na szerszą i wyczerpującą wypowiedź. Notatki z wywiadu sporządzałam zaraz po jego przeprowadzeniu.

Od połowy lutego 2000 roku, rozpoczęłam rodzicom dzieci przedszkolnych do wypełnienia kwestionariusze ankiety. Do końca marca 2000 roku wróciły do mnie wszystkie, to jest 100 wypełnionych kwestionariuszy. Badania zakończyłam 30 czerwca 2000 roku.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.